گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
10 آبان» عکاس اعتراضات علیه اسیدپاشی در اصفهان آزاد شد9 آبان» گزارش میدانی خبرنگار کلمه از واکنش افکار عمومی به اسیدپاشی "لابد یک کاسهای زیر نیمکاسه است"
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! سروش به روحانی: پیگیری اسیدپاشیها را به قوه قضاییه نسپارید
وی در مطلبی که در وب سایتش منتشر کرده است، در واکنش به اسیدپاشیهای اصفهان نوشت: «کیست امروز که نداند دست قانون کوتاهتر از آنست که دامن این لوطیان را بگیرد و چوبدستی قضا، شکستهتر از آنست که سر آنان را بشکند؟» آقای سروش افزود: «قوّه قضاییه همواره ذلیل و علیل بوده است، و در نظام خواجگی فقیهان، اگر خلاف این بودی، عجب بودی. اما اینک، رییس آن (یکی از سه برادران زر و زور و تزویر) که از قضاوت فقط قساوتش را میداند، آشکارا در کنار قانونشکنان میایستد و برای معترضان به قانونشکنی، خط و نشان میکشد و مطبوعات را از درج اخبار و افشای اسرار میهراساند». صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه ایران، روز ۲۰ مهر با اشاره به پرونده بابک زنجانی خبر داده بود که به دادستان تهران دستور پیگیری و تعقیب رسانههای «متخلف» را که به گفته او نسبت به انعکاس مفاسد «بزرگنمایی» میکنند، داده است. وی همچنین چهارم آبان ضمن انتقاد از مرتبط دانستن اسیدپاشیهای اصفهان با «امر به معروف» گفته بود: «برای برخی از رسانههای داخلی متاسفم که این کار را انجام میدهند».
عبدالکریم سروش در مطلب خود تصریح کرده است: «حاکمان ما که ناگهان از اعماق تاریک تاریخ به دل دنیای مدرن پرتاب شدهاند، همچون سلفیان و داعشیان گمان میکنند که با فقه عبوس و دیانت ناسنجیده و بازسازی نشده خویش، از عهده گشودن گرههای کوه پیکر جامعه مدرن برمی آیند، و اینک که طشت ناکامیشان از بام تاریخ افتاده است و جنّ و انس بر ناتوانی فرهنگیشان گواهی دادهاند، میکوشند تا پارگیهای معرفتشان را به سوزن قدرت رفو کنند و با جمع کردن لولیان و لوطیان و قمه کشان و اوباشان و اسیدپاشان به دور خود، زورق شکسته آبروی خود را بر آب اوهام نگه دارند، و با بیم افکندن در دل مردمان، مقام و منزلت منفور خود را مداومت بخشند». وی نوشته است: «لکن اگر سفینه نجاتی هست که به ساحل سعادت برسد، ناخدایش این بیخدایان نیستند. آنان دیریست که سر به عبودیّت قدرت خم کردهاند و از باده شیطان سرمست شدهاند». با وجود عدم بازداشت عامل یا عوامل اسیدپاشی در اصفهان، برخی از مقامات جمهوری اسلامی با قاطعیت تاکید میکنند که اسیدپاشیهای اخیر ارتباطی به موضوع حجاب و «امر به معروف و نهی از منکر» ندارد. آقای سروش همچنین با اشاره به مواردی مانند قتلهای محفلی کرمان و اقدامات گروه تندروی انصار حزبالله نوشت: «کیست امروز که نداند در پس همه این خباثتهای خانمانسوز (چون قتلها و اسیدپاشیها و …) حجّت شرعی وجود دارد؟» وی با اشاره به قتلهای زنجیرهای در دولت محمد خاتمی، رییس جمهوری سابق، از حسن روحانی، رییس جمهوری فعلی ایران، خواست که در حرکتی «خاتمیوار» همه عوامل اسیدپاشیهای اصفهان را از به گفته او «دخمههای پلیدشان» به در آورد و به مردم معرفی کند. این متفکر ایرانی در نوشته خود، خطاب به آقای روحانی تاکید کرد: «امام جمعههایی را که هر هفته نقشهای برای ناآرامی مردم میکشند و محتسب وار نعره واشریعتا میزنند، در عزای عزل بنشانید و چون یک حقوقدان پاسدار و دلسوز امنیت و حقوق مردم، این مردم ستیزان حقوق ناشناس مبسوط الید را به پستوهای انزوا و رسوایی برانید». روز جمعه ۹ آبان برخی از ائمه جمعه در ایران، اسیدپاشیها را توطئه دشمن برای تخریب طرح حمایت از «آمران به معروف و ناهیان از منکر» خواندند و خواستار مجازات عاملان اسیدپاشیها و همچنین رسانههایی شدند که اسیدپاشیها را به طرح امر به معروف و نهی از منکر نسبت دادهاند. Copyright: gooya.com 2016
|