دوشنبه 12 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

انتخابات ميان‌دوره‌ای آمريکا و تأثیر آن بر روند مذاکرات اتمی ايران

صدای آمریکا - در طول شش سال گذشته، حزب دموکرات آمريکا سیاست ايالات متحده در ارتباط با ايران و فعاليت‌های هسته‌ای تهران را، بدون چالشی از طرف اپوزيسيون حزب جمهوری‌خواه، هدايت می‌کرد. اما انتخابات میان دوره‌ای فردا، سه شنبه ۱۳ آبان (۴ نوامبر) ممکن است یک‌شبه اين پويايی را دستخوش تغيير کند.

جمهوری‌خواهان که هم‌اکنون اکثريت را در مجلس نمايندگان آمريکا، يعنی يکی از دو شاخه قوه مقننه، در دست دارند، در انتخابات امسال، می‌خواهند اکثريت کرسی‌های مجلس سنا را نيز به چنگ آورده و به اين ترتيب عنان کنگره را در اختيار خود گيرند. طبق نظرسنجی‌ها احتمال بسياری وجود دارد که امسال حزب مخالف رئيس‌جمهوری به هدف خود برسد و با پيروزی‌ در رقابت‌های کليدی در ايالت‌های کنتاکی، جورجيا، آرکانزاس، کلرادو، آیووا و آلاسکا غلبه خود را بر قوه مقننه قطعی کند.

2014SenatMap.jpg

اگر حزب جمهوريخواه آمريکا در انتخابات پيش رو موفق گردد، رهبر اقليت سنا، اديسون ميچل (ميچ) مک‌کانل، سناتور از ايالت کنتاکی، رهبريت سنا را برعهده خواهد گرفت. او وعده داده است لايحه‌ای را به صحن سنا بياورد که رئيس جمهوری، آقای باراک اوباما، از مدتها پيش مخالفت خود را با آن اعلام داشته بود. اين لايحه سياست خارجی فعلی آمريکا را به چالش گرفته و بويژه بر روند مذاکرات مهم اتمی با جمهوری اسلامی ايران تاثيرگذار خواهد بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اگر چنين احتمالی به تحقق بپيوندد، هيچ‌کس بيش از بنيامين ناتانياهو، نخست وزير اسرائيل، خوشحال نخواهد شد. ناتانياهو و کابينه وی، که مخالفت خود را با سياست خارجی اوباما از کسی مخفی نکرده‌اند، همواره با لابی کردن کنگره برای تصويب لايحه تحريم‌های بيشتر عليه تهران، آشکارا اهداف رئيس جمهوری آمريکا را به چالش گرفته‌اند، امری که بارها خشم کاخ سفيد را موجب شد.

تلاش‌های اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمريکا، با حمایت اعضای کابینه ناتانیاهو، برای تصويب تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی در صورت شکست مذاکرات فعلی، تا امروز توسط رهبر کنونی اکثریت سنا، سناتور هری رید (دمکرات از ايالت نوادا) متوقف شده است.

رهبر اکثریت از اختيار تنظیم جدول برنامه سنا برای بحث و رای‌گیری در صحن مجلس برخوردار است، و آقای هری رید، با استفاده از مکانيسم‌های تحت اختيارش برنامه‌ها را تاکنون طوری تنظيم کرده بود که اين لايحه اساسا مجالی برای بحث و گفتگو در سنا نيابد.

به احتمال زيادآرايش نيروها در مجلس سنا، بر اثر نتيجه انتخابات روز سه شنبه، برهم خواهد خورد، و رهبری کمیته روابط خارجی مجلس سنا تغيير خواهد کرد. ریاست کميته به احتمال زیاد به سناتور باب کورکر (جمهوری‌خواه از ايالت تنسی)، خواهد رسيد. کورکر متحد رابرت منندز رئیس فعلی کميته و عضو حزب دمکرات از ايالت نیوجرسی، در زمينه سياست آمريکا در خاورميانه از حاميان سرسخت اسرائيل و بی علاقه به موضع رئيس جمهوری است. هردو سناتور، کورکر و منندز، خواهان برگزاری نشستی برای اخذ رای در مورد لايحه‌ای هستند که هرگونه توافقی را با ايران، درصورت عدم موافقت اسرائيل، رد خواهد کرد.

لايحه شراکت استراتژيک آمريکا و اسرائيل، با مفاد و تبصره‌هايی که در تابستان بدان اضافه شد، از جمله با رأی‌گيری درباره يک قطعنامه غیر الزام آور، از اين اختيار بالقوه برخوردار است که اساس هرگونه توافقی را در آينده با جمهوری اسلامی زيرورو کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016