شنبه 17 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
7 فروردین» داماد بن لادن محکوم شناخته شد
پرخواننده ترین ها

اعلام هویت کماندویی که مدعی کشتن بن لادن است

0,,18046556_303,00.jpg
رابرت اونیل، کماندوی آمریکایی که در ماموریت حمله به خانه اسامه بن‌لادن در ابیت‌آباد پاکستان در سال ۲۰۱۱ شرکت داشته، می‌گوید که با شلیک وی، رهبر القاعده کشته شده است. وی نگران انتقام اسلام‌گرایان است.

به گزارش دویچه وله٬ یک کماندوی آمریکایی در گفت‌وگو با روزنامه‌ی "واشگتن پست" گفته است که در ماموریت کشتن اسامه بن‌لادن، رهبر پیشین گروه تروریستی القاعده شرکت داشته و با شلیک وی، بن‌‌لادن کشته شده است.

این سرباز بازنشسته آمریکایی پیشتر از جزئیات این عملیات پرده برداشته بود، اما هویت وی تا کنون فاش نشده بود. رابرت اونیل، کماندوی آمریکایی (نیوی سیل) گفته است که در تاریخ ۲ ماه مه ۲۰۱۱ با تیراندازی وی، "خطرناک‌ترین مرد جهان" از پای در آمده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پدر اونیل نقش پسر خود در کشتن اسامه بن‌لادن را تایید کرده است. رابرت اونیل ۳۸ ساله از ایالت مونتانای آمریکا است و در سال ۲۰۱۲ بازنشسته شده است. اونیل در طول ۱۶ سال خدمت در ارتش آمریکا، موفق به دریافت چهار مدال نیز شده است.

اونیل در سال ۲۰۱۳ در گفت‌وگویی طولانی با مجله معروف آمریکایی "اسکوایر" از جزییات حمله به خانه بن‌لادن در ابیت‌آباد پاکستان پرده برداشته بود، اما در آن‌زمان به دلیل ترس از انتقام اسلام‌گرایان نخواسته بود که نامش فاش شود.
اونیل گفت که در حال حاضر نیز "احساسی دوگانه" دارد. از یک‌سو خوشنود است که با کشتن بن‌لادن "خدمتی بزرگ به کشورش و ساکنان نیویورک" کرده، اما از سوی دیگر "نگران جان خود و انتقام اسلام‌گرایان است."

به گفته رسانه‌های آمریکایی قرار است که اونیل در ۱۱ و ۱۲ نوامبر در یک برنامه تلویزیونی در شبکه خبری "فوکس نیوز" درباره کشته شدن رهبر پیشین القاعده سخن بگوید.

پدر اونیل در مصاحبه‌ای گفته است که ترسی از انتقام اسلام‌گرایان و گروه "دولت اسلامی" ندارد. وی تصریح کرده است که حتی حاضر است "علامتی بزرگ بر درخانه خود بگذارد تا همه بدانند که خانواده اونیل کجا زندگی می‌کنند."

همکاران اونیل و نظامیان آمریکا از اقدام اونیل خشنود نیستند، زیرا که بطور معمول نظامیان مجاز نیستند که اطلاعات محرمانه از ماموریت‌های خود را فاش کنند.

دوبار شلیک به سر اسامه بن‌لادن

اونیل نخستین برخورد خود با بن‌لادن در طبقه‌ی سوم خانه‌اش در ابیت‌آباد در سال ۲۰۱۱ را چنین توصیف می‌کند: «بن‌لادن آنجا ایستاده بود. در لحظه اول متوجه لاغری، قد بلند و ریش کوتاهش شدم. تمامی این مشاهدات یک‌جا به فکرم خطور کرد. بن‌لادن نوعی عرق‌چین سفید بر سر داشت، اما سر خود را از ته تراشیده بود.»

اونیل می‌افزاید: «به سرعت به سوی وی شلیک کردم. دو بار به پیشانی‌اش شلیک کردم. تق، تق. با اصابت گلوله‌ی دوم فرو افتاد. او در کنار تختش بر زمین افتاد و من برای بار سوم به وی شلیک کردم، درست به پیشانی‌اش. بن‌لادن دیگر مرده بود و حرکتی نداشت. زبانش از دهان خارج شده بود. من شاهد آخرین نفس‌هایش بود، که شاید تنها واکنشی بیش نبودند.»

مقامات رسمی آمریکا هنوز واکنشی به اظهارات رابرت اونیل نشان نداده‌اند. پیشتر یک کماندوی دیگر آمریکایی به نام مت بیسانت در کتابی ادعا کرده بود که وی در عملیات سال ۲۰۱۲ بن‌لادن را کشته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016