دوشنبه 19 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

عمان: ایران و آمریکا توافقات مهمی کرده‌اند

روز دوم مذاکرات سه جانبه میان ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا در عمان از صبح روز دوشنبه ۱۹ آبان در هتل بوستان مسقط پیگری می‌شود. وزیر امور خارجه عمان خبر از پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ و توافقات مهم در طول مذاکرات داده است، اما هنوز وزرای خارجه آمریکا و ایران اظهار نظری در این مورد نکرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



يوسف بن علوی بن عبدالله، وزير امور خارجه عمان

رادیو زمانه - يوسف بن علوی بن عبدالله، وزیر امور خارجه سلطان‌نشین عمان در آستانه آغاز روز دوم مذاکرات، برگزاری این گفت‌وگوها در مسقط را نتیجه پنج سال تلاش عمان برای «پل زدن میان شکاف ایران و غرب و آوردن طرفین بر سر میز مذاکره به منظور یافتن راه‌حل صلح‌آمیز برای مساله اتمی ایران» خواند.

روزنامه «تایمز عمان» به نقل از بن علوی گفته است که در روز اول مذاکرات، بر سر مسائل بزرگ و مهمی توافق حاصل شده است و انتظار می‌رود برای بعضی دیگر از مسائل معوق مانده نیز راه‌حلی پیدا شود.

دیگر مقامات عمان، از جمله وزیر اطلاعات آن کشور نیز، از نقش مهم سلطان قابوس در برقراری فضای مناسب مذاکرات سخن گفته‌اند.

از سوی دیگر، عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، گفت‌وگوهای مسقط را از «مقاطع کلیدی مذاکرات» خوانده است. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم می‌گوید صورت‌حساب عدم توافق در عمان را باید به پای آمریکا نوشت.

دور دوم مذاکرات سه جانبه اتمی در هتل بوستان مسقط در عصر یکشنبه ۹ نوامبر از سرگرفته شد. این مذاکرات پشت درهای بسته و با درز کمترین اخبار به بیرون برگزار می‌شود. دور نخست که پیش از ظهر انجام شد، سه ساعت به طول انجامید.

عصر یکشنبه، سایت آیت‌الله خامنه‌ای، سخنان عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران را نقل کرد که دیدار سه‌جانبه در مسقط را از «مقاطع کلیدی مذاکرات» خوانده و نسبت به مذاکرات به شرط گشوده شدن برخی گره‌ها نیز ابراز خوشبینی کرده است.

عراقچی، روز یکشنبه ۱۸ آبان در گفت‌وگو با سایت رهبر ایران تاکید کرده که به «نیات و اهداف طرف مقابل به هیچ وجه خوشبین نیستیم و اصلا هم نباید باشیم.» با این همه او عنوان کرده که خوشبینی‌هایی در خصوص احتمال توافق وجود دارد.

عراقچی گفته که رهبر ایران، رویکرد «حمایت آمیز» و «دلگرم کننده‌ای» نسبت به تیم مذاکره‌ کننده اتمی دارد. او از اختیارات خاص مذاکره‌کنندگان یاد کرده وافزوده که برداشت بسیاری از نقش خامنه‌ای در مسئله اتمی نادرست است: «این‌که کسانی با اغراض خاص مطرح می‌کنند که واو به واو مذاکرات با ایشان چک می‌شود، و یا از طرف دیگر برخی ادعا می‌کنند که ایشان در جریان مذاکرات قرار ندارند، هر دو اشتباه است.»

عراقچی یک روز پیش‌تر در مصاحبه با شبکه «العالم» گفته بود که بازگشت به شرایط قبل از توافق ژنو یک سناریوی خطرناک برای همه خواهد بود: « تمام فکر و ذکر و صحبت‌های ما بر توافق متمرکز است. اجازه بدهید امیدوار باشیم که توافق حاصل می‌شود و من فکر می‌کنم که ما اجازه نداریم که این فرصت را از دست بدهیم.»

اطلاعات چندانی از محتوای مذاکرات سه جانبه در مسقط در رسانه‌ها درج نشده و خبرگزاری‌ها تنها به انتشار عکس‌هایی از دیدار اشتون، ظریف و کری بسنده کرده‌اند. در خلال مذاکرات مسقط، علی‌اکبر ولایتی، مشاور عالی رهبر ایران در امور بین‌المللی در مصاحبه‌ای، خبر حضور خود در عمان را تکذیب کرد.

بیشتر بخوانید: احتمال توافق قریب‌القوع هسته‌ای؛ اعزام ولایتی به محل مذاکرات

خبرگزاری ایسنا، عصر یکشنبه ۱۸ آبان از قول ولایتی نوشت: «من نه به عمان رفته‌ام و نه بنا دارم به این مناسبت (مذاکرات هسته‌ای) به عمان سفر کنم.»

ولایتی پس از دیدار با هیات علمی و فرهنگی کویت در مرکز تحقیقات استراتژی نظام گفت که بحث حضورش در مذاکرات عمان مطرح نشده و «آنچه در برخی رسانه‌ها با منشاء غربی و آمریکایی منتشر شده است مبنایی ندارد.»

هم‌زمان، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، این احتمال را منتفی ندانست که «خروجی مذاکرات عمان نوعی توافق باشد.» بروجردی صبح یکشنبه به خبرنگاران گفت: «ولی به هیچ وجه نمی‌توان پیش‌بینی خوش‌بینانه کرد که همه چیز در عمان به پایان خواهد رسید.»

بروجردی این را هم گفت که عمان نقش میانجی‌گرانه در مذاکرات کنونی را ندارد و افزود: «میانجی‌گری زمانی مطرح می‌شود که ارتباطی میان دو طرف مذاکره نباشد و طرف ثالثی بخواهد وساطت کند اما سال‌هاست که در سطح وزیر خارجه با آمریکا ارتباط داریم.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016