پنجشنبه 29 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

باهنر: لابی‌گری نوعی امر به معروف است

نائب رئيس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ اگر دولت بخواهد منتظر مجلس دهم باشد به اين بهانه که کارکردن با مجلس نهم سخت است؛ يا مجلس بخواهد منتظر دولت دوازدهم باشد با همين استدلال؛ مرتکب اشتباه شده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در برنامه "متن حاشيه" محمدرضا باهنر نائب رئيس مجلس شورای اسلامی و نماينده مردم تهران مهمان "متن، حاشيه" بود تا از پديده لابی گری سخن بگويد و لابی گری خوب و بد را تشريح کرد.

باهنر در پاسخ به اولين سوال وحيد ايمانی مجری برنامه که پرسيده بود، "شما را به لابی گری در مجلس می‌شناسند" گفت: لابی يک ابزار نرم خنثی است و به عنوان يک وسيله بايد خوب استفاده بشود.اينکه اين نسبت را به بنده می‌دهند بستگی به گوينده دارد چرا که برخی با قصد تخريب اين نسبت را به بنده می دهند. بنده بخش خوب لابی را نوعی "امر به معروف و نهی از منکر" می دانم چرا که با اين روش شخص افکار خود را منتشر می کند. مثلا وقتی کسی کشاورزی را به سمت آبياری قطره‌ای هدايت می‌کند در واقع لابی کرده است. اما در وجه منفی می‌توان از لابی به عنوان خريد انديشه‌های ديگر ياد کرد تا بتوان حرفی را به کرسی نشاند.

وی درباره نقش لابی‌های انجام شده در رای عدم اعتماد به وزارت آقای آشتيانی اظهار داشت: در مجلس بحث های مختلفی در حوزه های گوناگون می شود و هر نماينده با ايراد سخن درباره موضوع سعی در کسب طرفدار برای انديشه خود دارد اما اين بار دولت در زمينه کسب رضايت مجلس برای وزير پيشنهادی اش فعال‌تر از گذشته بود.

باهنر با رد اين موضوع که نيلی احمدآبادی گزينه فرعی دولت بوده و لابی خاصی برای رأی آوری وی صورت نگرفت؛ اضافه کرد:‌ من اين نوع برخورد را قبول ندارم. اينکه ما به دليل اختلافات با نظر رييس‌جمهور بگوييم، گزينه‌ای معرفی شده که ميلش به آن نيست، يک تهمت است.

وی افزود: با اين حال ما با شناختی که از جو مجلس داشتيم به دولت پيغام داديم که اين وزير هم امکان رای آوری کمی دارد و اگر تلاش هم بشود احتمالا بی نتيجه است.

نائب رئيس مجلس شورای اسلامی در توضيح پيام خود به دولت خبر داد: بنده به آقای جهانگيری و برخی دوستان ديگر گفتم که اين وزير رای نخواهد آورد.

وی در تبيين اين ادعا که جريانی با لابی‌گری مانع رای‌آوری وزير علوم است، گفت: در دولت يازدهم در مورد وزارت علوم ۵ بار بحث جدی شده است. به نظر من رابطه مجلس و دولت بسيار خوب است اما بنده نگران آينده اين روابط هستم و معتقدم نبايد مسائل کم اهميت را آن‌قدر بزرگ کرد تا بر روابط مجلس و دولت سايه بيندازد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نماينده مردم تهران در مجلس نهم، اظهار داشت: همراهی دولت يازدهم و مجلس نهم يک مقطع طلايی را رقم زده است و فرصت بسيار خوبی برای حل برخی معضلات کشور که به گره کور تبديل شده است را می‌توان حل کرد.

وی افزود: اگر دولت بخواهد منتظر مجلس دهم باشد به اين بهانه که کارکردن با مجلس نهم سخت است؛ يا مجلس بخواهد منتظر دولت دوازدهم باشد با همين استدلال؛ مرتکب اشتباه شده اند. و ما هم اکنون بهتر از وضعيت فعلی بين دولت و مجلس را نمی‌توانيم متصور باشيم. درباره وزير علوم هم وضعيت ويژه ای پيش آمده که بايد حل شود.

وی با توجه به عضويت نزديک به چهل هزار نفر عضو هيات علمی در وزارت علوم گفت: برخی از افراد در اين جمع را دولت قبول دارد و برخی از اين افراد را مجلس، اما بايد افراد مشترک بين اين جمع را که مورد نظر دولت و مجلس با هم می باشد را يافت که در بين مشاهير اين جمع حداقل ده تا دوازده نفر مورد قبول دولت و مجلس می توان يافت.

دبيرکل جامعه مهندسين درباره معرفی اين افراد به دولت از سوی خود گفت: تا امروز فرصت مذاکره رو در رو پيش نيامده است و با توجه به سابقه ام در مجلس تقريبا همه دولت ها را ديده ام و معتقدم هماهنگی بين دو قوه را به راحتی می توان به دست آورد.

وی درباره تخصيص بالاترين معدل رای آوری وزرای دولت يازدهم در بين دولتهای پس از انقلاب ادامه داد:‌ اين نشانه همدلی و همفکری دولت و مجلس است. اما درباره وزير علوم نه مجلس حق دارد گزينه ای را به دولت تحميل کند و نه مصلحت دولت است تا اين کار را بکند لذا دولت و مجلس بايد به گزينه مشترک مورد قبول برسند.

باهنر در تبيين چرايی حساسيت بيشتر مجلس نسبت به دولت درباره سابقه حضور گزينه های مطرح شده در بحث فتنه ۸۸ توضيح داد: ما دو اتفاق داشتيم که يکی در سال ۷۸ و يکی ۸۸ اتفاق افتاد که هر دو نگوار بود و کام خيلی ها را تلخ کرد و هزينه های زيادی را به مردم و کشور وصاحبان منصب متحمل کرد. متاسفانه برخی می گويند حادثه ای بوده و بايد فراموش شود اما ما برای اين حادثه هزينه داده ايم بايد و بايد با دقت کاری کنيم که ديگر اين اتفاقات رخ ندهد.

اتفاقی که رد سال ۷۸ برای برخی دانشجويان عزيز رخ داد آنچنان رهبر معظم انقلاب را متاثر کرد که البته من آن واژه معروف رهبری را در ذهن ندارم اما شدت بالای تاثر ايشان از آن واقعه پيدا بود. خب در آن سال پيگيری کردند و مساله حل شد اما در سال ۸۸ يک حادثه بسيار بزرگی اتفاق افتاد و می خواستند هزينه بسيار سنگينی را به انقلاب تحميل کنند و هنوز رهبر انقلاب در مناسبت های مختلف به آن اشاره می کنند و خاطره آن نبايد از ذهن ملت پاک شود.

باهنر نماينده تهران با رد کم بودن جديت خود در برخورد با فتنه ۸۸ گفت: برخی با اين چوب می خواستند مرا هم محکوم کنند و من همان موقع بيشترين دفاعم از ۱۳ ميليون رای موسوی بود تا کسی آنها را زاويه دار نپندارد. و ايشان را علاقمند به نظام و انقلاب می دانم و رهبر معظم انقلاب همواره از آرا سال ۸۸ از لفظ چهل ميليون استفاده می کنند و آرا را تفکيک نمی کنند.

نماينده تهران با اشاره به حساسيت نمايندگان در رصد حضور منسبان به فتنه ۸۸ در وزارت علوم ادامه داد: در وزارت علوم يک سری رفتارها، دعواها و تحصنها در يک سری حلقه های وزارت علوم اتفاق افتاد و ما با همکاری آنها با وزارت علوم مشکلی نداريم و از اينکه آنها برخی از اين عزيزان می‌آيند و رای نمی آوردند واقعا متاسف می شوم چرا که نيروهای ارزشمندی هستند که انقلاب بايد ازآنها استفاده کند اما بحث الان اين است که با کسی معرفی شود که هم رييس جمهور به کارآمدی وی اعتماد کند و هم مجلس، مگر اينکه کسی بخواهد از اين مساله کلاهی برای خود دست و پا کند!

محمدرضا باهنر در پاسخ به سوالی درباره قصدش درباره لابی کردن در اين موضوع گفت: در فکر لابی هستيم و اگر فرصتی بشود در اين چند روز خدمت رييس جمهور برسيم و گفتگو کنيم.

نماينده تهران در پاسخ به اين ادعا که وی علاقمند به معرفی دکتر زاهدی رييس کميسيون آموزش به عنوان وزير علوم می باشد توضيح داد: اين ادعا را قطعا رد می کنم علی رغم احترام زيادی که برای دکتر زاهدی قائل هستم. بنده از بيست سالی که دکتر روحانی نماينده بودند، ۱۶ سال را با ايشان همراه بودم و ديدگاه های نزديک به هم داريم.

وی در ادامه توضيح داد: برخی نمايندگان، در اوايل دولت دکتر روحانی تصور داشتند که ما بايد برويم و همکاران را برای وزارت به رييس جمهور معرفی کنيم ولی من منع می‌کردم؛ چرا که معتقدم نبايد حيطه انتخاب دکتر روحانی را کوچک کنيم و دکتر زاهدی هم اصلا در دولت دکتر روحانی نمی تواند بگنجد و حتی وقتی دکتر زاهدی برای وزارت دولت اقای احمدی نژاد معرفی شد، برايم سوال بود که اقای احمدی نژاد و دکتر زاهدی چگونه با هم آشنا شدند.

باهنر افزود: برخی تصور می‌کردند بنده ايشان را به اقای احمدی نژاد معرفی کرده‌ام در حاليکه بعد متوجه شدم، دکتر زاهدی مدتی ريس شورای شهر کرمان بوده و اين آشنايی مربوط به آن مقطع است.

مهندس باهنر درباره ميزان هماهنگی خود با رياست مجلس در موضوع لابی کردن گفت: هر نماينده يک رای دارد اما هر نماينده‌ای علاوه بر رای خود، يک حوزه نفوذ رای نيز دارد و گاهی اوقات که مصلحت بدانند اين حوزه نفوذ را فعال می‌کنند و فراکسيون ها در اين جهت فعاليت می کند. البته از کل تصميمات گرفته شده در مجلس فقط شايد ۵ درصد آن سياسی باشد. درباره هماهنگی با رياست مجلس بستگی به موضوع دارد چرا که در برخی موارد با هم موافق و در برخی مواقع نظراتی در مقابل هم داريم.

نايب رييس مجلس نهم درباره هماهنگی وی با رياست مجلس در جريان استيضاح فرجی‌دانا اذعان کرد: متاسفانه استيضاح ايشان از زمان مطرح شدن تا آمدن در صحن، ۶ ماه طول کشيد و اين طولانی شدن برای اين بود که درتلاش بوديم مشکل بين استيضاح کنندگان و وزير را حل کنيم و بنده به عنوان حکم در بسياری از آن جلسات حاضر بودم.

وی افزود: اصل اختلاف بر سر چهار موضوع بود که از نظر تئوريک مسائل حل شد اما در عمل حل نشد. لذا همان شب که روز بعدش استيضاح مطرح شد بنده با آقايان وزرا و برخی معاونين رييس جمهور تماس گرفتم و گفتم اگر مفاد آن توافقی که صورت گرفت همين امشب هم اجرايی بشود می توان فردا استيضاح را تحت تاثير قرار داد اما با احترامی که برای اقای فرجی قائلم يا نخواستند و يا نتوانستند. البته شايد در همان لحظات آخر هم آقای لاريجانی معتقد بودند يک فرصتی به آقای فرجی دانا داده بشود تا شايد بتوانند آن اقدامات را انجام دهند اما بنده مخالف بودم و ۶ ماه فرصت را برای ايشان کافی می دانستم.

نماينده مردم تهران درباره ادعای لابی کردن ايشان برای رای آوردن وزارت آقای زنگنه گفت: من در کمترين تاثير برای همه وزرا به اندازه يک رای خودم تاثير داشتم و ترديدی در آن نيست و برای برخی وزرا لابی کرده و توضيح بيشتری دادم و برای آقای زنگنه هم همينطور چرا که ايشان را فردی استراتژيک دانسته و دارای سابقه ۲۲ ساله در وزارت می دانم.

باهنر اظهار داشت: گاهی برخی دوستان وزرا (را از سر بی تجربگی) تا ۶ ماه اول فقط بايد توجيه کرد که کجا رفته اند و بايد چگونه وزارتخانه را اداره کنند؛ اما آقای زنگنه در اين زمينه فردی استراتژيک می‌دانم و فکر می‌کنم مقوله نفت را خيلی خوب می‌شناسد و خوب می‌تواند اداره کند؛ البته ممکن است در کنار اين چند تا ايراد هم داشته باشد.

وی در ادامه با ابراز رضايت از لابی آن روز خود ادامه داد: من با همه وزاری آقای روحانی نشست داشته ام و هفت تا هشت مساله استراتژيک را در کشور دارای مشکل می بينم که مردم فقط دو سه مورد آن را که رو هست می بينند که مابقی زير خاکستر اند و درباره اينها با وزرا و اشخاص قدرتمند دولت به گفتگو نشسته ام و برايشان توضيح داده ام.

مهندس باهنر با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: اين برنامه بايد در مجلس نهم به تصويب برسد و نمی توان صبر کرد تا نتيجه مجلس دهم مشخص شود و خواهش می کنم اين ارتباط حفظ شده و تعاملات مثبت باشد.

دبير کل جامعه مهندسان در پاسخ به ادعای منفعت طلبی خود در لابی کردن‌ها گفت: از زمان دولت مهندس موسوی ـ فارغ از اينکه ايشان الان کجاست و انشاالله خداوند ايشان را نجات داده و عاقبت بخير کند؛ با هم اختلاف داشتيم و گذشت تا وارد مجلس پنجم شديم و دولت آقای هاشمی با سرعت تعديل اقتصادی را شروع کرد.

باهنر تصريح کرد: در آن زمان متوجه شديم برخی مواقع، سرعت تعديل بسيار بالاست و به مردم فشار می‌آيد. اقای هاشمی از ما گله‌مند بود و حتی در نماز جمعه به مجلس انتقاد کرد.

وی افزود: آن روزها عده‌ ای گفتند تو که راستی بودی چرا امروز چپ شدی؟ بنده هم گفتم من مسيرم را می‌روم؛ منتها آنهايی که قبلا سمت چپ من بودند رفته اند سمت راست من! يعنی اگر برخی را رها کنيم می خواهند حتی نهادهای حاکميتی را هم به بخش خصوصی واگذار کنند!

باهنر درباره وضعيت حاکم بر دولت نهم نيز گفت: زمانی که آقای احمدی نژاد دولت نهم را شروع کردند، بسيار به دولتش اميدوار بودم.

وی افزود: من در پاسخ به خبرنگاری که پرسيد فرق احمدی نژاد دولت نهم با دهم چه بود گفتم، ايشان فرق نکرده بلکه اطلاعات بنده از آقای احمدی نژاد زيادتر شده است. خداوند ايشان را حفظ کرده و عاقبت بخير کند اما مواضع ايشان بود که فاصله ما را با ايشان زياد کرد و الا روحيه ما عوض نشده است و از ما گذشته تا به دنبال منافع شخصی باشيم.

نايب رييس مجلس نهم درباره موضوع بررسی وقف دانشگاه آزاد پيرامون لابی کردن ها برای وقف دانشگاه توضيح داد: بنده از اول با وقف دانشگاه آزاد مخالف بودم. اين دانشگاه از ابتدا پايه ريزی بسيار مبارک بود در کشور و وجود آن را از برکات جمهوری اسلامی می دانم. البته معنايش تاييد همه اتفاقات رخ داده در اين مجموعه در طول اين سی سال است. برخی در اين دانشگاه فکر می کردند که مجموعه دانشگاه آزاد يک سری اموال و املاک هست به نام عده ای به نام هيات موسس و البته اين برداشت ما نيز هست و همه اينها برای حاکميت است و حاکميت و اموال آن را فارغ از مسائل شرعی نمی توان وقف کرد.

وی در پايان، در پاسخ به چرايی رای مثبت مجلس به وقف اين دانشگاه گفت: يک عده فکر می کردند چون اساسنامه اين دانشگاه خصوصی است اين موسسين مالک دانشگاه آزاد هستند که ما اين را قبول نداشتيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016