پنجشنبه 29 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

رويترز: مذاکرات هسته‌ای تا اسفندماه تمديد می‌شود

همزمان با مذاکرات هسته‌ای در وين، يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی خواهان همکاری بيشتر ايران با تحقيقاتی شده است که درباره فعاليت‌های هسته‌ای آن کشور انجام می‌شود.
مقامات نزديک به مذاکرات می‌گويند اين گفت‌وگوها تا ماه مارس تمديد می‌شود.

به گزارش تسنيم، خبرگزاری انگليسی رويترز لحظاتی پيش از قول مقامات نزديک به مذاکرات هسته‌ای بين ايران و گروه ۱+۵ خبر داد اين گفت‌وگوها تا ماه مارس (بهمن و اسفندماه) تمديد می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



بر اساس اين گزارش، ضرب‌الاجل مذاکراتی که هدف آن برای پايان دادن به مناقشات ۱۲ ساله بر سر ادعاها درباره برنامه هسته‌ای ايران است از روز دوشنبه (۲۴ نوامبر يا سوم آذرماه) تا ماه مارس تمديد می‌شود.

مقامات نزديک به مذاکرات ضمن اعلام اين خبر می‌گويند که اختلافات شديد بين طرفين وجود دارد.
شهر وين پايتخت اتريش از روز سه‌شنبه ميزبان دهمين دور مذاکرات جامع هسته‌ای بوده است که هدف آن رسيدن به توافقی نهايی برای حل و فصل اختلافات بين ايران و گروه ۱+۵ بر سر برنامه هسته‌ای ايران است.

به گفته يکی از سخنگويان وزارت امور خارجه آمريکا، جان کری که به لندن، پايتخت بريتانيا سفر کرده بود، روز پنجشنبه، ۲۰ نوامبر، راهی پاريس، پايتخت فرانسه شد و از آنجا به وين در اتريش می‌رود.

براساس گزارش‌ها از وين، در سومين روز از تازه‌ترين دور مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، ديداری سه‌جانبه با کاترين اشتون، نماينده اتحاديه اروپا در مذاکرات و ويليام برنز، از مذاکره‌کنندگان ارشد آمريکا داشته است.

خبرنگاران حاضر در وين می‌گويند اين نشست سه‌جانبه حدود دو ساعت طول کشيده و سومين‌باری است که در سه روز اخير ايران و آمريکا بر سر ميز مذاکره می‌نشينند.

طرفين تا روز دوشنبه، سوم آذر (۲۴ نوامبر) برای نهايی کردن توافق هسته‌ای مهلت دارند، هر چند گزارش‌هايی تاييدنشده از تمايل طرف مذاکره با ايران برای تمديد مهلت مذاکرات منتشر شده است.

يک ديپلمات غربی به شرز عدم افشای نام گفت: «در شرايط فعلی، امضای نوعی توافق موقت محتمل است.

همزمان با مذاکرات هسته‌ای در وين، يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی خواهان همکاری بيشتر ايران با تحقيقاتی شده است که درباره فعاليت‌های هسته‌ای آن کشور انجام می‌شود. او گفته است که هنوز به غيرنظامی بودن برنامه اتمی ايران اطمينانی وجود ندارد.

کشورهای غربی با طرح ادعاهايی بی‌پايه برای محدود کردن فعاليت‌های ايران در اين زمينه، تحريم‌هايی را وضع کرده‌اند و لغو اين تحريم‌ها يکی از محورهای مذاکرات کنونی ايران و گروه ۱+۵ است.

از ظرفيت غنی‌سازی در ايران و نيز جدول زمان‌بندی لغو تحريم‌های ايران به‌عنوان بزرگترين چالش‌های مذاکرات نام برده می‌شود. در حالی که کشورمان بر ضرورت برخورداری از غنی‌سازی صنعتی در پايان دوره توافق نهايی (که خود محل مجادله است) تأکيد دارد،‌ آمريکايی‌ها، به‌عنوان طرف اصلی مذاکره با ايران، خواهان محدود شدن توان غنی‌سازی ايران به‌نوعی ظرفيت دکوری هستند.

در حوزه تحريم‌ها نيز تهران اصرار دارد که برچيده شدن آنها به‌صورتی مؤثر و محسوس انجام شود اما هدف غربی‌ها اين است که تا حداکثر زمان ممکن ساختار تحريم‌ها را حفظ کنند، خواسته‌ای که با مخالفت مذاکره کنندگان کشورمان رويارو شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016