شنبه 1 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

نامه زيباکلام به آيت‌الله جنتی درباره فساد

صادق زيباکلام - استاد دانشگاه - درباره موضوع «فساد» به آيت‌الله احمد جنتی نامه نوشت و مسئوليت‌های و اختيارات شورای نگهبان را يادآور شد.

به گزارش ايسنا، متن اين نامه که در خبرآنلاين منتشر شده، بدين شرح است:

«بسمه تعالی
حضرت آيت‌الله احمد جنتی
دبير مکرم شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران

با سلام و تحيات، حضرتعالی در خطبه‌های نماز جمعه ۳۰ آبان گلايه و اظهار تأسف از گسترش مفاسد و ناهنجاری‌های موجود در کشور نموديد. با اشاره به برخی از آنها از جمله رشوه‌خواری، نزول‌خواری، بالا رفتن سن ازدواج، افزايش طلاق، مفاسد اقتصادی، زير ميزی پول گرفتن برخی از اطباء و ... نارضايتی‌تان را اعلام داشته و خواهان تغيير شديد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پرسشم از حضرتعالی آنست که براستی مسئوليت آنچه شما به عنوان وجود فساد در کشور می‌فرمائيد بر عهده کدام نهاد است؟ کجا قصور صورت گرفته و کدام دستگاه در انجام وظايفش مرتکب کوتاهی شده که اين مشکلات و مفاسد که می‌فرمائيد امروزه گريبانگير جامعه‌مان شده؟ مشکلم از اين‌جا شروع می‌شود که هر دو قوه اصلی مقننه و مجريه که مسئوليت سياست‌های خرد و کلان کشور را بر عهده دارند (و علی‌القاعده بيشترين تقصير و مسئوليت در خصوص مفاسدی که اشاره فرموديد بر عهده اين دو نهاد می‌باشد)، هم نظارت بر سياست‌هايشان و هم انتخاب مجريان و کارگزارانشان مستقيم و غيرمستقيم بر عهده جنابعالی و همکارانتان در شورای محترم نگهبان بوده است.

آيا جملگی نمايندگانی که به مجلس شورای اسلامی راه می‌يابند نمی‌بايستی در ابتدا مورد تصديق شورای نگهبان قرار بگيرند؟ آيا در مرتبه بعدی کليه مصوبات مجلس که در حقيقت سياست‌های اجرايی کلان کشور را تشکيل می‌دهند نمی‌بايستی به تاييد شورای نگهبان برسند؟ آيا شورای نگهبان فهرست نهايی نامزدهای رياست جمهوری را که از نظر آن شورا صلاحيت احراز آن مقام را دارند تعيين نمی‌کند؟ آيا رئيس‌جمهور منتخب برای انتخاب وزرا و تأييد برنامه‌هايش به همان مجلس مورد تأييد شورای نگهبان نبايستی مراجعه نمايد؟ آيا دولت آقای روحانی بالاخره توانست وزير علومی را که مورد تأييد مجلس نبود وارد کابينه‌اش نمايد؟

اين هم حکايتی است که با اينکه جنابعالی و شورای محترم نگهبان از قدرت و امکانات فراوانی برخوردار بوده‌ايد و سياست‌های خرد و کلان مملکت به همراه مجريان و کارگزاران آن مستقيم و غيرمستقيم زيرنظر و مطابق با خطوط فکری و باورهای منتسب به تفکرات و اعتقادات شما و همفکرانتان تنظيم شده و می‌شود اما و عليرغم همه اينها حضرتعالی به گونه‌ای از نابسامانی‌ها و گسترش فساد صحبت می‌فرمائيد کأنه هيچ سمت و مقام جدی در اين مملکت نداشته‌ايد و آنچه که امروز هستيم بالمره ارتباطی با شما پيدا نمی‌کند و ديگرانی که نه معلوم است چه کسانی هستند و نه معلوم است در کجای مملکت و نظام قرار گرفته‌اند می‌بايستی پاسخگوی فساد و ناهنجاری‌های ديگر باشند.

ايام بکام باد
صادق زيباکلام
اول آذرماه يکهزار و سيصد و نود و سه»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016