یکشنبه 2 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

حزب‌الله لبنان از تجهیز این گروه به موشک‌های "نقطه‌زن" ایرانی خبر داد

رادیو فردا ـ قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان، موشک‌های ایرانی را «تنها راه کشاندن» جنگ با اسرائیل به سرزمین‌های این کشور دانست و از تجهیز این گروه به موشک‌های «نقطه‌زن» ساخت ایران خبر داد.

شیخ نعیم قاسم، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، که روز یک‌شنبه ۲ آذر منتشر شده، گفت: «تنها راه کشاندن مبارزه به سرزمین دشمن، موشک‌های ایرانی برای مقاومت در مقابله با اسرائیل است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: «صهیونیست‌ها نیز به‌خوبی می‌دانند که حزب‌الله موشک‌های نقطه‌زن را در اختیار دارد و به‌علت امکاناتی که حزب‌الله به دست آورده و حمایت‌های جمهوری اسلامی و آمادگی حزب‌الله برای هر جنگ آینده، این جنگ برای اسرائیلی‌ها سخت‌تر خواهد بود.»

به گفته خبرگزاری تسنیم، منظورِ قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان از موشک‌های «نقطه‌زن» موشک «فاتح» است که از آن به‌عنوان «دقیق‌ترین موشک ایرانی» نام برده می‌شود.

به گزارش این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، نمونه‎های مختلف این موشک با بُردهای «۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر» از سامانه‎های پیشرفته هدایت و ناوبری برخوردار است و تا پایان مسیر هدایت می‌شود.

این خبرگزاری با اشاره به اینکه خطای موشک فاتح-۱۱۰ «کمتر از ۱۰ متر» است از موشک «خلیج فارس» به عنوان یکی از اعضای خانواده موشک‌های فاتح نام برد که «احتمال در اختیار قرار گرفتن آن توسط حزب‌الله لبنان» وجود دارد.

معاون دبیر کل حزب الله لبنان همچنین گفت که ایران «نقش اساسی» در توسعه توان موشکیِ حزب‌الله لبنان داشته و «آموزش‌های متعددی» را برای ایجاد «برخی از ساختارهای موشک‌ها» به این گروه داده‌است.

شیخ قاسم سلیمان اضافه کرد: «وقتی از توان موشکی صحبت می‌کنیم، به این معنا نیست که تنها تعدادی از موشک‌های ایران به مقاومت انتقال داده شود، بلکه تمامی مایحتاج مربوط به موشک‌ها از حضور آن‌ها در لبنان گرفته تا عملیات انتقال و آماده‌سازی و آموزش آن‌ها و یادگیری نحوه پرتاب و تحقق اهداف منظور و متخصص شدن افراد مختلف در زمینه استفاده از آن‌ها از لوازم این توانمندی است.»

قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین گفت که ایران با دولت سوریه و ارتش این کشور برای احداث تأسیسات موشکی همکاری کرده‌است.

علی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، روز دوشنبه، ۱۹ آبان، گفته بود که کارخانه‌های تولید موشک در سوریه ساخت ایران است و موشک‌های طراحی ایران در این کارخانه‌ها تولید می‌شوند.

قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان در بخش دیگری از این مصاحبه تصریح کرد: «اهمیت توان موشکی ایران کنار نیروهای مقاومت در مقابله با دشمن صهیونیستی در لبنان و فلسطین قرار دارد، ازاین‌رو است که در جنگ‌های اخیر که بعد از تجاوز اسرائیل به لبنان در سال ۱۹۸۲ صورت گرفته، شاهد توان موشکی متفاوتی بوده‌ایم.»

وی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: «گفته می‌شود که موشک فجر نقش مهمی در مقاومت و موشک‌باران تل‌آویو در جنگ ۲۲روزه داشته‌است و معادله‌های جنگی در غزه را تغییر داد.»

خبرگزاری تسنیم روز شنبه، ۲۴ آبان گزارشی از راکت‌های «فجر» منتشر کرده بود که به گفته این خبرگزاری در جنگ گروه‌های مسلح فلسطینی با اسرائیل در نوار غره مورد استفاده قرار گرفته‌است.

کرانه باختری رود اردن در اختیار تشکیلات خودگردان فلسطینی به رهبری محمود عباس است که از روند صلح با اسرائیل حمایت می‌کند. نوار غزه نیز در اختیار گروه رقیب آن، حماس، است که چند سالی است از سوی اسرائیل در حصر قرار گرفته و حماس راه مقابله با این کشور را درگیری نظامی می‌داند.

در هفته‌های گذشته خبرگزاری‌های فارس و تسنیم، دو خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، گزارش‌هایی را درباره توان موشکی ایران برای مقابله با اسرائیل منتشر کرده‌اند.

خبرگزاری فارس، روز شنبه، ۲۴ آبان از سه نوع موشک ایرانی «شهاب»، «قدر» و «سجیل» به عنوان «نامزدهای اصلی نابودی اسرائیل» نام برده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016