دوشنبه 3 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ابهامات در نتیجه مذاکرات وین

5and17months.jpg

وب سایت ایران هسته ای - تهران

نشانه ها حکایت از آن دارد که مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 تمدید شده است. فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلستان غروب روز دوشنبه اعلام کرد که ایران و گروه 1+5 مذاکرات خود را برای 7 ماه دیگر تمدید کرده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


1هاموند گفت که مذاکرات تا روز 10 تیر 1394 (اول ژوئیه 2015) تمدید شده است.

همچنین گفته شده است که ایران ماهانه 700 میلیون دلار دیگر از دارایی های مسدود شده خود را دریافت خواهد کرد.

هنوز هیچ یک از مقام های رسمی ایران این موضوع را تایید نکرده اند.

ابهامات قابل توجهی در آنچه وزیر خارجه انگلستان اعلام کرده وجود دارد.

- نخستین ابهام این است که آیا دو طرف بر سر یک چارچوب سیاسی تفاهم کرده اند یا نه. نشانه ها حکایت از آن دارد که چنین تفاهمی انجام نشده و تا ماه مارس (اسفند) به تاخیر افتاده است.

2- ابهام دوم این است که آیا توافق موقت جدیدی انجام شده است؟ اگر توافق موقت جدیدی انجام شده باشد، در ازای ماهانه 700 میلیون دلار پرداختی از سوی امریکا، ایران چه امتیازی واگذار کرده است.

گفته می شود که ممکن است ایران از دست رفتن بخشی از ذخیره اورانیوم 5 درصد خود را که حدود 8300 کیلوگرم است، پذیرفته باشد.

3- ابهام دیگر این است که آیا دو طرف یک دورنما را مورد تفاهم قرار داده اند یا در واقع مذاکرات رها شده است؟

4- چهارمین ابهام این است که زمان بندی های آینده چگونه مورد تفاهم واقع شده است و مذاکرات چگونه و کجا و با چه دستور کاری از سر گرفته خواهد شد؟

5- ابهام پنجم در این باره است که آخرین موضع طرفین درباره موضوعات کلیدی بویژه جدول زمانی لغو تحریم ها و ظرفیت غنی سازی چه بوده است؟

6- ابهام آخر این است که دو طرف این مسئله حقوقی در متن توافق ژنو را که می گوید گام آخر باید قبل از اینکه یک سال از آغاز توافق بگذرد، اجرا شود، چگونه حل کرده اند؟ آیا دستکاری در توافق ژنو انجام شده است؟

بررسی "سناریوهای مختلف" از سوی ایران و آمریکا
دویچه وله - جان کری و محمدجواد ظریف در "اولین دیدار دو جانبه" خود درباره نحوه ادامه مذاکرات بحث کردند. این در حالی‌ست که مهلت مذاکرات امروز به پایان می‌رسد. به گفته یک مقام آمریکایی یکی از گزینه‌ها تمدید مهلت مذاکرات است.

در حالی‌که امروز دوشنبه (۲۴ نوامبر/ ۳ آذر) مهلت مقرر برای مذاکرات اتمی ایران و گروه ۱+ ۵ به پایان می‌رسد، هنوز نسبت به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات فشرده یک سال گذشته برای دستیابی به توافق جامع نهایی اطمینانی وجود ندارد.

جان کری٬ وزیر امور خارجه آمریکا٬ و محمد جواد ظریف٬ وزیر امور خارجه ایران٬ یکشنبه عصر در دیداری دو جانبه که خبرگزاری رسمی ایرنا آن را "اولین دیدار دو جانبه وزرای دو کشور در تاریخ پس از انقلاب اسلامی" خواند با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

ایرنا به نقل از یک مقام نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران خبر داد: «محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار دو جانبه ۷۵ دقیقه‌ای خود درباره سناریوهای مختلف از جمله موضوع نحوه ادامه مذاکرات بحث و تبادل نظر کردند.»

برای مطالعه ادامه مطلب اینجا را کلیک کنید


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016