سه شنبه 4 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

سخنان خامنه‌ای درباره "جریان تکفیری"

حضرت آيت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (سه شنبه) در ديدار علما، انديشمندان و ميهمانان شرکت کننده در «کنگره جهانی جريانهای تکفيری از ديدگاه علمای اسلامی»، احياء جريان تکفيری در سال‌های اخير را مشکل تحميلی و دست‌ساز استکبار برای دنيای اسلام دانستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)،ايشان با اشاره به اقدامات جريان خبيث تکفيری در جهت اهداف امريکا و دولتهای استعماری و رژيم صهيونيستی بويژه تلاش برای به فراموشی سپرده شدن مسئله اصلی فلسطين و مسجدالاقصی، تأکيد کردند: ايجاد يک نهضت علمی، منطقی و فراگير برای ريشه کن کردن جريان تکفيری، روشنگری نسبت به نقش سياستهای استکباری در احيای اين جريان و اهتمام جدی و مطالبه عمومی در خصوص قضيه فلسطين به عنوان مسئله اصلی دنيای اسلام از مهمترين و اولويت دار ترين وظايف علمای جهان اسلام در شرايط کنونی است.

رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود با قدردانی از حضرات آيات مکارم شيرازی و سبحانی و ديگر علما و فضلای قم که اهتمام جدی برای برگزاری اين کنگره و شکل دهی يک جريان علمی فراگير در ميان علمای جهان اسلام درخصوص مقابله با جريان تکفيری داشتند، گفتند: در بررسی اين جريان خطرناک بايد به اين نکته توجه شود که موضوع اصلی، مقابله ی همه جانبه با جريان احياء شده تکفيری است که فراتر از گروه موسوم به داعش است و در واقع داعش يکی از فروع اين شجره خبيثه است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حضرت آيت الله خامنه ای سپس به يک نکته غيرقابل انکار اشاره کردند و افزودند: جريان تکفير و حکومتهای پشتيبان آن کاملاً در جهت اهداف استکباری يعنی امريکا و دولتهای استعماری اروپايی و رژيم صهيونيستی حرکت می کنند و با ظاهری اسلامی، عملاً درخدمت آنها هستند.

ايشان در ادامه به چند نمونه از شواهدی که نشانگر حرکت جريان تکفيری در جهت اهداف استکباری و در مقابله با دنيای اسلام است اشاره کردند.

رهبر انقلاب اسلامی منحرف کردن حرکت بيداری اسلامی را به عنوان اولين شاهد بيان و خاطرنشان کردند: بيداری اسلامی حرکتی ضد امريکايی، ضد استبداد و ضد دست نشاندگان امريکا بود اما جريان تکفير اين حرکت عظيم ضد استکباری را به جنگ خانگی و برادرکشی ميان مسلمانان تبديل کرد.

حضرت آيت الله خامنه ای افزودند: خط مقدم مبارزه مسلمانان در اين منطقه، فلسطين اشغالی بود اما جريان تکفير اين خط مقدم را تغيير داد و به داخل خيابانها و شهرهای عراق، سوريه، پاکستان و ليبی کشاند و اين، يکی از جنايتهای فراموش نشدنی جريان تکفير است.

ايشان منحرف کردن حرکت بيداری اسلامی را ، خدمت به امريکا، انگليس و رژيم صهيونيستی و سرويس های جاسوسی آنها دانستند و گفتند: شاهد ديگر برای نشان دادن حرکت اين جريان در جهت اهداف استکباری اين است که پشتيبانان جريان تکفير، در مقابل رژيم صهيونيستی يک اخم هم نمی کنند و حتی با اين رژيم برای مقابله با مسلمانان همکاری می کنند ولی برای ضربه زدن به کشورها و ملتهای اسلامی، حضور فعال دارند.

حضرت آيت الله خامنه ای، نابودی زيرساخت های ارزشمند کشورهای اسلامی بدست فتنه تکفير را نمونه ديگری از خدمت اين جريان به منافع دشمنان اسلام برشمردند و افزودند: يکی ديگر از اقدامات بسيار خبيثانه جريان تکفير مخدوش کردن چهره اسلامِ رحمت و تعقل و منطق، با نشان دادن تصاوير جناياتی همچون زير شمشير نشاندن انسانهای بيگناه و يا درآوردن قلب يک مسلمان و به دندان گرفتن آن، در مقابل دوربين و به نام اسلام، است.

ايشان يکی ديگر از شواهد خدمت جريان تکفير به منافع استکبار را تنها گذاشتن محور مقاومت در جنگ ۵۰ روزه غزه دانستند و خاطرنشان کردند: يک شاهد ديگر، منحرف کردن شور و حماسه ای بود که بر اثر بيداری اسلامی در جوانان مسلمان بوجود آمد، که متاسفانه از آن برای کشتار مسلمانان بيگناه ديگر استفاده شد.

رهبر انقلاب اسلامی نمونه و شاهد ديگر را اقدام اخير و مکرر هواپيماهای ترابری امريکا در پرتاب تجهيزات جنگی برای گروه موسوم به داعش در عراق برشمردند و تأکيد کردند: امريکاييها با وجود اين اقدامات ،در ظاهر مدعی تشکيل ائتلاف ضدداعش هستند که يک دروغ محض است زيرا هدف اصلی اين ائتلاف زنده نگه داشتن فتنه جنگ و درگيری ميان مسلمانان است که البته به اهداف خود نخواهند رسيد.

حضرت آيت الله خامنه ای سپس به وظايف بزرگ علمای جهان اسلام در شرايط کنونی اشاره کردند و افزودند: يکی از اين وظايف ايجاد نهضتی علمی و منطقی و فراگير از جانب علمای مذاهب اسلامی برای ريشه کن کردن جريان تکفير است.

ايشان گفتند: اين جريان با شعار دروغين سلف صالح وارد شده است و بايد با زبان دين، علم و منطق، بيزاری سلف صالح را از اين اقدامات نشان داد.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: بايد با اين نهضت علمی و منطقی، جوانان بيگناهی را که گرفتار اين جريان خبيث شده اند، نجات داد و اين وظيفه به عهده علما است.

حضرت آيت الله خامنه ای، روشنگری نسبت به نقش سياستهای امريکا، انگليس و رژيم صهيونيستی در احيای جريان تکفيری را يکی ديگر از وظايف بزرگ علما در کشورهای اسلامی برشمردند و افزودند: سومين وظيفه مهم علما، اهتمام جدی به قضيه فلسطين و مسجدالاقصی و جلوگيری از مورد غفلت واقع شدن اين موضوع اصلی دنيای اسلام است.

ايشان با اشاره به تصميم اخير کابينه رژيم صهيونيستی در اعلام يهودی بودن فلسطين اشغالی، گفتند: رژيم صهيونيستی بدنبال تصرف قدس و مسجدالاقصی و تضعيف هرچه بيشتر فلسطينی ها است. همه ملتهای اسلامی و همچنين علماء بايد از دولتهای خود مسئله فلسطين را مطالبه و پيگيری کنند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اقدام امام بزرگوار (ره) ، در اعلام سياست حمايت از فلسطين و دشمنی با رژيم صهيونيستی، تأکيد کردند: ما خداوند را شاکريم که در جمهوری اسلامی ايران، دولت و ملت در قضيه حمايت از فلسطين و دشمنی با رژيم صهيونيستی، هم زبان هستند و در ۳۵ سال گذشته از مسيری که امام ترسيم کرده، منحرف نشده اند.

حضرت آيت الله خامنه ای با تأکيد بر اينکه ملت و جوانان ايران با کمال ميل از مردم فلسطين حمايت می کنند و عاشق مبارزه با صهيونيستها هستند، افزودند: جمهوری اسلامی ايران به لطف و فضل الهی اسير محدوديت ها و اختلاف های مذهبی نشده است و همانگونه که به حزب الله شيعه در لبنان کمک می کند، به حماس و جهاد اسلامی و ديگر گروههای اهل سنت در فلسطين نيز کمک می کند و به اين کمک ها ادامه خواهد داد.

ايشان تقويت برادران فلسطينی در غزه را يک نمونه از کمک های جمهوری اسلامی ايران به مردم فلسطين برشمردند و تأکيد کردند: همانگونه که قبلاً هم اعلام شد، کرانه باختری بايد مسلح و آماده دفاع شود، و اين کار قطعاً انجام خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی قدرت و وضعيت دشمنان دنيای اسلام را به مراتب ضعيف تر از دورانهای گذشته ارزيابی کردند و با اشاره به مشکلات سياسی، اقتصادی و امنيتی کشورهای اروپايی و همچنين مشکلات بيشتر و بدتر امريکا در مسائل اخلاقی و سياسی و بويژه مالی و پولی و ضعف حيثيت ابرقدرتی آمريکا گفتند: رژيم صهيونيستی نيز نسبت به گذشته به شدت ضعيف شده است. اين رژيم، همان رژيمی است که سالهای قبل شعار از نيل تا فرات سر می داد اما اکنون در جنگ ۵۰ روزه غزه همه توان خود را به کار گرفت ولی نتوانست تونل های زيرزمينی حماس و جهاد اسلامی را نابود کند.

حضرت آيت الله خامنه ای، مشکلات و ناکامی های دشمنان اسلام در منطقه بويژه در عراق، سوريه و لبنان را نيز يادآور شدند و گفتند: يک نمونه ديگر از ضعف دشمن، قضيه هسته ای ايران است. امريکا و کشورهای استعمارگر اروپايی دور هم جمع شدند تا جمهوری اسلامی ايران را در قضيه هسته ای به زانو درآورند اما نتوانستند و در آينده نيز نخواهند توانست.

پيش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی، حجت الاسلام عليزاده موسوی دبير کنگره «جريان‌های افراطی و تکفيری از ديدگاه علمای اسلام» با ارائه گزارشی از روند برگزاری و فعاليت های اين کنگره گفت: در جريان دو روز برگزاری اين کنگره، کميته های تخصصی و راهبردی، تبارشناسی و ريشه‌يابی جريان‌های تکفيری، مسائل سياسی آنها و همچنين راه‌های برون‌رفت از مسئله تکفير را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

وی با اشاره به برگزاری پيش نشست های اين کنگره در سوريه و پاکستان و ارائه بيش از ۷۰۰ مقاله به دبيرخانه کنگره افزود: در اين کنگره ۳۱۵ نفر از علمای جهان اسلام حضور داشتند که ۱۴۴ مقاله انتخابی، در هشت جلد و به زبان های فارسی و عربی منتشر شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016