پنجشنبه 6 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

خامنه‌ای: با تمديد مذاکرات مخالف نيستيم

فرارو ـ حضرت آيت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (پنج‌شنبه) در ديدار اعضای مجمع عالی بسيج و نمايندگان اقشار مختلف بسيج، احساس مسئوليت انسانی و الهی و بصيرت را دو پايه اصلی تفکر منطقی بسيج دانستند و ضمن تحسين تلاش، جديت و ايستادگی هیأت مذاکره کننده ايرانی، به بی نيازی ملت ايران به جلب اعتماد امريکا اشاره کردند و افزودند: به همان دليلی که با اصل مذاکرات مخالف نبوديم با تمديد مذاکرات هم مخالف نيستيم البته هر قرار عادلانه و عاقلانه را قبول می کنيم اما می دانيم که اين دولت امريکا است که نيازمند توافق است و از هرگونه عدم توافق ضرر خواهد کرد و اگر اين مذاکرات در نهايت نيز به نتيجه نرسد، جمهوری اسلامی ايران ضرر نخواهد کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی، همراه شدن فکر و علم و منطق را با عشق و انگيزه های درونی، رمز حضور موفق بسيج در ميدان های متنوع و گسترده عمل خواندند و افزودند: اولين و اصلی ترين پايه تفکر بسيجی که برگرفته از مبانی مستحکم دينی است، احساس مسئوليت انسانی و الهی در قبال خود و خانواده و جامعه و بشريت است.

ايشان افزودند: دومين پايه تفکر بسيجی که تکميل کننده پايه اول و شرط لازم آن است، بصيرت و روشن بينی به معنای شناخت زمان و اولويت ها، شناخت دوست و دشمن و شناخت ابزار مقابله با دشمن، است.

رهبر انقلاب اسلامی، نبود بصيرت را زمينه ساز گرفتار شدن در شبهات، نادانی ها و کج فهمی ها دانستند و خاطرنشان کردند: کسانی که بصيرت ندارند، همانند بيچارگانی که در فتنه ۸۸ گرفتار شدند، در فضايی غبارآلود حرکت و عمل می کنند و به همين علت چه بسا به دشمن کمک کنند و دوست را هدف حمله قرار دهند.

حضرت آيت الله خامنه ای با تأکيد براينکه احساس مسئوليت بدون داشتن بصيرت، بسيار خطرناک است، گفتند: برخی افراد، در دوران مبارزات قبل از انقلاب، و در سه دهه اخير با احساس مسئوليت اما بدون بصيرت اقداماتی کردند که در نهايت به ضرر نهضت امام و انقلاب و کشور تمام شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايشان با اشاره به تأکيد های مکرر خود در جريان فتنه سال ۸۸ بر موضوع بصيرت، گفتند: در همان ايام برخی از تکرار موضوع بصيرت، ناراحت شدند اما من باز هم بر بصيرت تأکيد می کنم، زيرا هرچه انگيزه و مسئوليت انسان بيشتر باشد ولی بصيرت نباشد، خطر بيشتر است و به اين چنين فردی هيچ اطمينانی نيست.

حضرت آيت الله خامنه ای با اشاره به تيزبينی و روشن بينی امام (ره) که در مقاطع مختلف همه مسائل مورد نياز را بيان و جهت گيری ها را مشخص می کرد، گفتند: امام بزرگوار (ره) هم فرمان تشکيل بسيج را صادر کرد و هم جهت گيری و هدف اصلی را نشان داد و گفت: «هرچه فرياد داريد بر سر امريکا بکشيد».

ايشان با اشاره به سخن معروف امام (ره) که فرمود «حفظ نظام از اوجب واجبات است» افزودند: افرادی که سخنان امام (ره) را درک نکردند، در برخی مقاطع خطاهايی فاحش مرتکب شدند.

حضرت آيت الله خامنه ای در جمع بندی اين بخش از سخنان خود افزودند: حتی برای يک لحظه هم نبايد از «احساس مسئوليت» به عنوان پايه اصلی تفکر بسيجی و «بصيرت» به عنوان شرط لازم آن، غفلت کرد.

ايشان با تأکيد بر اينکه با چنين نگاهی می توان تعريف دقيق از «بسيجی» ارائه کرد، افزودند: هر فردی که با احساس مسئوليت و بصيرت مشغول فعاليت است، هر جا باشد بسيجی است، بنابراين اکثريت قاطع ملت ايران بسيجی هستند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: البته قرارگاه اصلی اين دايره عظيم، نيروی مقاومت بسيج است که بايد الهام بخش نظم و تعليم و تربيت، و حضور و حرکت باشد.

حضرت آيت الله خامنه ای عرصه فعاليت بسيج را نامحدود و بی پايان خواندند و افزودند: عرصه های دفاع، سازندگی، سياست، اقتصاد، هنر، علم و فناوری، تشکل های مذهبی، و در واقع همه عرصه ها، ميدان حضور بسيج است.

ايشان با تأکيد بر اينکه در همه اين عرصه ها الگوهای برجسته و شاخصی وجود دارد افزودند: اين الگوها در عرصه علم و تحقيق بسيجی وار فعاليت می کنند از جمله اينکه آن زمانی که دشمن با خباثت تمام تلاش کرد تا تمام درها را به روی ملت ايران ببندد و مانع از دستيابی بيماران به راديو داروها شود، شهيد شهرياری و همکاران وی با تلاشی بسيجی، توانستند اورانيوم غنی شده بيست درصد و صفحه سوخت را توليد کنند.

حضرت آيت الله خامنه ای به نکته مهم ديگر اشاره کردند و افزودند: اين تفکر بسيجی که پايه گذار آن امام بزرگوار (ره) بود، اکنون صادر شده و همچون عطر گل های بهاری است که کسی نمی تواند جلوی آنرا بگيرد.

ايشان افزودند: نسيم روح افزا و روانبخش تفکر بسيجی را اکنون در عراق، سوريه، لبنان، و غزه شاهد هستيم و به لطف خداوند در آينده نه چندان دور، در قدس شريف و برای نجات مسجدالاقصی هم شاهد آن خواهيم بود.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: براساس همين واقعيت ها و به برکت تفکر بسيجی، جمهوری اسلامی ايران شکست ناپذير است.

حضرت آيت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: بسيجی بودن اکثريت قاطع ملت ايران، دليل شکست ناپذيری نظام اسلامی است اما اين به معنای غفلت از امتحان ها و جهت گيری حرکت نيست.
ايشان تأکيد کردند: جهت گيری اصلی حرکت نظام اسلامی، مقابله با استکبار و دولت استکباری امريکا است و نبايد در اين جهت گيری سستی و يا اشتباهی بوجود آيد البته ما با ملت يا کشور امريکا مشکلی نداريم، بلکه مشکل ما زورگويی و زياده خواهی دولت امريکاست.

رهبر انقلاب اسلامی درباره تمديد مذاکرات با پنج به علاوه يک افزودند: به همان دليلی که با اصل مذاکره مخالفت نکرديم، با تمديد هم مخالف نيستيم اما بايد به چند نکته نيز توجه کرد.

ايشان هیأت مذاکره کننده ايران را پرتلاش، جدی، دلسوز، مستحکم و منطقی خواندند و افزودند: هیأت ايرانی حقاً و انصافاً در مقابل حرف زور ايستادگی می کند و بر خلاف طرف مقابل، حرفش را هر روز عوض نمی کند.

رهبر انقلاب با اشاره به برخورد های دو گانه امريکايی ها افزودند: آنها در مجالس خصوصی و در نامه پراکنی يک جور حرف می زنند و در سخنان عمومی يک جور ديگر!

حضرت آيت الله خامنه ای، با يادآوری عقبه های مختلف «ديپلماتيک، سياسی و رسانه ای طرفهای مقابلِ ايران» گفتند پشت سر هر کدام از مذاکره کنندگانِ با ما يک لشکر قرار دارد و در ميان آنها، امريکا از همه بداخلاق تر و انگليسی ها از همه موذی ترند.

ايشان افزودند: هم ملت ايران و هم طرفهای مذاکره کننده بدانند که اگر مذاکرات به نتيجه نرسد آنکه بيش از همه ضرر می کند امريکايی ها هستند نه ما.

رهبر انقلاب اسلامی تأکيد کردند: با قاطعيت و استدلال محکم معتقديم که قصد واقعی استکبار، جلوگيری از رشد و عزت و اقتدار روزافزون ملت ايران است.

ايشان، مسئله هسته ای را فقط يک بهانه خواندند و افزودند: البته آنها بهانه های ديگری هم دارند اما هدف واقعیِ تحريم و فشار اقتصادی به عنوان عاملی مهم، متوقف کردن پيشرفت ايران است.

ايشان اذعان رسانه های غربی به کاهش محبوبيت رئيس جمهور امريکا، ميزان بسيار پايين شرکت کنندگان در انتخابات اخير امريکا و حوادث فرگوسن را از جمله نشانه های متعدد شکاف عميق ملت و دولت امريکا برشمردند و در تبيين نياز دولت امريکا به مذاکرات هسته ای خاطرنشان کردند: مقامات امريکايی با توجه به همين مشکلات روز افزون، نياز به يک موفقيت و پيروزی بزرگ دارند.

رهبر انقلاب افزودند: اما برخلاف امريکا، اگر مذاکرات به توافق نرسد برای ما آسمان به زمين نمی آيد چون راه حلی داريم به نام اقتصاد مقاومتی.

ايشان اقتصاد مقاومتی را در کوتاه مدت باعث کاهش ضربات دشمن برشمردند و افزودند: همانگونه که صاحبنظران نيز معتقدند اين نگاه در ميان مدت و بلند مدت به حرکت عظيم ملت ايران، اوج خواهد داد.

رهبر انقلاب با انتقاد از سخنان برخی مقامات امريکا بعد از تمديد مذاکرات افزودند: آنها می گويند ايران بايد اعتماد جامعه جهانی را جلب کند که در اين حرف دو نکته ی کاملاً غلط وجود دارد.

ايشان افزودند: اولين نکته اين است که اين چند کشور معدود، نام خودشان را جامعه جهانی گذاشته اند و برای اثبات اين حرف حدود ۱۵۰ کشور عضو غيرمتعهدها و ميلياردها نفر از جامعه بشری را عملاً از جامعه جهانی حذف می کنند.

رهبر انقلاب تأکيد کردند: نکته دوم اين است که ما اصلاً به اعتماد کردن امريکا هيچ احتياجی نداريم و نمی خواهيم اعتماد او را جلب کنيم چرا که برای ما اهميتی ندارد.

حضرت آيت الله خامنه ای تأکيد کردند: اينها مستکبرند و ما آبمان با مستکبران در يک جوی نمی رود.

ايشان با اشاره به يک نکته ديگر از سخنان مقامات امريکايی درباره ضرورت حفظ امنيت اسرائيل در سايه مذاکرات هسته ای تأکيد کردند: اين را بدانيد که چه توافق هسته ای بشود و چه نشود، اسرائيل روز بروز ناامن تر خواهد شد.

رهبر انقلاب در همين زمينه افزودند: البته مقامات امريکايی حتی در همين حرفشان نيز صادق نيستند چرا که دولت مردان امريکا در واقع دنبال منافع و امنيت فردی خودشان هستند نه امنيت اسرائيل.

ايشان در تشريح اين نکته افزودند: هدف اصلی مقامات امريکايی، راضی نگاه داشتن شبکه جهانی سرمايه داران صهيونيست است چرا که اين شبکه هم به آنها رشوه و پول و مقام می دهد هم در صورت مخالفت، آنها را تهديد، رسوا و يا حتی ترور می کنند.

ايشان با اشاره به صداقت مسئولان ايرانی با ملت، ايستادگی ملی ايرانيان را در مقابل حرف زور خاطرنشان کردند و افزودند: اگر در مذاکرات حرف منطقی زده، و قرارهای عادلانه و عاقلانه گذاشته شود قبول می کنيم اما ايران، از صدر تا ذيل از آحاد مردمش تا همه مسئولانش در مقابل زياده خواهی می ايستند.

رهبر انقلاب در پايان سخنانشان چند نکته را خطاب به بسيجيان بيان کردند.

توصيه به حلم و بردباری، صدق و صفا و پاکدامنی، شجاعت و فداکاری، دوری از تکبر، جلوگيری از «سايش اعتقادی، ايمانی و عملی در مواجهه با وسوسه های مختلف»، توجه به ساماندهی همه اقشار در بسيج، و ضرورت ارتباط اين اقشار از جمله اين نکات و توصيه ها بود.

رهبر انقلاب کمک دولت به رشد و گسترش بسيج را ضروری خواندند و افزودند: پايه اقتصاد مقاومتی تقويت توليد داخلی است که مسئولان دولتی در اين زمينه از بسيج کمک بگيرند.

پيش از بيانات رهبر معظم انقلاب سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بر آمادگی بسيج برای ايفای وظايف و مسئوليتها تاکيد و خاطرنشان کرد: مجموعه عظيم بسيج در مسير نوسازی خويش و به منظور ترويج و استحکام بخشی به تفکر انقلاب اسلامی در جامعه سازماندهی جديدی را برای گسترش ظرفيت نخبگان جامعه تعريف کرده که عالی ترين سطح آن مجمع عالی بسيج است.

همچنين سردار سرتيپ محمدرضا نقدی رييس سازمان بسيج مستضعفين نيز در سخنانی با اشاره به تشکيل مجمع عالی اقشار بسيج مستضعفين گفت: اين مجمع تلاش می کند با تبيين مواضع و ايجاد وحدت نظر، راه‌های پيشرفت سريعتر انقلاب اسلامی را هموار سازد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016