جمعه 7 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
6 آذر» قيمت نفت به زير ۷۶ دلار رسيد
6 آذر» سقف تولید اوپک ثابت ماند؛ نفت سقوط کرد
پرخواننده ترین ها

سفر سه روزه پاپ به ترکیه آغاز شد

0,,18090128_303,00.jpg
پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان سفر سه روزه خود به ترکیه را آغاز کرد. وی پس از حضور در آرامگاه آتاترک با اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیدار می‌کند. هزاران پلیس ترکیه امنیت سفر پاپ را تامین خواهند کرد.

پاپ فرانسیس در سفر سه روزه خود به ترکیه برنامه‌ی فشرده‌ای را پیش رو دارد. هدف اصلی او "تبلیغ و ترویج فرهنگ مدارا میان مذاهب" خواهد بود.

روزنامه‌ی ملیت ترکیه می‌نویسد پاپ فرانسیس در نخستین روز سفر خود جمعه (۶ آذر / ۲۸ نوامبر) ابتدا وارد آنکارا شده و در آرامگاه آتاترک ادای احترام می‌کند و سپس در آق‌سرای (قصر سفید) یا همان کاخ ریاست جمهوری ترکیه مهمان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه خواهد بود.

پاپ هم‌چنین با احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر و محمت گورمز، رـیس امور مذهبی و عالی‌رتبه‌ترین روحانی مسلمان ترکیه نیز دیدار خواد کرد. روزنامه ملیت همچنین خبر داده است که هفت هزار پلیس وظیفه محافظت از پاپ فرانسیس را برعهده خواهند داشت. گفتنی است در این مراسم بیش از ۹۰۰ نماینده مطبوعات و رسانه‌های دنیا حضور خواهند یافت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


۸۰۰ پلیس مخفی ترکیه محافظ پاپ

پاپ سپس عازم استانبول خواهد شد. وی در استانبول با استاندار منطقه و نمایندگان ادارات محلی دیدار می‌کند. وی هنچنین در این شهر مورد استقبال، بارتولومئوس اسقف اعظم قسطنطنیه نیز قرار می‌گیرد.

پاپ برای نخستین بار از مساجد ایاصوفیه و سلطان احمد نیز بازدید خواهد کرد. این نخستین دیدار رهبر مذهبی کاتولیک‌های جهان از مسجد مسلمانان است. در هنگام ورود پاپ به موزه ایاصوفیه و مسجد سلطان احمد ۸۰۰ پلیس مخفی وظیفه محافظت از پاپ را بر عهده خواهند داشت اوج سفر پاپ برپائی آئین مذهبی در کلیسای سن اسپریت خواهد بود که روز یکشنبه (۸ آذر / ۳۰ نوامبر) برگزار می‌شود.

روزنامه های ترکیه نوشتند که پاپ فرانسیس از این سفر به عنوان یک فرصت سیاسی برای تقویت روابط واتیکان با کلیسای ارتدوکس نیز استفاده خواهد کرد.

تقویت گفتمان میان مسیحیان و مسلمانان

سفر پاپ فرانسیس به ترکیه در شرایطی انجام می‌گیرد که در سوریه و عراق دو کشور همجوار ترکیه آتش جنگ برافروخته شده است. در چنین شرایطی سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به منظور تقویت گفتمان میان مسلمانان و مسیحیان تلقی می‌شود.
پاپ خواهان برقراری صلح در منطقه است که مسیحیان و دیگر اقلیت‌های مذهبی توسط اسلام‌گرایان تندروی وابسته به گروه دولت اسلامی (داعش سابق) بطور جدی تهدید می‌شوند. گروه دولت اسلامی پیش از این پاپ را تهدید به سوءقصد کرد.
صدها هزار مسیحی در سوریه و عراق خانه‌های خود را ترک کرده و به کشور ترکیه پناه جستند. پاپ فرانسیس در سفر به ترکیه با آوارگان مسیحی نیز دیدار خواهد کرد. علاوه بر آن در خود ترکیه نیز بیش از صد هزار مسیحی زندگی می‌کنند.
مسیحیان ترکیه شامل مسیحیان کاتولیک، مسیحیان ارتدوکس، ارمنی، بیزانس، روم، کلدانی، سریانی، آسوری و گرجی می‌شوند که تعداد آنها کمتر از یک درصد از کل جمعیت این کشور برآورد می شود.

مخالفت ترکیه با برخی درخواست‌های پاپ

سفر سه روزه پاپ به ترکیه یکی از موضوع‌های اصلی روزنامه‌های این کشور است. روزنامه ملیت به یک درخواست پاپ اشاره می‌کند که از سوی ترکیه مورد قبول واقع نشده است. به نوشته ملیت پاپ فرانسیس به جای اقامت در یک هتل پنج ستاره در اقامتگاه ویژه سفارت واتیکان در شیشلی استانبول اسکان خواهد یافت.
علاوه بر این در این سفر ماشین روباز خود به نام "پاپاموبیل" را که از آن برای دیدار مردم از استفاده می‌کند به ترکیه نخواهد آورد. پاپ فرانسیس همچنین به جای استفاده از ماشین ضد گلوله، از دولت ترکیه درخواست یک ماشین ساده مدل فیات آلبلا کرده اما دولت ترکیه بنا به مصالح امنیتی، با این درخواست پاپ مخالفت کرده است.

پاپ فرانسیس: اینترنت هدیه خدواوند به انسان‌ها

روزنامه صباح ترکیه نیز در مطلبی (۵ آذر / ۲۷ نوامبر) از قول محمت‌علی آغجا، پاپ را "سفیر شیطان" نامیده است. وی گفته است درخواست دیدارش با پاپ بی‌جواب مانده و در اعتراض به این موضوع چنین می‌گوید: «پاپ شما را به جهنم رهنمون می‌کند. واتیکان دروازه جهنم است و پاپ سفیر شیطان است.»
محمت‌علی آغجا در ۱۳ ماه مه ۱۹۸۱ در میدان "سن پیترو" سوءقصد نافرجامی علیه پاپ ژان پل دوم داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016