شنبه 8 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
15 آبان» ادامه حمايت تهران و مسکو از سوريه
23 مهر» صدور رواديد روسيه برای تجار ايرانی
پرخواننده ترین ها

حسن حزباوی، عضو ديگر سپاه پاسداران در سوريه کشته شد

رادیو زمانه ـ منابع داخلی در ايران از کشته‌شدن يکی ديگر از اعضای درجه‌دار سپاه پاسداران به نام «حسن حزباوی» در سوريه خبر دادند.

حسن حزباوی عضو سپاه پاسداران در سوريه و در درگيری با مخالفان حکومت اسد کشته شده

پيکر اين عضو سپاه پاسداران شب شنبه هشتم آذر، به اهواز انتقال می‌يابد و روز يکشنبه طی تشريفات نظامی به خاک سپرده می‌شود.

در همين زمينه وب‌سايت «ديگربان» حسن حزباوی را از درجه‌داران سپاه دانسته است. اين درحالی است که خلف موسوی، شهردار اهواز در پيام تسليتی به مناسبت مرگ حزباوی، او را سردار سپاه و از «نيروهای مدافع حرم» خطاب کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آيا ايران مستقيماً در سوريه می‌جنگد؟

منابع خبری نزديک به نهادهای امنيتی و نظامی ايران بارها اخبار و تصاويری مبنی بر کشته‌شدن برخی از اعضای گروه‌های شيعه و نظامی ‌هم‌چون سپاه پاسداران، سپاه بدر عراق وابسته به مجلس اعلا و حزب‌الله لبنان را در «دفاع از حرم» زينب کبری، از زنان مقدس شيعيان منتشر کرده‌اند.

مقبره «زينب کبری» در هفت کيلومتر شهر قديم دمشق و نزديک به فرودگاه اين شهر است.

خرداد امسال نيز عبدالله اسکندری، از فرماندهان پيشين نيروی زمينی سپاه پاسداران همراه با چند تن از «رزمندگان مقاومت اسلامی» توسط نيروهای مخالف حکومت بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه، کشته شد. رسانه‌های ايران از او نيز به عنوان نيروهای مدافع حرم ياد کرده بودند.

گروه «رزمندگان مقاومت سوريه»، اواخر فروردين‌ماه گذشته در پی اعلام خبر کشته‌شدن هشت تن از اعضايش به عنوان شاخه رسمی «حزب‌الله لبنان» اعلام موجوديت کرد. اين اولين‌بار پس از آغاز بحران سوريه بود که حزب‌الله لبنان به طور رسمی نقش و دخالت خود در جنگ داخلی سوريه را تأييد کرد.

مقامات رسمی حکومت ايران اما هرگونه دخالت مستقيم نظامی در سوريه را تکذيب کرده‌اند.

مدافعان حرم چه کسانی هستند؟

اما پيشتر نيروهايی که خود را «مدافعان حرم» معرفی کرده‌اند، در ايران با انتشار فرم ثبت‌نام، از داوطلبان جنگ در سوريه دعوت کرده‌‌ بودند.

همچنين تعدادی از مداحان مذهبی و چهره‌های معروف سياسی مانند محمود کريمی، مداح نزديک به بيت رهبری و عليرضا پناهيان، حامی سعيد جليلی در انتخابات رياست‌جمهوری ۱۳۹۲ و نايب رئيس شورای مرکزی قرارگاه عمار، تشکل سياسی نزديک به مصباح يزدی، در اجتماع اين نيروها به اجرای نوحه و سخنرانی‌ پرداخته‌اند.

در تصاويری که در ۳۰ آبان ۱۳۹۲ از مراسم خاکسپاری محمد حسن خليلی ملقب به رسول، يکی از نيروهای «مدافع حرم» منتشر شده، قاسم سليمانی دشتکی، فرمانده سپاه قدس (واحد برون مرزی سپاه پاسداران) در ميان جمعيت عزدار ديده می‌شود.

چندی پيش از آن و در ۱۴ آبان همان سال نيز، پايگاه خبری مشرق نيوز، نزديک به جريان‌های محافظه‌کاران حکومتی، عکس ديگری از اين فرمانده و سرلشکر سپاه قدس انتشار داد که گمانه‌ها را درباره دخالت و نقش او در جنگ داخلی سوريه تقويت کرد.

در اين عکس قاسم سليمانی در حالی نشان داده می‌شود که محمد جمالی، از ديگر نيروهای کشته‌شده «مدافع حرم» را در شهر کرمان در قبر می‌گذارد.

محمد جمالی که او هم از سرداران سپاه پاسدارن معرفی شده، در سوريه توسط نيروهای مخالف بشار اسد جان باخت.

در عين حال بيش از اين نيز روزنامه «وال‌استريت ژورنال» گزارش داد که ايران مهاجران افغانی مقيم اين کشور را در ازای دريافت پول و اعطای اقامت، به جنگ شورشيان سوريه اعزام می‌کند.

اين در حالی است که خبرگزاری «تسنيم»، منتسب به سپاه پاسداران، در آذرماه ۱۳۹۲ از کشته‌شدن ۱۰ مهاجر افغان «مدافع حرم» در سوريه و خاکسپاری آن‌ها در قم، تهران، اصفهان و مشهد داده بود.

به نظر می‌رسد، مدافعان حرم به طور کلی به بخشی از نيروهای شبه‌نظامی شيعه نيز خطاب می‌شود.

از ابتدای بحران سوريه در سال ۲۰۱۱ تا کنون، به جز حسن حزباوی، دستکم حدود ۶۰ نفر از اعضای کشته‌شده سپاه‌ پاسداران در اين درگيری‌ها، طی مراسم رسمی و يا تشريفات نظامی در ايران به خاک سپرده شدند. در ميان آنها اسامی فرماندهان عالی‌رتبه‌ای همچون اسماعيل حيدری و حسن شاطری بيش از بقيه در رسانه‌های بين‌المللی خبرساز شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016