یکشنبه 9 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ژنرال 'مخالف حمله به ایران' رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل می‌شود

141129195054.jpg
بی بی سی - دولت اسرائیل روز شنبه ۲۹ نوامبر اعلام کرد که ژنرال گادی آیزنکوت رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل می‌شود. بیشتر دوره فرماندهی این ژنرال در ارتش به مقابله با جنبش حزب‌الله لبنان گذشته است.

سرلشگر آیزنکوت ۵۴ ساله که در حال حاضر معاون ستاد کل ارتش اسرائیل است، از ماه فوریه آینده (کمتر از سه ماه دیگر) و با پایان دوره چهارساله ژنرال بنی گانس، جانشین او خواهد شد.

موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، آقای آیزنکوت را بهترین گزینه برای مقابله با "چالش‌های امنیتی پیچیده" اسرائیل معرفی کرده و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر هم گفته است که او "از بین گروهی از بهترین ژنرال‌ها" برگزیده شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هرچند روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داده است که آقای نتانیاهو با وجود پافشاری وزیر دفاع، معرفی ژنرال آیزنکوت را با هدف یافتن گزینه‌ای دیگر، چند هفته به تعویق انداخته است.
'تیغ بر گلو'

هاآرتص در گزارش خود یادآور شده است که ۴ سال پیش و زمانی که بحث حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران در اسرائیل بالا گرفته بود، آقای آیزنکوت که آن زمان فرماندهی شمال را بر عهده داشت، در نامه‌ای خصوصی به آقای نتانیاهو نوشت که به شدت مخالف حمله به ایران است، چون به عقیده او چنین حمله‌ای، اسرائیل را به جنگی طولانی با ایران و حزب‌الله می‌کشاند و رابطه اسرائیل با آمریکا را خراب می‌کند.

141129195053.jpg
موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل (سمت راست) از حامیان معرفی ژنرال ایزنکوت بود

بنا بر گزارش‌ها در آن زمان گبی اشکنازی، رئیس وقت ستاد کل ارتش اسرائیل به آقای آیزنکوت هشدار داده بود که نوشتن چنین نامه‌ای در آینده برای او مشکل‌ساز خواهد شد.

دیروز (جمعه، ۲۸ نوامبر) هم در گزارشی تلویزیونی در اسرائیل، موضوع مخالفت ژنرال آیزنکوت با اقدام نظامی علیه ایران دوباره مطرح شد.

در این گزارش به نقل از آقای آیزنکوت گفته شد که او مخالف چنین حمله‌ای است مگر آن که "تیغ روی گلوی اسرائیل باشد."
فرمانده شمال

گادی آیزنکوت فرمانده ارشد نیروهای اسرائیل در مرز شمالی با لبنان و سوریه، خدمت نظامی خود را به عنوان پیاده‌نظام در "تیپ گولانی" آغاز کرد و در سال ۱۹۹۷ به فرماندهی آن رسید.

او در دوران انتفاضه دوم فلسطینی‌ها در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ فرماندهی نیروهای نظامی اسرائیل در کرانه باختری را به عهده داشت و در جنگ ۳۳روزه با حزب‌الله لبنان در سال ۲۰۰۶ هم به عنوان فرمانده عملیات حاضر بود.

ژنرال آیزنکوت بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ مشاور ارشد نظامی نخست‌وزیر و ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل بود و به گزارش رسانه‌های اسرائیلی در مذاکرات با سوریه در آن زمان نقش مهمی ایفا کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016