دوشنبه 10 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

جزئياتی از مسائل مورد توافق ايران و ۱+۵ در دوره تمديد مذاکرات

هرچند تاکنون هيچ گونه جزئياتی از مذاکرات اخير ايران و گروه ۱+۵ در وين و توافقات صورت گرفته درباره تمديد مذاکرات طرفين طی هفت ماه آينده منتشر نشده، اما نکته مشخص، تمديد گفت و گوها بر مبنای روند توافق شده در توافقنامه مقدماتی ژنو است. در همين راستا، برخی منابع غربی از تبديل بخشی ديگر از اورانيوم غنی شده درصد بالای ايران به سوخت رآکتور خبر می دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جزئياتی از مسائل مورد توافق ايران و ۱+۵ در دوره تمديد مذاکراتهرچند تاکنون هيچ گونه جزئياتی از مذاکرات اخير ايران و گروه ۱+۵ در وين و توافقات صورت گرفته درباره تمديد مذاکرات طرفين طی هفت ماه آينده منتشر نشده، اما نکته مشخص، تمديد گفت و گوها بر مبنای روند توافق شده در توافقنامه مقدماتی ژنو است. در همين راستا، برخی منابع غربی از تبديل بخشی ديگر از اورانيوم غنی شده درصد بالای ايران به سوخت رآکتور خبر می دهند.

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری «رويترز» به نقل از يک منبع ديپلماتيک مدعی شده ايران در چارچوب توافق مقدماتی با کشورهای عضو گروه ۱+۵، بخش ديگری از اورانيوم غنی شده با درصد بالای خود را به سوخت رآکتور تبديل خواهد کرد و به اين ترتيب، نگرانی های غرب درباره قابليت استفاده از آن در ساخت سلاح هسته ای کاهش خواهد يافت.

اين خبرگزاری اشاره می کند که در پی عدم موفقيت ايران و ۱+۵ در دستيابی به توافق نهايی تا تاريخ ۲۴ نوامبر، مذاکرات به مدت هفت ماه ديگر تمديد شد و مفاد توافقنامه مقدماتی ژنو که سال گذشته به امضا رسيد، مبنای اين تمديد قرار گرفته است. در اين توافقنامه آمده بود که ايران ذخاير اورانيوم ۲۰ درصدی خود را از طريق تبديل آن به سوخت رآکتور، کاهش خواهد داد.

زمانی که در ماه ژوئيه، مذاکرات برای دستيابی به توافق نهايی برای نخستين بار تمديد شد، ايران پذيرفت که ۲۵ کيلوگرم از ذخاير اورانيوم ۲۰ درصدی خود (يک چهارم مجموع اين ذخاير) را طی چهار ماه به سوخت رآکتور تبديل کرده و به اين ترتيب، حجم اين ذخاير را کاهش دهد.

اکنون منبع ديپلماتيک مذکور به رويترز گفته بر اساس توافقات اخير صورت گرفته ميان طرفين و در دوره تمديد مذاکرات، ايران به کار تبديل اورانيوم خود ادامه خواهد داد و ماهانه ۵ کيلوگرم از ذخاير خود را به سوخت رآکتور تبديل خواهد کرد. اين در حالی است که جزئيات مشخص توافقات اخير ميان طرفين هنوز در دست نيست. گفتنی است در دوره تمديد مذاکرات، ايران ماهانه ۷۰۰ ميليون دلار ديگر از درآمدهای نفتی بلوکه شده خود را دريافت خواهد کرد.

پيشتر و در ماه ژوئيه، يک مقام آمريکايی گفته بود با تبديل اورانيوم ۲۰ درصدی ايران به صفحه های سوخت، توانايی اين کشور برای ساخت احتمالی سلاح هسته ای کاهش می يابد و به اين ترتيب، فاصله ايران تا آستانه دستيابی به توانايی ساخت سلاح هسته ای بيشتر خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016