شنبه 8 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ظريف: در مذاکرات وين مانع طرح بحث موشکی و حقوق بشر شديم

• وزير خارجه ايران در جلسه‌ای غيرعلنی در باره مذاکرات هسته‌ای وين و دلايل تمديد اين مذاکرات به نمايندگان مجلس گزارش داد. همزمان خبر می‌رسد که تمديد مذاکرات به افزايش فاحش نرخ دلار و برخی از کالاها در بازار ايران منجر شده.

دویچه وله ـ محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، روز شنبه (۷ آبان/ ۲۹ نوامبر) با حضور در جلسه غيرعلنی مجلس شورای اسلامی، گزارشی از مذاکرات اخير وين برای حل مناقشه هسته‌ای را به نمايندگان ارائه کرد.

به گفته غلامعلی جعفرزاده ايمن‌آبادی، نماينده رشت در مجلس، ظريف در سخنان خود ضمن تاکيد از لحن تند در جلسات با گروه ۵+۱ خبر داده و افزوده است که طرفين بر سر ۶ موضوع اختلاف نظر داشتند که مهمترين آنها را فاصله بين لغو تحريم‌ها و افزايش تعداد سانتريفيوژها بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جعفرزاده همچنين از ظريف نقل کرده است که "ايران هيچگاه اجازه نداد طرف مذاکره‌کننده موارد خارج از دستور از جمله حقوق بشر و برنامه موشکی را مطرح کند".

علاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی مجلس هم روز شنبه به خبرنگاران گفت که "شکست مذاکرات ناشی اززياده‌خواهی آمريکايی‌ها بوده است." به گفته وی «حتما برای رسيدن به نتيجه نهايی آمريکا بايد گام‌هايی در جهت دور شدن از زياده‌خواهی‌های غيرمنطقی خود بردارد که مشخص است با فشار صهيونيست‌ها و برخی کشورهای منطقه، اين مواضع آمريکايی‌ها بيشتر شکل گرفته، ‌بنابراين با توجه به فرصت ۷ ماهه بايد تيم مذاکره‌کننده کشورمان اين زمان را هر چه بيشتر کوتاه کند و ضرورت ندارد از تمامی زمان ۷ ماهه استفاده شود.»

برخی از تحليل‌گران در ايران اين نگرانی را مطرح کرده‌اند که "اگر قرار بر حصول به توافق باشد، تنها بازه زمانی حدودا دو ماهه برای طرفين باقی مانده است." به نوشته خبرآنلاين، «اگر ايران و ۵+۱ تا ژانويه ۲۰۱۵ توانستند به توافق سياسی اعلام شده دست يابند، می توان به ادامه گفتگوها و امضای توافق جامع حتی بعد از روی کار آمدن کنگره جديد اميدوار بود، اما اگر تا آن زمان تفاهمی عملی و نه شفاهی به دست نيامده باشد، بعيد است اوباما هم هزينه سياسی بيشتری بر سر اين موضوع بپردازد و بخواهد تحريم‌های تازه سنا را وتو کند.»

"هيجان در بازار"

عدم پيشرفت محسوس در مذاکرات هسته‌ای و تمديد آن همين حالا هم بر بازار و فعل و انفعالات تجاری در ايران اثرات فاحشی گذاشته. بنا برگزارش‌ها قيمت دلار روز شنبه رکود سال ۹۳ را شکست و به ۳ هزار و ۳۶۰ تومان رسيد. پيش از اين تنها در ارديبهشت سال جاری قيمت دلار به عدد ۳ هزار و ۳۳۵ تومان رسيده بود. به نوشته خبرآنلاين «طی ماه های گذشته بخش مهمی از فعالان اقتصادی به انتظار نتيجه مذاکرات وين نشسته بودند... برهمين اساس طی دو ماه گذشته خريد ارز کلان در بازار متوقف شده بود.» ناکامی مذاکرات اتمی هجوم کم‌سابقه‌ای را به بازار ارز دامن زده است و "تا زمانی که دولت اقدام به تزريق ارز در بازار نکند، وضعيت به همين شکل باقی می‌ماند"

روزنامه جهان صنعت نيز از "هيجان در بازار" پس از تمديد مذاکرات خبر داده است. به نوشته شماره شماره اين روزنامه «برخی از کاربران و خريداران با پيش‌بينی اينکه مذاکرات به نتيجه می‌رسد و می‌توانند کالای موردنياز خود را با قيمت کمتری خريداری کنند، اقدام به خريد نکردند اما بلافاصله با تمديد مذاکرات مصرف‌کنندگان و خريداران به بازار هجوم ‌آورده و همين مساله باعث افزايش قيمت در برخی از کالاها شد.» اين روزنامه به ويژه به افزايش قيمت‌ها در بازار موبايل و وسايل کامپيوتری اشاره دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016