سه شنبه 11 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مجلس فرانسه کشور فلسطین را به رسمیت شناخت

jpg_369_0.JPG
رادیو بین المللی فرانسه - بعد از بریتانیا و اسپانیا مجلس ملی فرانسه نیز موجودیت کشور فلسطین را به رسمیت شناخت. رای نمایندگان فرانسوی جنبۀ نمادین دارد و تأثیری بر سیاست خارجی کشور نخواهد گذاشت.

حوالی ساعت پنج بعد از ظهر روزسه‌شنبه، مجلس ملی فرانسه با اکثریت آرا قطعنامۀ به رسمیت شناختن کشور فلسطین را تصویب کرد.

در واقع نمایندگان مجلس ملی با صدور این قطعنامه از "دولت فرانسه دعوت می‌کنند که کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تصویب این قطعنامه تأثیری در سیاست‌های فرانسه در قبال اسرائیل نخواهد داشت. با اینحال، دولت اسرائیل از اقدام پارلمان فرانسه بسیار ناراضی است و این کار را "خطای بزرگ" توصیف کرده است.

نمایندگان جناح راست مجلس فرانسه که با قطعنامه مخالف بودند نیز گوشزد کردند که "قانون اساسی فرانسه به هیچیک از دو مجلس (ملی و سنا) حق تغییر دادن سیاست خارجی کشور را نمی دهد".

بدین ترتیب پارلمان فرانسه به همان راهی پا می‌گذارد که نمایندگان پارلمان‌های بریتانیا و اسپانیا قبلاً طی کردند. این حرکت که از چند ماه قبل در اروپا آغاز شده، قصد دارد با به رسمیت شناختن کشور فلسطین به شکلی نمادین، اسرائیل را تحت فشار قرار دهد تا روند مذاکره را برای دستیابی به توافقی با فلسطینیان بپذیرد.
رئیس گروه سوسیالیست در مجلس ملی فرانسه گفت: "هدف ما خروج از بن‌بست است".
یکی از نمایندگان سبزها نیز گفت: "قطعنامۀ ما می‌تواند امیدواری ایجاد کند وبه فلسطینیان بفهماند که راه حل سیاسی واقعاً ممکن است".


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016