چهارشنبه 12 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

سخنگوی وزارت امور خارجه: افزايش ارز با مذاکرات ارتباط نداشته است

تغييری براساس توافقات ژنو در مفاد اين توافق و توافقات قبلی رخ نداده و هر گونه فعاليتی در زمينه ذخاير غنی شده منطبق بر فعاليت‌هايی است که برنامه تحقيقاتی کشور دارد که اين نيز متناسب با برنامه های سازمان انرژی‌اتمی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز خود اعلام کرد: در روز گذشته کنگره خطر تکفيری‌ها در جهان اسلام از ديد علما در قم و با حضور ۸۳ کشور اسلامی برگزار شد و در آن ديدگاه انديشمندان جهان اسلام مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ايلنا، مرضيه افخم افزود: پيام اين کنگره تعامل کشورهای اسلامی با يکديگر و دعوت به صلح و دوستی بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اينکه هفته آينده سالروز تصويب مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان روز جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری خواهد بود٬ گفت: همانطور که می‌دانيد سال گذشته اين پيشنهاد از سوی ريئس‌جمهور ايران در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح و مورد تصويب قرار گرفت. بنابراين اولين همايش جهان عاری از خشونت ۱۸ و ۱۹ آذر ماه در تهران و با حضور انديشمندان و شخصيتهای سراسر جهان برگزار می‌شود.

افخم٬ افراطی‌گری را يکی از تهديدهای واقعی جهان امروز برشمرد و گفت: بايد برای چرايی و حل اين مسئله برنامه‌ريزی دقيقی انجام شود در غير اين صورت به راه حل درستی نخواهيم رسيد.

وی در خصوص راه آهن سه جانبه ايران ترکمنستان وقزاقستان گفت: اين راه آهن امروز با حضور روسای جمهور سه کشور به بهره برداری می رسد و امتداد آن به گرگان خواهد رسيد طول اين راه آهن ۹۲۰ کيلومتر است که ۸۵ کيلومتر آن در ايران، ۱۴۰ کيلو متر در قزاقستان و ۷۰۰ کيلومتر در ترکمنستان قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه يادآور شد: اين راه‌آهن کشورهای مختلف در شمال منطقه را به يکديگر ارتباط می دهد و باعث رشد ترانزيت در کشور می شود و در زمينه تبادل کالايی نيز آثار خوبی نيز خواهد داشت و علاوه بر اين موجب تقويت همکاری های اقتصادی و تجاری بين کشورها خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ايلنا؛ مرضيه افخم در نشست خبری خود با اشاره به بازگشايی سفارت انگليس در ايران يادآور شد: جمهوری اسلامی بر اساس قوانين و مقررات داخلی خود به اين موضوع نگاه می کند ما تابع کنوانسيون وين هستيم و تبعيضی را در مورد کشورهايی که در ايران فعاليت سياسی دارند قائل نمی‌شويم.

وی افزود: فعاليت‌های روانی برای فعال شدن نمايندگی‌های تهران وجود دارد البته فعال‌شدن اين سفارتخانه‌ها به شکل تدريجی در حال انجام است و اين مسيری است که بايد مرحله به مرحله پيش برود.

افخم با اشاره به مذاکرات وين گفت: در پايان مذاکرات تفاهم شد که در ماه دسامبر جلسه‌ای تشکيل و رايزنی‌ها ادامه پيدا کنند که البته هنوز در مورد زمان و مکان آن تصميم گيری قطعی نشده است اما به محض قطعی نشدن در مورد سطح مذاکرات و جزئيات آن اظهار نظر خواهيم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: منتقدين ما همواره ديدگاه‌هايی دارند. ما هميشه اعلام کرده‌ايم وزارت امور خارجه به عنوان مسئول مذاکرات٬ از دريافت نظرات و ديدگاه‌های منتقدين و غيرمنتقدين استفاده می‌کند و اين چارچوب واقعی است و هيچ گاه شعاری نبوده است.

افخم با بيان اينکه در مورد تمديد مذاکرات ديدگاه‌های مختلفی مطرح می شود٬ گفت: چارچوب مذاکرات روندی داشت و نياز بود که درمورد جزئيات آن زمان بيشتری در اختيار مذاکره‌کنندگان قرار گيرد برای همين اين مذاکرات تمديد شد.

وی در مورد سفر ظريف به عربستان نيز گفت: در اين خصوص تاکنون تحول جديدی رخ نداده است.

افخم با اشاره به بحران سوريه خاطر نشان کرد: ديدگاههای مختلفی نسبت به حل بحران سوريه وجود دارد که پيش از اين نيز بوده است٬ همکاری و تبادل نظر خوبی بين ايران و نماينده دبير کل سازمان ملل در امور سوريه وجود دارد ما بر راه حل مبتنی بر تامين آرای مردم سوريه تاکيد داريم ومعتقديم هر راه حلی بايد مبتنی بر واقعيت منطقه،‌سوريه وخواست مردم سوريه باشد.

وی افزود: بدون توجه به ريشه بحران سوريه امکان راه حل نيست و هر راه حلی بايد اين فاکتورها را در خود داشته باشد. هر يک از کشورهای مختلف در مورد بحران سوريه راه حلی را دنبال می کنند که از بروز بحران در اين کشور اين بحث‌ها همواره مطرح بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهار نظر پنتاگون پيرامون حمله ايران به داعش گفت: همانطور که روز گذشته نيز مسئولين ذيربط کشور نيز اعلام کردند بنده نيز تاکيد دارم که تغييری در سياست کشور ايران در مبارزه با گروههای تکفيری و کمک به عراق برای مشورت در مبارزه با تکفيری ها رخ نداده و هر گونه همکاری با ديگر کشورها برای مبارزه با داعش درست نيست.

افخم با اشاره به مطالب مطرح شده پيرامون جزئيات مذاکرات گفت: اخباری در اين مورد منتشر شده که من در صدد تاييد يا رد آن نيستم٬ اما اعلام می‌کنم که تغييری براساس توافقات ژنو در مفاد اين توافق و توافقات قبلی رخ نداده و هر گونه فعاليتی در زمينه ذخاير غنی‌شده منطبق بر فعاليت‌هايی است که برنامه تحقيقاتی کشور دارد که اين نيز متناسب با برنامه های سازمان انرژی‌اتمی است. البته طبق خبرها گويا ميزانی که سازمان انرژی اتمی ماهانه نياز دارد کاهش پيدا کرده برای همين در سياستها تغيير ويژه‌ای رخ نداده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد طرح کابينه رژيم صهيونيستی پيرامون يهودی شدن فلسطين گفت: ما هر گونه اقدام رژيم صهيونيستی برای ادامه سياست تجاوزگرايانه در منطقه را محکوم می‌کنيم و فکر می‌کنيم اين سياست‌ها موجب ناامنی در منطقه می‌شود و هشدار می‌دهيم اگر اين مسئله صورت بگيرد٬ بحران‌های بزرگی را در منطقه و جهان شاهد خواهيم بود.

وی افزود: اقدام رژيم صهيونيستی برای نابودی هويت قدس و هتک حرمت به مسجد الاقصی کاملا محکوم است و لازم است کشورهای اسلامی نسبت به تحقق خواست فلسطين با جديت بيشتری عمل کنند و جامعه جهانی مانع ادامه سياست‌های تجاوزگرايانه رژيم صهيونيستی شود.

افخم در مورد بحث اطلاع رسانی پيرامون مذاکرات هسته ای يادآور شد: به نظر ما طبق ارزيابی های کلی اطلاع‌رسانی دقيق و شفافی از آنچه قرار بود اعلام شود انجام شده تشريح جزئيات در جلسات پايانی در وين و حضور عراقچی در برنامه ويژه تلويزيونی از جمله گزارشهايی بود که در زمينه مذاکرات ارائه شد.

وی گفت: روز گذشته نيز در همايش ديپلماسی هسته‌ای فرصتی فراهم شد تا چارچوب فعاليت‌های انجامشده و دستاوردهای مذاکرات توسط آقای ظريف اعلام شود. ما فکر می‌کنيم که در مجموع کشورهای مذاکره کننده٬ بيشترين ميزان ارائه اطلاعات را داريم و اين آمادگی را نيز خواهيم داشت که به هر ابهام پاسخ دهيم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: پيش از اين نيز اظهارات نظراتی توسط مسئولان عاليرتبه کشور انجام شد. فرمايشات رهبری در مورد مذاکرات و صحبت‌های رئيس‌جمهور در مجموع نشان می‌دهد که جای هيچ نگرانی نيست و مسئله مذاکرات کاملا دقيق و حساب شده در حال انتقال به افکار عمومی است اميدواريم رسانه‌ها نيز کمک کنند تا اگر نگرانی وجود دارد از طريق ارائه اطلاعات درست و توجه به کدهای اصلی پرونده اين نگرانی های اندک نيز مرتفع شود.

به گزارش خبرنگار ايلنا؛ مرضيه افخم در ادامه نشست خبری با اشاره به تاثير مذاکرات در نرخ ارز گفت: ما هم در اين مورد شاهد تحليل‌هايی بوديم. نظر غالب کارشناسان اين بود که اين تحولات در دوره کوتاهی رخ داده و ارتباط افزايش قيمت در حوزه ارز با مسئله مذاکرات حداقلی بوده است. البته در روزهای گذشته روند نزولی را در نرخ ارز شاهد بوديم. برداشت ما اين است که با روند روزهای گذشته٬ جای هيچ نگرانی وجود ندارد.

افخم با اشاره به تحليل های صورت گرفته پيرامون مذاکرات گفت: برخی اصرار دارند تا در خصوص آنچه که به شکل رسمی و صريح پيرامون مذاکرات اعلام می‌شود٬ شک ايجاد کنند. ما پيش از مذاکرات مسقط نيز اعلام کرديم همه چيز پشت ميز مذاکره انجام می‌شود اگر روند اظهار نظرات را دنبال کنيم٬ می‌بينيم اخبار همگام با آن چيزی بوده که در مذاکرات دنبال شده و گمانه‌زنی‌های صورت‌گرفته درست نيست‌.

وی افزود: اينکه توافقی نهايی حاصل شده٬ کاملا غلط و کذب است البته امروز گروه‌ها در مذاکرات به ديدگاه‌های نزديکی رسيده‌اند. اگر چه هنوز اختلافاتی وجود دارد٬ اما فاصله‌ها کمتر شده و اين به معنای حل همه موضوعات نيست موضوعی که در اظهارنظر همه هيات‌ها مورد اتفاق‌نظر است اين است که همه دنبال راه حل‌اند. اگر توافقی حاصل شود٬ قطعا به اطلاع مردم خواهد رسيد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد خبر ارتباط انفجار يمن با سفارت ايران در اين کشور گفت: موضوع جدی در اين خصوص رخ نداده است.

وی با اشاره به مجدد به بحث مذاکرات گفت: بايد برای مذاکرات چارچوبی تعيين شود تا براساس آن کارهای بعدی صورت گيرد و اين چارچوب همان بحث توافقات سياسی است چنانچه توافقی صورت گيرد مسير و روند برای نگارش جزئيات مشخص خواهد شد. همانطور که هيات‌های مذاکره کننده توافق کردند در چارچوب زمانی لازم امکان ورود به جزئيات فراهم خواهد شد.

افخم تاکيد کرد: يکی از نکاتی که تيم مذاکره‌کننده بارها برآن تاکيد کرده اين است که هيچ توافقی حاصل نمی‌شود مگر اينکه روی همه مسائل به اتفاق نظر برسيم. اجازه بدهيد متناسب با پيشرفت کار در مورد جزئيات مذاکرات اظهار نظر کنيم. من تاکيد دارم که ما هم چارچوبی را برای خود در مذاکرات داريم و متناسب با روند مذاکرات کارها دنبال می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارچه در مورد سفر امير عبدالهيان به عمان و اينکه آيا اين مسئله ارتباطی با مذاکرات مسقط دارد٬ گفت: اين دو هيچ ارتباطی با يکديگر ندارد اين سفر در چارچوب مذاکرات دوره‌ای ايران و عمان است لطفا با اين مباحث٬ فرد جديدی را به تيم مذاکره کننده اضافه نکنيد.

افخم ضمن محکوم کردن اقدامات نژادپرستانه در ايالت فرگوسن آمريکا گفت:‌ اقدامات نژادپرستانه در آمريکا و خشونت پليس اين کشور٬ مايه نگرانی است بحث تبيعض ميان سياه‌پوستان٬ موضوعی ريشه‌ای در اين کشور است که به عنوان نقض حقوق اقليت‌های نژادی باعث نگرانی مدافعان حقوق بشر در دنيا شده است.

وی افزود: بدرفتاری پليس آمريکا خلاف گزارش کميته منع شکنجه سازمان ملل است و وخامت در برخورد پليس با معترضان باعث نگرانی بيش از حد شده است.

افخم در مورد نقش عربستان در مذاکرات و تاثير سفر احتمالی آيت الله هاشمی به اين کشور در ادامه روند مذاکرات گفت: اين بحث‌ها در حد گمانه‌زنی رسانه‌ای است. آنچه مهم است اين است که جمهوری اسلامی به شکل جدی و اصولی٬ خواهان برقراری بهترين مناسبات با کشورهای منطقه است وی يکی از اولويت‌های دولت جديد٬ تقويب رابطه با همسايگان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در مورد تحليل‌های صورت گرفته لازم است بحث و بررسی صورت گيرد چنانچه شرايط به گونه‌ای باشد که نياز به تصميم‌گيری وجود داشته باشد قطعا در اين مورد بحث می‌شود اما فعلا بحث جدی نبوده و همه مسائل درحد گمانه‌زنی رسانه‌ای است.

افخم در مورد خبر انفجار در نزديکی سفارت ايران در يمن گفت: همانطور که اعلام کردم همه کارکنان ما در کشور يمن سالم هستند و موضوع مهمی نبوده اما اطلاعات تکميلی در حال پيگيری است.

وی با اشاره به معرفی نيکنام به عنوان سفير جديد ايران در يمن گفت: حدود يک هفته پيش آقای نيکنام به عنوان سفير جديد ايران در يمن به محل ماموريت خود رفت و استوارنامه خود را نيز تقديم کرد متاسفانه در يک دوره طولانی سفارت خانه ما به دليل شرايطی که ايجاد شد سفير نداشت اما حضور نيکنام می‌تواند کمک کند تا روند روابط ايران و يمن٬ شکل مشخص‌تری به خود بگيرد. وقتی سفرا شروع به کار می‌کنند٬ اين نشان از اراده سياسی کشور مقابل دارد ما اميدواريم رابطه ما با يمن بهتر از قبل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اينکه عليرغم معرفی سفير اردن در ايران٬ اما گويا اين مساله بويی از بهبود روابط بين دو کشور نمی‌دهد٬ گفت: روابط ايران و اردن روند طبيعی خود را طی می‌کند. انتشار هر گونه خبر غيرمتعارفی در اين مورد نادرست است. فعاليت سفارتخانه‌های کشورها در ايران معمولی است. ما اميدواريم که از ظرفيت‌ها بيشتر استفاده شود و در اين زمينه مشکل جدی نداريم.

به گزارش خبرنگار ايلنا، مرضيه افخم در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به اين سوال که وزارت خارجه برای کمک به ترانزيت ميان شرق و غرب چه حمايت‌هايی را انجام خواهد داد، گفت: همانطور که مطلع هستيد کريدور شرق دريای خزر امروز مورد بهره‌برداری قرار می‌گيرد. ويژگی اين خط ارتباطی اين است که کشورهای ايران و قزاقستان و ترکمنستان شرايط ايجاد دسترسی جديدی دارند. بهره‌برداری از اين خط و استفاده بهينه در جابجايی‌ها نشان می‌دهد که اين خط‌ آهن برای ترانزيت کالا نيز ظرفيت لازم را دارد.

وی با بيان اينکه اين خط‌ آهن قريب به ۶۰۰ کيلومتر صرفه‌جويی را در مسير راه سه کشور ايجاد می‌کند گفت: وزارت‌خارجه به عنوان حامی ديپلماسی قطعا زمينه تفاهم در اين رابطه را فراهم خواهد کرد. از سال ۸۶ که اين تفاهم ايجاد شد، وزارت‌خارجه با همکاری سازمان‌های ذيربط مسير را دنبال کرد.

افخم با اشاره به اينکه ديپلماسی اقتصادی ما فعال شده است، گفت: بخش مهم فعاليت وزارتخارجه به اين مسئله اختصاص دارد که ظرفيت‌های مختلف کشور در حوزه اقتصادی به کار گرفته شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد اقدامات اين وزارت‌خانه برای ايام اربعين حسينی به ويژه در کشور عراق گفت: تمهيداتی از سوی نمايندگی جمهوری اسلامی در عراق صورت گرفته بويژه در کربلا و نجف برنامه‌های اجرايی صورت خواهد گرفت تا تسهيلات بيشتری به زوار ايرانی ارائه شود.

وی گفت: ارائه تهسيلات به زوار ايرانی بايد برنامه‌ريزی شود تا مشکلی پيش نيايد. يا اگر مشکلی پيش آمد از کنسول‌گری ايران مشورت گرفته شود در عين حال نمايندگی‌های ما با برنامه‌هايی که با مسئولين عراقی ترتيب داده‌اند٬ کارهای اجرايی خود را آغاز کرده‌اند.

افخم تاکيد کرد: از هموطنانمان درخواست داريم که در چارچوب مقررات به کشور عراق سفر کنند و حتما ويزای عراق داشته باشند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ مجدد به خبر بمباران داعش توسط جنگنده‌های ايران که از سوی وزارت دفاع آمريکا اعلام شده بود، گفت: همانطور که گفتم تغييری در سياست جمهوری اسلامی برای مشورت با مسئولين عراق در کمک به مبارزه با داعش صورت نگرفته جمهوری اسلامی کماکان در همين چارچوب و در حد ارائه کمک به کشور عراق فعاليت‌های خود را ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به رويکرد طرف‌های مذاکره نسبت به توافق صورت گرفته گفت: آنچه پس از وين شاهد هستيم اين است که کشورهای مذاکره‌کننده علاقه‌مند هستند تا راه حل بحران را پيدا کنند. ارزيابی ما از روند مذاکرات اين است که امروز همه جهان متفق است که اين بحران غيرضروری راه حل دارد و مذاکره به عنوان ابزار راه حل آن قابل تاييداست.

افخم تاکيد کرد: مذاکره به عنوان قالب پذيرفته شده طرفين مورد تاکيد است و هر چه پيش می‌رويم دست پيشرفت در مذاکرات تقويت می‌شود اما آنچه مهم است اين است که ما زير بار زور نمی‌رويم و مقابل هرگونه زياده‌خواهی ايستادگی می‌کنيم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد اعلام جزئيات توافق وين از سوی منابع خبری غرب گفت: تا وقتی مذاکرات ادامه دارد هر خبری که در رسانه‌ها نسبت به جزئيات منتشر شود٬ صحت ندارد و دقيق نيست برای همين پيشاپيش من گزارش‌ها و اخبار آينده را نيز در مورد جزئيات مذاکرات رد می‌کنم اين موارد در حد گمانه‌زنی رسانه‌ای است که بايد آنها را خواند و از آنها عبور کرد.

افخم در مورد خبرهای مربوط به بسته شدن مرز بازرگان و تردد کاميون‌های ترکيه گفت: اين مرز کاملا باز است و ترددها ادامه دارد و در اين زمينه موضوع ويژه‌ای مطرح نيست برخی رسانه‌ها در اين زمينه شيطنت کرده‌اند. حوزه‌های مربوطه در اين زمينه توافقاتی خواهند داشت تا مشکلات به حداقل برسد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016