پنجشنبه 13 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
24 مهر» جزئيات خسارت زلزله به مورموری
29 مرداد» اعتراض مردم زلزله زده در حضور وزير راه
پرخواننده ترین ها

تکذيب نامه آماده‌باش برای زلزله در تهران

همه‌چيز از يک پيام کوتاه در شبکه‌های اجتماعی شروع شد: «احتمال زلزله در تهران» و بعد نامه‌ای به نقل يکی از سازمان‌های زيرمجموعه شهرداری تهران که در آن خطاب به همه سازمان‌ها اعلام وضع آماده‌باش شده بود.

به گزارش ايسنا، روزنامه شهروند در ادامه نوشت: همه اينها شايعه تازه‌ای را درباره زلزله در تهران شکل داده‌اند؛ زلزله‌ای بزرگتر از ۴ ريشتر اما سازمان مديريت بحران کشور ديروز آنچه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود ازجمله نامه آماده‌باش سازمان‌ها را تکذيب کرد و گفت آنچه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده واقعيت ندارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در روزهای اخير در شبکه‌های اجتماعی پيغامی مبنی بر اين‌که «امروز ساعت ۵ بعدازظهر در کارتابل شهرداری پيغام محرمانه‌ای از سازمان مديريت بحران برای ۲۲ منطقه شهرداری به تهران اعلام شده با اين مضمون، گسل تهران حرکت کرده است و ۲ روز پشت سر هم جنوب تهران زلزله خفيف آمده است. امشب و فردا امکان وقوع زلزله تا بيش از ۴ ريشتر وجود دارد... هم‌اينک برای کليه شهرداری‌های تهران آماده‌باش اعلام شده است.»

احمد صادقی، رئيس سازمان پيشگيری و مديريت بحران شهر تهران در پی انتشار پيام‌هايی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر وقوع زلزله در پايتخت گفت: هيچ زلزله‌ای تهران را تهديد نمی‌کند و وقوع زمين‌لرزه قابل پيش‌بينی نيست. شهروندان نبايد به اين نوع پيغام‌های غيررسمی توجه کنند و تنها هشدارها درخصوص زلزله را مرکز ژئوفيزيک تهران می‌تواند اعلام کند.

او ادامه داد: پيش‌بينی زلزله از لحاظ علمی رد شده است اما نبايد مردم آمادگی خود را در برابر وقوع زلزله از دست بدهند. زلزله يکی از مخاطراتی است که تهران را تهديد می‌کند.

به گفته صادقی، درحال حاضر وضع غير عادی وجود ندارد که براساس آن پيش‌بينی زلزله صورت گيرد و اين نوع اظهارنظرها تازه نيست. او تأکيد کرد که احتمال وقوع زلزله در تهران هميشه وجود دارد و بايد در برابر آن آمادگی‌های لازم را داشت. به گفته مقامات شهرداری، هيچ پيغامی با اين مضمون صحت ندارد و هيچ‌کدام از نيروهای شهرداری در آماده‌باش برای مقابله با زلزله احتمالی به سر نمی‌برند.

ديروز محمدکاظم جعفری رئيس پژوهشگاه بين‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله هم در مورد احتمال وقوع زلزله در تهران گفت که «وضع لرزه‌خيزی تهران نسبت به روز‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌های گذشته هيچ تغييری نکرده است.»

به گفته او: «در چنين مواردی معمولاً از ما انتظار می‌رود که بگوييم چنين زلزله‌ای نمی‌آيد، اما همان‌طور که پيش‌بينی وقوع زلزله در زمانی معين غيرعلمی است؛ گفتن اين‌که در زمانی معين زلزله نمی‌آيد، هم غيرعلمی است.»

جعفری ادامه داد: «از نظر پژوهشگاه شرايط و وضع تهران با توجه به نتايج به دست آمده از شبکه رفتار‌شناسی زلزله نسبت به هفته پيش، ماه پيش و حتی چند‌سال گذشته هيچ تغييری نکرده است.»

به گفته او «البته تهران سابقه لرزه‌خيزی دارد و در آينده هم با اين مسأله روبه‌رو خواهد ‌بود، اما در مورد اين‌که اين اتفاق در دو روز آينده می‌افتد يا چند ‌سال ديگر، قطعاً نمی‌توان نظری داد.»

او در پاسخ به اين شبهه که گفته می‌شود فعاليت برخی گسل‌های تهران تغيير کرده است، گفت: شبکه ما به‌طور مداوم در حال مانيتور کردن فعاليت‌های گسل‌های تهران است و ارزيابی‌های ما نشان می‌دهد که هيچ تغييری در اين گسل‌ها رخ نداده است که بخواهيم در مورد آنها هشداری بدهيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016