پنجشنبه 13 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

کنگره آمريکا به دنبال عبور از اوباما برای تحريم ايران

برخی از مخالفان توافق هسته ای با ايران در کنگره آمريکا در تلاش هستند با عبور از سد وتو اوباما تحريم های جديدی را عليه برنامه هسته ايران وضع کنند.تلاش کنگره آمريکا برای عبور از سد اوباما برای تحريم بيشتر ايران

به گزارش عصر ايران مخالفان توافق هسته ای با ايران در کنگره در تلاشند برای تصويب تحريم های جديد عليه ايران اکثريت دو سوم نمايندگان کنگره را با خود همراه کنند تا از اين راه از مانع وتوی احتمالی تحريم های جديد از سوی اوباما عبور کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



"رابرت منندز" رييس کميته روابط خارجی سنای آمريکا روز گذشته با اشاره به اين تلاش ها گفت در تلاش است تا پايان اجلاس کنگره در هفته آينده (۱۲ دسامبر) طرح تحريم های جديد ايران را در سنا به جريان بيندازد.

منندز با ادعای اينکه در سفرهايی که به کشورهای مختلف جهان دارد رهبران کشورها می گويند در صورت دست يابی ايران به سلاح هسته ای آنها نيز برای ايجاد توازن به دنبال دست يابی به سلاح هسته ای خواهند رفت، افزود اگر ما روند کنونی را در مقابل حکومت ايران ادامه دهيم ، آن قدر خود را تضعيف خواهيم کرد که سران ايران به اين نتيجه می رسند که ما گزينه معتبر نظامی روی ميز نداريم.

سناتور ميچ مک کانل رهبر جمهوريخواهان سنا که تا يک ماه ديگر رياست اکثريت مجلس سنا را در دست خواهد داشت در روزهای گذشته سخنی درباره تحريم بيشتر ايران بر زبان نياورده است.
جمهوريخواهان موافق تحريم بيشتر ايران برای عبور از سد وتوی اوباما به رای همه اعضای جمهوريخواه سنا (۵۲ نفر) به اضافه ۱۵ سناتور دموکرات نياز دارند تا با ۶۷ رای سنا (اکثريت دو سوم) از سد وتوی اوباما عبور کنند.

با اين حال بسياری از ناظران در آمريکا امکان جلب رای ۶۷ سناتور را بسيار بعيد می دانند و معتقدند حتی برخی سناتورهای جمهوريخواه نيز با موافقان تحريم های بيشتر ايران همراه نيستند.

برای مثال سناتور "رند پاول" جمهوريخواه که يکی از نامزدهای احتمالی حزب جمهوريخواه برای انتخابات رياست جمهوری ۲۰۱۶ محسوب می شود روز چهارشنبه در سخنانی با حمايت ضمنی از توافق هسته ای با ايران نسبت به توافق هسته ای با ايران ابراز خوش بينی کرد.

سال گذشته سناتور جمهوريخواه "جف فليک " از ايالت آريزونا با پيوستن به سناتور رند پاول از امضای طرح تحريم های بيشتر ايران که به طورمشترک از سوی سناتورهای دموکرات و جمهوريخواه رابرت مندز و مارک کرک تهيه شده بود، امتناع کرد.

سناتور منندز وعده داده است اين طرح را که سال گذشته با مخالفت سناتور هری ريد رهبر دموکرات های سنا به بايگانی سنا رفت، بار ديگر به صحن کشانده و درباره آن رای گيری خواهد کرد.

سناتورهای جمهوريخواه و برخی سناتورهای دموکرات از جمله سناتور منندز که بر سر موضوع توافق هسته ای با ايران با کاخ سفيد اختلافات شديدی دارد، اين روزها و پس از تمديد ۷ ماهه توافق ژنو پس از مذاکرات اخير وين و پيروزی حزب جمهوريخواه در انتخابات مياندوره ای کنگره و کسب اکثريت کرسی های سنا از سوی مخالفان اوباما ، اميد بيشتری يافته اند تا با اعمال تحريم های بيشتر عليه ايران، روند توافق هسته ای را مسدود کنند.

با اين حال به گمان بسياری از ناظران جمهوريخواهان موافق تحريم های بيشتر ايران نخواهند توانست اکثريت دو سوم را برای تصويب تحريم های ايران کسب کنند. از نظر ناظران مسايل سياسی در آمريکا ،جمهورريخواهان نمی خواهند به عنوان بر هم زننده توافق هسته ای با ايران جلوه گر شوند.

برخی نيز می گويند با توجه به اختلافات شديد باقی مانده بين ايران و آمريکا بر سر موضوع هسته ای ، جمهوريخواهان منتظر می مانند که شاهد شکست روند طبيعی مذاکرات باشند و اين گونه مسئوليت شکست متوجه کاخ سفيد و دولت اوباما خواهد بود و ضربه ای کاری به حزب دموکرات و شخص اوباما وارد خواهد آمد و اين حزب هزينه سياسی اين شکست احتمالی را در انتخابات رياست جمهوری ۲۰۱۶ خواهد پرداخت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016