جمعه 14 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

لاریجانی همکاری با آمریکا در بمباران داعش را تکذیب کرد

رئیس مجلس در پاسخ به سوالی مبنی احتمال حمله هوایی مشترک ایران و آمریکا برای مبارزه با داعش گفت:من نمی دانم منبع این اطلاعات از کجا است و آن را تایید نمی‌کنیم. ما با آمریکایی‌ها نقطه مشترکی در مبارزه با تروریسم نداریم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرگزاری تسنیم اعزامی به پاکستان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آخرین روز از سفر خود به اسلام آباد در نشست خبری با اصحاب رسانه این کشور گفت: برای من لحظات شیرینی است که در پایان سفرم به پاکستان در خدمت اصحاب رسانه‌های پاکستان باشم.

وی با اشاره به اینکه دنیای اسلام نیاز به فهم دقیق‌تر نسبت به دشمنی‌ها دارد، گفت: خیلی خوشحالم که رسانه‌های پاکستان با شور و علاقه مسائل جهان اسلام را پیگیری می‌کنند.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: ایران و پاکستان زمینه‌های همکاری بسیاری داشته‌اند و در مجموع مذاکراتی که با مسئولان پاکستانی و آقای سردار ایاز رئیس مجلس ملی پاکستان، نیر حسین بخاری رئیس مجلس سنای پاکستان و ممنون حسین رئیس جمهور این کشور داشته‌ام متوجه شدیم که دو کشور مسئولیت‌های مهمی دارند و برای ایجاد ثبات در منطقه و همگرایی مسلمانان و استفاده از ظرفیت‌های سایر کشورها می‌توانند گام‌های خوبی بردارند.

لاریجانی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار پاکستان که پرسید که نظر ایران درباره با داعش چیست، گفت: نظر ایران را درباره فعالیت‌های گروه تروریستی داعش همه می‌دانند.81414694-6122777.jpg
وی تصریح کرد: جریان‌های تروریستی جز وحدت جهان اسلام کار دیگری انجام نمی‌دهند.

رئیس مجلس افزود: مسلمانان از هر فرقه‌ای خدا، قبله، پیامبر واحدی دارند و این مولفه‌های وحدت بخش مسلمانان است.

بیشترین استفاده از تحرکات گروه‌های تکفیری را آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌برند

لاریجانی تأکید کرد: اینکه یک گروه تروریستی سایر مسلمانان را کافر اعلام کند، طبیعی نیست و تمامی فرقه‌های اسلامی، مشترکات زیادی دارند و گروه‌ها تروریستی مانند داعش بیشتر دست ساز هستند و بیشترین استفاده از تحرکات این گروه‌های تکفیری و تندرو را آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌برند.

وی اظهار داشت: تأکید می‌کنم اینگونه حرکات موزیانه گروه های تروریستی نمی‌تواند مانع روابط دوستانه ایران و پاکستان باشد. اما مسئولیتی را هر دو دولت ایران و پاکستان دارند و هرچه دوستی دو ملت بیشتر شود دولت‌های این دو کشور باید بیشتر مراقبت کنند تا دشمنان نتوانند خللی در این دوستی ایجاد کنند.

رئیس مجلس تأکید کرد: با توجه به قدرت دستگاه‌های اطلاعاتی ایران و پاکستان این سیستم‌های اطلاعاتی می‌توانند پدیده‌های کوچک را خنثی کنند.

لاریجانی درپاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید شنیده می‌شود عربستان پشت حرکت‌های تروریستی در منطقه هستند، گفت: احتمالا این موضوعی است که تازه نازل شده و اصلا چنین مسئله‌ای مطرح نیست.

وی افزود: ما با جریان‌های تروریستی کاملا مخالف هستیم. ایران پس از انقلاب اسلامی قربانی همین تروریست‌ها بوده است. بسیاری از این صاحب نظران و دانشمندان کشورمان توسط تروریست‌ها از میان ما رفته‌اند. همین چند سال گذشته چند تن از دانشمندان هسته‌ای کشورمان توسط این گروه‌های تروریستی به شهادت رسیدند.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه باید دقیق‌تر نسبت به مسائل منطقه‌ای توجه کرد، گفت: کشورهای منطقه را نگاه کنید، هرجا که آمریکا آنجا را اشغال کرده یک گروه تروریستی ایجاد شده است. آمریکا افغانستان و سپس عراق را اشغال کرد و در ادامه گروه‌های تروریستی در این کشورها ایجاد شده‌اند.

لاریجانی در ادامه اظهار داشت: آمریکا در منطقه به اشغال کشورها دست زده است و مشکلاتی را بوجود می‌آورد و پس از خروج از این کشورهای اشغال شده این مشکلات برای کشورهای منطقه باقی می‌ماند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید در مذاکراتی که با مقامات پاکستانی داشتید چه برنامه زمان بندی شده برای نهایی شدن پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان در نظر گرفتید، گفت: پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان بیشتر به نفع مردم پاکستان است و نفع انتقال گاز از ایران به پاکستان را مردم این کشور می‌دانند. چون مردم پاکستان آینده تضمین شده‌ای از نظر انرژی پیدا می‌کنند، وگرنه برای ایران امکان اینکه گاز خود را به کشورها صادر کند وجود دارد. همانطور که در حال حاضر ایران در حال صادرات گاز به ترکیه است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با تأکید براینکه پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان می‌تواند برای دو کشور مفید باشد چون امنیت پایدار را در کشور ایجاد می‌کند، گفت: از نظر بنده این پروژه می‌توانست طبق توافق اولیه پیش برود، اما در مجموع توضیحات مقامات پاکستانی به جریان دقیق‌تری ختم شد.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار پاکستانی که پرسید گزارش‌هایی به گوش می‌رسد که ایران و امریکا قصد دارند علیه فعالیت های داعش بمباران هوایی انجام دهند، گفت: من نمی‌دانم منبع گزارش شما از کجاست. چنین چیزی را نشنیده‌ایم و این را تکذیب می‌کنیم.

وی افزود: داعش در ابتدا در سوریه ایجاد شد. حال این سوال مطرح است که طی 4 سال گذشته چه کشوری به این گروه تروریستی پول و سلاح داده است؟ تا چند ماه پیش آمریکا تابلوی معارضین بالای سر داعش گرفته بود و پول و سلاح به آنها می‌داد و هنگامی که ما کشورهای غربی اعلام می‌کردیم آنها باور نمی‌کردند که در ادامه این مشکلات در منطقه بیشتر شد.

ائتلاف علیه داعش یک تبلیغات است

رئیس مجلس تأکید کرد: اکنون ائتلاف علیه داعش هنوز یک تبلیغات است. شما می‌دانید در این ائتلاف چه کاری انجام شده است؟ تنها یک بمباران انجام داده‌اند و در ادامه ساکت شده‌اند. به نظر شما چند بمباران هوایی می‌تواند نیروهای تروریستی را در منطقه از میان ببرد؟ پس به نتیجه می‌رسیم که اینها به دنبال تبلیغ هستند.

لاریجانی با اشاره به اینکه آنها می دانند ایران به دنبال تبلیغات نیست، گفت: از ابتدا داعش در سوریه دست به جنایت زد. ایران با این گروه تروریستی مخالف بود و ایران هیچگونه بمباران به صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام نداده است. چون این راه را غلط می‌دانیم. مبارزه با تروریست از راه بمباران هوایی حل نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب همیشه نگاه عمیقی به پاکستان داشته‌اند و بر روی روابط برادرانه پاکستان به ما تأکید داشته‌اند.

رئیس مجلس با بیان اینکه ایران و پاکستان باید در تمامی شرایط کنار هم باشند، گفت: ایران و پاکستان هم‌سرنوشت هستند و در آینده از توسعه همکاری‌هایشان بهره می‌برند.

لاریجانی درپاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 تأکید کرد: مسیر فعالیت‌های هسته‌ای ایران با سایر کشورها متفاوت است. ایران به دنبال دانش هسته‌ای است و ما ان پی تی را پذیرفته‌ایم.

وی افزود: نوع رفتار غربی‌ها نباید طوری باشد که نشان دهند مذاکرات دست یافتنی نیست.

لاریجانی خاطرنشان کرد: طرف مقابل سروصدای زیادی به راه انداخت که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است و سپس ایران را تحریم کردند و اکنون متوجه شده‌اند ایران سلاح هسته‌ای تولید نکرده است. پس مجبورند مذاکرات را پیچیده کنند و شرط و شروط بگذارند تا بتوانند به مشکلی که ایجاد کرده‌اند پاسخ دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016