یکشنبه 16 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

شعار رفع حصر در سخنرانی روز دانشجوی روحانی

مراسم رسمی روز دانشجو که با سخنرانی رئیس جمهور و نمایندگان تشکل های دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، بار دیگر نشان داد که دانشگاه مهمترین پشتوانه جنبش سبز است و دانشجویان نخواهند گذاشت مطالبات حق طلبانه مردم بر زمین بماند. شعارهای مکرر دانشجویان به نفع محصوران، تاکید بر خواست عمومی رفع حصر و تصریح روحانی به اینکه به وعده هایش پایبند خواهد بود، مهمترین وجه متمایز ۱۶ آذر امسال با سال های گذشته بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار کلمه، امروز شانزدهمین روز از آذر ۱۳۹۳ است؛ زمانی است که دقیقا ۱۳۹۳ روز از حصر غیرقانونی موسوی، کروبی و رهنورد می گذرد. اما دانشجویان امروز بار دیگر نشان دهند که با «راه سبز امید» همراهند؛ نه از رایی که در سال ۹۲ به روحانی دادند پشیمان اند و نه از مطالباتی که از آن حضور و انتخاب پیگیری می کردند منصرف شده اند.
org-z1417956020619d7262f354dd6fd8838f99c720a29f8177b5ea.jpg
امروز دانشجویان از ابتدای برنامه با شعار «روحانی زنده باد، موسوی پاینده باد» به استقبال رئیس جمهور رفتند و با شعار «هزار روز گذشته، موسوی برنگشته» و «پیام ما روشنه، حصر باید بشکنه» او را وادار کردند که با دیگر با رای دهندگان به خود تجدید پیمان کند و بگوید: من به همه وعده هایم پایبندم.

روحانی نه تنها در مقابل خواست دانشجویان برای رفع حصر بر این تاکید کرد که وعده هایش شکستنی نیست، بلکه از وزیران عضو کابینه اش که در سالن حضور داشتند، به صراحت خواست «تمام مطالباتی که اینجا مطرح شد را بررسی کنند و نتیجه نهایی را به من ارائه دهند تا هر چه را که شدنی است انجام دهیم.»

همچنین وقتی یکی از سخنرانان، جمله معروف میرحسین موسوی (امید بذر هویت ماست) را بیان کرد، با تشویق گسترده دانشجویان حاضر در سالن رو به رو شد.

شعارهای «یا حسین، میرحسین» دانشجویان که وقتی با فریاد های «مرگ بر موسوی» از سوی یک اقلیت چند نفره رو به رو شد، این واکنش حسن روحانی را به دنبال داشت که «عده‌ای تازه به دوران رسیده لازم نیست نسبت به آینده و ارزش‌های اسلام و انقلاب دل‌نگران باشند.»

حجم شعارهای دانشجویان حاضر در مراسم به حدی بود که رادیوی جمهوری اسلامی که به پخش زنده مراسم می پرداخت، چند بار مجبور شد صدا را قطع کند.

پخش کلیپی از مراسم تنفیذ روسای جمهوری دوره های مختلف با تشویق های مکرر دانشجویان برای شخصیت های محبوب مردم از جمله دکتر مصدق، دکتر شریعتی، شهید باهنر، شهید رجایی، شهید بهشتی، امام موسی صدر، شهید چمران و… همراه بود. در بخشی از این کلیپ که تصاویر مراسم تنفیذ احمدی نژاد پخش شد نیز فریادهای اعتراض دانشجویان سالن را فرا گرفت.

همچنین با توجه به اینکه ماموران حفاظت ریاست جمهوری و حراست دانشگاه از همراه داشتن هرگونه عکس، پلاکارد یا کاغذی توسط دانشجویان جلوگیری می کردند، امکان بلند کردن پلاکارد و طرح شعارها به صورت مکتوب فراهم نبود و از این رو دانشجویان خواسته های خود را به صورت شعارهای منظم تکرار می کردند و با بلند کردن دو انگشت خود به علامت پیروزی، خاطره اعتراضات سال ۸۸ را زنده می کردند.

از دیگر شعارهای دانشجویان در این مراسم می توان به «روحانی زنده باد، خاتمی پاینده باد»، «درود بر خاتمی، سلام بر روحانی»، «دانشجو می میرد، ذلت نمی پذیرد» و نیز شعارهایی در حمایت از حسن روحانی همچون «روحانی حمایتت می کنیم»، «روحانی دوستت داریم» و «شیخ حسن، مچکریم» اشاره کرد.

رئیس جمهور هم در سخنرانی امروز با تاکید بر پایبندی به وعده های خود، محمد فرهادی را دامه دهنده راه متصدیان قبل از خود در وزارت علوم دانست و با اشاره به انتقاداتی که افراطیون از دخالت دادن دانشگاهیان در تعیین مسئولان دانشگاه می کنند، گفت: دیگر در دنیایی نیستیم که اگر در آن بخواهیم مسئولی را در دانشگاه‌ها تعیین کنیم به نظر دانشگاهیان بی‌توجهی کنیم و وزیری را برگزینیم و با صاحبان نفوذ نیز سر و سری داشته باشیم و از آنها رأی اعتمادی بگیریم تا وزیر بر مسند قدرت بنشیند.

وی با بیان اینکه خط و راهی که دولت یازدهم تاکنون نسبت به دانشگاه‌ها داشته است یکی است و هیچ‌گاه از آنها بازگشت نخواهد کرد، تاکید کرد: فرهادی امروز همان راهی را ادامه می‌دهد که بنا بود میلی منفرد آن را ادمه دهد و نگذاشتند؛ بنا بود دکتر توفیقی ادامه دهد و نگذاشتند؛ دکتر فرجی دانا آمد و این راه را بر عهده گرفت ، اما ادامه راه برای وی ممکن نشد و همان راه را دکتر نجفی ادامه داد؛ همان راهی را که قرار بود دکتر نیلی احمدآبادی و دکتر دانش آشتیانی ادامه دهند.

رئیس جمهوری با اشاره به مخالفت های دلواپسان با مذاکرات هسته ای، گفت: عده‌ای از این وضع خوشحال نیستند. اما آنها باید از منافع زودگذر خود بگذرند. سیاست خارجی ما هر چه موفق شود نفع آن به همه مردم می‌رسد.

روحانی همچنین با تاکید بر این‌که به قول هایی که در همه زمینه‌ها به مردم داده پایبند است، گفت: هر جا منافع ملی، امنیت ملی و حقوق ملت در پیش باشد، نه از انتقاد می‌ترسیم و نه از تخریب و نه فریاد و از هیچ سر و صدایی باک نداریم. راه ما همان است که گفته‌ایم. البته ما به همفکری و همراهی نیز نیاز داریم. من خواهش می‌کنم از دولت نقد کنید و همچنین از دولت حمایت کنید. ما بدون نقد و حمایت به نقطه نهایی دست نمی‌یابیم.





ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016