دوشنبه 17 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

همسر بهاره هدایت: برخورد حاکمیت با دانشجویان به مراتب بدتر از ۶۰ سال قبل است


امین احمدیان و بهاره هدایت

روز دانشجوی امسال در حالی سپری می شود که سه فعال دانشجویی سر‌شناس ایرانی با بیش از ۲۸ سال و نیم حکم زندان همچنان در زندان به سر می‌برند. بهاره هدایت با ده سال، ضیا نبوی ۱۰ سال و مجید توکلی ۸ سال و نیم حکم، سه فعال دانشجویی هستند که از سال ۸۸ همچنان در زندان به سر می‌برند.

امین احمدیان، همسر بهاره هدایت که خود نیز از فعالان دانشجویی و از اعضای ادوار تحکیم وحدت است در مصاحبه با “روز” می‌گوید حاکمیتی که ۱۶ آذر و روز دانشجو را گرامی می‌دارد چگونه می‌تواند شرمسار نباشد از اینکه تاریخ را به‌‌ همان شکل روزهای بعد از کودتای سال ۳۲ تکرار می‌کند و با گذشت بیش از ۶۰ سال وضعیت برای دانشجویان به مراتب سخت‌تر و بد‌تر از آن روزهاست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او می‌گوید: هنوز که هنوز است روز دانشجو را از رسانه‌های رسمی خودشان هم عنوان می‌کنند و به عنوان روز دانشجو می‌شناسند و هر سال به دانشگاه می‌روند و.. اما نمی‌شود فلسفه و هویت این روز دانشجو را فراموش کرد. روز دانشجو چند روز بعد از کودتا بود و سرکوب گسترده آن دوره سنگین‌ترین برخورد‌ها با دانشجویان بود؛ زمانی که روزنامه‌ها را بستند، و رهبر مردمی یعنی دکتر مصدق را زندانی کردند، دانشجویان دست از اعتراض برنداشتند و اعتراض اصلیشان به استبداد و استقرار دولت کودتا بود، شدید‌ترین برخورد‌ها را هم با دانشجویان داشتند. اما الان ۶۰ سال از آن روز‌ها گذشته و می‌بینیم باز کینه حاکمان نسبت به دانشجویان سخت‌تر و بیشتر است. الان فضا خیلی شبیه آن موقع است، باز کودتایی صورت گرفته و سرکوب گسترده شده و خیلی‌ها کشته شده‌اند، رهبران جنبش سبز در حبس هستند و سنگین‌ترین حکم‌ها برای دانشجویان صادر شده. شما ببینید ضیا نبوی، مجید توکلی و بهاره حدودا ۳۰ سال حکم دارند و سنگین‌ترین حکم را به آن‌ها داده‌اند.

امین احمدیان می‌افزاید: حاکمیت دارد ۱۶ آذر را گرامی می‌دارد ولی چگونه می‌خواهد شرمسار نباشد از اینکه دارد روزی را گرامی می‌دارد که بعد از ۶۰ سال وضعیت برای دانشجویان به مراتب سخت‌تر و بد‌تر است. حاکمیت دارد تاریخ و همان وضعیت ۶۰ سال پیش را تکرار می‌کند. حتی شرایط سخت‌تر از ۶۰ سال پیش هم است، با همه هزینه‌هایی که ملت برای رسیدن به آزادی و دموکراسی دادند.

دانشجویان دیگری هم روز دانشجوی امسال را در زندان سپری می‌کنند؛ از امید کوکبی تا مریم شفیع‌پور، عماد بهاور و.. اما بهاره هدایت، ضیا نبوی و مجید توکلی مشخصا به خاطر فعالیت‌های دانشجویی خود حکم‌های سنگین دریافت کرده‌اند. امین احمدیان می‌گوید: بهاره مشخصا به خاطر فعالیت‌های دانشجویی‌اش به عنوان سخنگوی دفتر تحکیم وحدت بازداشت شد، مجید توکلی به خاطر سخنرانی در دانشگاه و ضیا نبوی هم عضو کمیته دانشجویان محروم از تحصیل بود و به همین خاطر بازداشت شد. در عین حال اکثرا هم به خاطر اعتراضاتی که به انتخابات جنجال برانگیز خرداد ۸۸ و نقدهایی که به دولت و حاکمیت داشته‌اند؛ چیزی که تحمل زندان را برای ان‌ها سخت‌تر می‌کند این است که حقانیت آن‌ها بعد از این مدت برای مسئولان هم اثبات شده، چیزهایی که آن‌ها اعتراض داشتند، نقدهایی که داشتند و به خاطر همین اعتراض‌ها و نقد‌ها به زندان رفتند الان برای همه اثبات شده. اگر به دولت فاسد اعتراض داشتند الان همه مسئولان به فاسد بودن آن دولت اذعان دارند و هر روز هم ابعاد فسادش بیش از پیش روشن می‌شود و همه درگیر بی‌کفایتی‌ها و بی‌لیاقتی دولت فاسد هستیم.

او می‌افزاید: امروز از رئیس دستگاه قضا گرفته تا رئیس دیوان محاسبات اداری و سایر مسئولان در رده‌های مختلف از فاسد بودن‌‌ همان دولت می‌گویند و همین ظلم را آشکار‌تر می‌کند که زندانیان ۸۸ به خاطر اعتراض به شرایط انتخابات و بی‌کفایتی دولت احمدی‌نژاد زندانی شده‌اند. کسانی که همه توانشان را در دفاع از این دولت فاسد و بی‌کفایت گذاشتند و نظرشان به نظر آن‌ها نزدیک‌تر بود الان خود معترفند ولی بچه‌های ما زندان هستند. کسانی که باید از ان‌ها بازخواست شود آزاد هستند و حتی مورد بازخواست هم قرار نمی‌گیرند. این برای بهار و سایر بچه‌ها و خانواده‌ها خیلی آزاردهنده است.

همسر بهاره هدایت درباره وضعیت فعلی این فعال دانشجویی در زندان می‌گوید: ۵ سال است که این روند کماکان ادامه دارد و مشکلاتی بوده که متاسفانه تشدید هم شده است. هنوز کماکان تلفن‌ها قطع است، ملاقات‌های حضوری چند ماه یکبار است مثلا آخرین ملاقات حضوری ما ۱۸ خرداد ماه بود و بعد از ۶ ماه من هفته پیش موفق شدم با بهار ملاقات حضوری داشته باشم. درمان بچه‌ها با سختی‌های زیادی روبرو است، چه اعزام به دکتر و بیمارستان و چه رسیدگی به مشکلاتشان. همین امسال من بیش از ۶ ماه پی گیری کردم که برای سنگ کلیه بهار به بیمارستان اعزام شود. در ‌‌نهایت هم که به بیمارستان بردند درمان تمام نشده به زندان بازگرداندند. با اینکه دکتر نامه داده بود باید جراحی شود اجازه ندادند و سنگ شکن کردند و سریع هم به زندان بازگرداندند که باعث شد سنگ شکن هم جواب ندهد و بهار همچنان با این مشکل درگیر است. سایر بچه‌ها هم همین طور هستند و شرایط مشابه دارند. هر کدام به نوعی درگیر هستند.

او می‌افزاید: بهار سه سال پیش درگیر سنگ صفرا بود و اینقدر دیر اقدام کردند که در ‌‌نهایت مجبور شدیم کیسه صفرای او را خارج کنیم. برای همین نیاز به رژیم غذایی دارد که در زندان امکان‌اش نیست. در این مدت ناراحتی‌ها و مشکلات جسمی زیادی داشته اما مساله حادی که الان درگیر است سنگ کلیه است که مدارک پزشکی هم موجود است ولی راجع به درمان‌اش اقدامی نمی‌کنند.

امین احمدیان سپس می‌گوید: الان که با شما صحبت می‌کنم ۱۸۰۳ روز است که بهار در زندان است. محیط زندان و فشار‌ها و استرس‌های زندان روی هر کسی تاثیر می‌گذارد، مشخصا فشارهای امنیتی این وضعیت را برای دختر جوانی در وضعیت بهار بد‌تر می‌کند. اما خوشبختانه از نظر روحی وضعیت خوبی دارد. آن‌ها برنامه‌های مطالعاتی برای خودشان در زندان دارند، بعضا ترجمه می‌کنند، کاردستی درست می‌کنند و به نوعی ایام خودشان را می‌گذرانند.

او به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی اشاره می‌کند که بر مبنای آن کسانی که دارای چند حکم و محکومیت هستند حکم سنگین‌تر باید اعمال شود نه همه احکام صادر شده و بعد از پایان حکم سنگین‌تر آزاد می‌شوند: ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی جدید که اردیبهشت ۹۲ تصویب و برای اجرا به دستگاه قضایی ابلاغ شد شامل بهار و خیلی از زندانیان می شود، اما با همه پی گیری هایی که کرده ایم، از دادستانی گرفته تا دستگاه قضایی و کمیسیون حقوق بشر اسلامی و هر جایی که دست مان می رسید، هنوز این ماده اجرا نشده. اگر این قانون اجرا شود حکم بهار نصف می شود ولی هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده و هیچ چشم اندازی هم برای اجرا وجود ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016