دوشنبه 17 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

نامه سرگشاده هفت نویسنده، زبان شناس، پژوهشگر و حقوقدان ایرانی خطاب به سازمان ملل متحد با هدف حمايت از حقوق زنان در ايران


به آقای بان‌کی مون، دبير کل سازمان ملل متحدد
با هدف حمايت از حقوق زنان در ايران
«محکوميت بين المللی هرگونه رفتار خشونت آميز عليه زنان ايرانی»

جناب آقای بان‌کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد؛
به مناسبت روز جهانی «رفع خشونت عليه زنان»، با نوشتن اين نامه خطاب به شما، نگرانی عميق خود از وضعيت زنان در ايران و حقوق پايمال‌شده آنان را با شما در ميان می‌گذاريم.

اتفاقات خشونت آميز اخير که اواخر ماه اکتبر در شهر اصفهان روی داد، انزجار و بهت هر يک از ما را برانگيخت. بر طبق گزارشات رسيده درماه نوامبر، چندين زن که از «حجاب کافی» و مورد تأييد برخوردار نبودند، از ناحيه صورت و بدن مورد اسيد پاشی قرار گرفتند. اين اقدام، شکل جديد و وحشيانه‌ای از نقض حقوق بنيادی زنان است؛ زنانی که طی چند دهه گذشته به اشکال و شيوه‌های گوناگون مورد تبعيض و سرکوب در جامعه قرار گرفته‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


افزون بر اين، همزمان با اين رويداد، که نقطه اوج فشارهايی است که سال‌ها بر زنان ايران اعمال می‌شود، طرحی قانونی در مجلس در آستانه تصويب است که سختگيری‌های نظارت بر پوشش زنان را تشديد می‌کند. اين قانون به آمران به معروف و ناهيان از منکر، چه در پوشش نيروهای سازماندهی شده و چه با اراده شخصی (به اصطلاح خودجوش)، اختيارات قانونی و امنيت قضايی بخشيده و به اين ترتيب، تمامی شهروندان و افراد حقيقی را به نظارت بر پوشش زنان و کنترل آن در چارچوب پوشش مشروع اسلامی ترغيب می‌کند.

با تصويب اين قانون، هر گونه مقاومت در برابر افرادی که مسئول «نظارت بر عفّت و مبارزه با فساد و فحشا» در جامعه هستند، محکوميت قضايی، زندان و جريمه نقدی به دنبال خواهد داشت؛ امری که موجب سازماندهی خشونت‌های روزمره عليه زنان در جامعه می‌شود.

بدينوسيله، ما حملات وحشيانه، ناعادلانه و غيرانسانی اعمال شده عليه زنان را به شدت محکوم کرده و مسئوليت اين اقدامات را متوجه عاملان و آمران آن و کسانی که، چه به طور ضمنی و چه تلويحی، مجوز و انگيزه وقوع اين جنايات را به عاملان آن دادند، می‌دانيم.

در پايان از شما درخواست می‌کنيم، به نام اين زنان بی‌صورت و بی‌صدا، اين اعمال وحشيانه و هر گونه خشونت عليه زنان در ايران، و به طور خاص، طرح قانون در حال تصويب موسوم به «حمايت از آمران به معروف و ناهيان از منکر» را در سطح بين‌المللی محکوم نماييد. همچنين تقاضا داريم در همين راستا، از مقامات ايران خواسته شود تا تحقيقات جامع و بی‌وقفه‌ای در جهت شناسايی و مجازات عاملان اين جنايت دهشتناک را در دستور کار قرار دهند. باشد که اين محکوميت، به فهرست اقدامات و تلاش‌های بی‌شمار انجام شده برای دفاع از حقوق بشر، به ويژه حقوق بنيادی زنان، افزوده شود.

با تقديم احترامات
داريوش آشوری- زبان‌شناس و پژوهش‌گر
کاظم کردوانی – نويسنده
محمدرضا نيکفر - فيلسوف و نويسنده
عطا هودشتيان - پژوهش‌گر در حوزه فلسفه و علوم سياسی
سميه دهبانی - کنش‌گر اجتماعی
الی راد - کنش‌گر اجتماعی
رها بحرينی - وکيل حقوق بشر

ـــــــــــــــــــــ

اين نامه در ماه نوامبر ۲۰۱۴ نوشته شده است و تاکنون به امضای ۱۵۳ تن از هموطنان مان و ديگر شهروندان جهان رسيده است.
تقاضامنديم جهت حمايت ما اين نامه را امضا نمايند
لطفا روی لينک زير کليلک کنيد و نام و امضای خود را بگذاريد.
کسانيکه مايل نيستند نام حقيقی خود را بنويسند ميتوانند از نام مستعار استفاده کنند.

اين صفحه به زبان فرانسه است. خواهشمنديم علاقه مندان برای امضا روی کلمه Signer کليک کنند.
http://www.avaaz.org/fr/petition/Au_Secretaire_general_de_lONU_et_au_President_du_Parlement_Europeen_Le_respect_des_droits_de_la_Femme_en_Iran/?nvthJib


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016