سه شنبه 18 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

علی مطهری: تصوير کروبی و موسوی را ممنوع کرده اند


علی مطهری

خبرگزاری تسنيم: علی مطهری عصر ديروز در جلسه‌ای که به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه اصفهان برگزار شد با اشاره به حادثه‌ای که در سال ۳۲ منجر به شهادت ۳ تن از دانشجويان دانشگاه تهران شد، گفت: دانشجو و دانشگاه يکی از ديدبان‌های جامعه بوده که به موقع آژير خطر را می‌کشد.

مطهری گفت: دانشجو می‌تواند نقش مصلح اجتماعی‌ را ايفا کند اما شرط مصلح بودن، صالح بودن است، دانشجو بايد از آرمان انقلاب اسلامی حمايت کرده که آرمان کلی انقلاب استقرار اسلام و اجرای احکام اسلامی است و در جزئيات نيز بايد عدالت اجتماعی، استقلال اعم از سياسی و فرهنگی و مسئله آزادی بايد پاسداری و رصد شود.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اعتقاد بر اينکه هر عقيده‌ای ناشی از تفکر نيست، گفت: اعلاميه حقوق بشر بر اين باور بوده که عقيده انسان‌ها آزاد و بين تفکر و عقيده تفاوتی وجود ندارد که اين اشتباه انسان غربی و جامعه بشری است چراکه برخی عقايد مانند زنجيری دست و پای انسان را بسته و انبيا نيز برای مبارزه با عقايد نشأت نگرفته از تفکر مبارزه می‌کردند و پيامبر اکرم(ص) نيز پس از فتح مکه بت‌ها را شکسته و نگفتند که عقايد محترم است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او با بيان اينکه غرب هر عقيده‌ای را محترم دانسته که ما اين حرف را قبول نداريم، گفت: فکر و تفکر بايد آزاد باشد و البته در دين اجباری وجود ندارد چراکه خداوند در قرآن نيز فرموده که لااکراه فی‌الدين بنابراين برخی امور اجبار بردار نيست.

مطهری در پاسخ به اين سئوال که خط قرمز نقد را چه می‌داند، گفت: اساسا خط قرمزی در اين باره قائل نيستم و در حوزه مسائل فکری هر کسی آزاد بوده که تحقيق و مباحثه کند و در مسائل سياسی نيز خط قرمز نداريم و رهبری نيز در ديدار با دانشجويان فرمودند که می‌توانيد از ولی‌فقيه انتقاد کنيد.

او درباره ممنوع‌التصويری سيد محمد خاتمی گفت: با توجه به اينکه من نماينده قوه مقننه در مطبوعات بودم، از واقعيت قضيه خبر دارم. شورای عالی امنيت ملی تصوير کروبی و موسوی را ممنوع کرده و ممنوعيتی پيرامون پخش تصوير خاتمی وجود ندارد.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالی پيرامون شايعه وجود شنود در دفتر کار او، گفت: اعلام شده که معاون سابق وزارت اطلاعات و مديرکل زير مجموعه آنها، اين شنود را در دفترم گذاشته بودند که من اين موضوع را اعلام کردم. آنها نيز آن را رد نکردند و دليل کار گذاشتن شنود در دفتر من، رفت و آمدهای زياد و مختلف از خانواده زندانيان سياسی، دراويش، تيپ‌های حزب‌اللهی و يا لثاراتی‌ها به دفتر کارم بوده است.

او در پاسخ به اين سئوال که آيا تا به حال با تهديد امنيتی مواجه شده يا خير گفت: خير تا به حال با چنين موضوعی مواجه نشده ام.

مطهری درباره رفع حصر سران فتنه گفت: رفع حصر به شورای عالی امنيت ملی مربوط می‌شود و اينکه در شرايط اضطراری و در زمانی که کشور در معرض آشوب قرار گرفته، اين تصميم را می‌گيرند که تصميمی موقتی بوده و زمانی که کشور به شرايط عادی بر می‌گردد، حصر در اختيار شورای عالی امنيت نبوده و بايد در دادگاه صالحه‌ای در محاکم قضايی تفهيم اتهام شود و حصر خلاف حکم قضايی و خلاف اصول قانون اساسی است.

او گفت: شورای عالی امنيت ملی و قوه قضائيه بايد دست به دست هم داده تا برای بقيه عوامل فتنه دادگاه تشکيل شود و ما بايد به دنبال راه‌حل برای اين موضوع باشيم. با سرو صدا و احساسات، مسائل رفع نمی‌شود بلکه با گفت‌وگو، مسائل قابل حل بوده و بايد همه دانشگاهيان برای رفع اين مشکل تلاش کنند.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پيرامون اين موضوع که مواضع وی به کدام طيف از اصلاح‌طلبان و اصول‌گرايان نزديک تر است، گفت: مواضع من در مسائل فرهنگی به اصول‌گرايان و در مسائل اجتماعی به اصلاح‌طلبان نزديک است.

او در پاسخ به اين سئوال که چرا مواضع وی از دانشگاه مشهد تا دانشگاه اصفهان تغيير کرده و آيا در اين رابطه تهديد شده، گفت: من در اين باره تهديد نشدم بلکه در دانشگاه مشهد اعلام کردم اگر کسی نظری مخالف ولی‌فقيه داشته باشد، بايد مطرح کرده و خط قرمز ما تخريب، آشوب و قيام مسلحانه است و گرنه همه در اظهار نظر آزاد هستند. من اين حرف‌ها را در دانشگاه فردوسی هم گفتم اما به نحو ديگری منعکس شد که نتيجه‌گيری در اين زمينه به‌عهده شنونده است.

مطهری در پاسخ به اينکه نظراتش با تعريف دشمن همراه می‌شود، گفت: اگر کسی کاری کند که تنها اثر آن تعريف دشمن باشد، آن کار اشتباه است اما اگر کار و اقدام فرد سبب اصلاح امور شده و در کنار آن بيگانگان و دشمن از او دفاع کنند، مانعی ندارد، کما اينکه راديوهای خارجی در زمان صدور فرمان ۸ ماده‌ای از رهبری نيز تعريف کردند.

او در پاسخ به سئوال ديگری پيرامون محاکمه سران فتنه گفت: مرجع رسمی که شورای عالی امنيت ملی باشد، هنوز حکم جديدی غير از حکم اوليه صادر نکرده و قوه قضائيه نيز هنوز اقدامی نکرده و بايد محاکمه تمام افراد دخيل در فتنه زودتر انجام شود. اگر در ماه‌های اول اين کار انجام شده بود موضوع کش‌دار نمی‌شد و در آن شرايط، خانواده موسوی پيغامی داشتند که نشان می‌دهد آزادی آنها مصادف با آشوب نظام نيست.

علی مطهری در ادامه سخنان خود با انتقاد از وضعيت حصر سران فتنه گفت: حصر، سنت غلطی بوده که در جمهوری اسلامی باب شده و در زمان حصر منتظری، او با اقوام و خويشان خود ديدار می‌کرد و پس از رفع حصر نيز يک هفته مردم به ديدار او رفتند و اتفاقی نيفتاد؛ اما حصر موسوی و کروبی شديد است و در حال حاضر کروبی تنها قادر به ملاقات همسر خود بوده و موسوی اجازه ديدار با ۳ دختر خود را دارد.

او با بيان اينکه رأی من در سال ۸۸ به آقای رضائی بود، گفت:به نظر من اگر اين‌ها در حصر بميرند، غده چرکينی برای نظام می‌شود .

وی همچنين گفت:شما نبايد نگران رابطه من با رهبری باشيد چراکه ما از قديم با هم ارتباط داشتيم.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالی پيرامون رابطه حادثه عاشورا با مذاکره، گفت: در عاشورا هم مذاکره و هم شعار هيهات من‌الذله وجود داشته است که اينها با هم قابل جمع بوده و بندبند توافق ژنو با تائيد و نظر رهبری امضا شده است.

مطهری با ادعای اينکه فتنه ۸۸ را همه با هم آفريده و بايد همگی برای جمع‌شدن آن تلاش کنيم، گفت: فصل سوم قانون اساسی توجه زيادی به حقوق مردم داشته اما نحوه اجرای قانون اساسی مهم بوده و اينکه گفتيد از متن قانون اساسی افرادی مانند احمدی‌نژاد و خاتمی بيرون می‌آيند، حرف اشتباهی است زيرا مشکل، قانون اساسی نيست بلکه اشکال در اجرای آن است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016