پنجشنبه 20 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مبارزان ضد ابولا "چهره سال" نشریه تایم شدند

روزنامه دنيای اقتصاد - آنها خطر کردند و پايمردی نشان دادند. خود را فدا کردند و ديگران را نجات دادند. به همين دليل شخصيت سال ۲۰۱۴ نشريه تايم همه افرادی هستند که به مبارزه عليه بيماری مهلک ابولا پرداختند. نانسی گيبز، سردبير تايم در مقاله‌ای توضيح داده که چرا تايم چنين انتخابی کرده است. بخش‌هايی از اين مقاله را می‌خوانيد:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شخصيت سال تايم معرفی شد

ضرب‌المثلی هست که می‌گويد اسلحه براق نمی‌جنگد، بلکه قلب يک قهرمان است که می‌جنگد.
شايد اين ضرب‌المثل را بتوان برای هر مبارزه‌ای به‌کار برد. بی‌شک اين موضوع برای مبارزه‌ای که دعای همگان را با خود به همراه دارد هم صادق است. دهه‌ها بود که بيماری ابولا دهکده‌های آفريقا را مانند غولی افسانه‌ای که هرازگاهی از جا بر می‌خاست، گرفتار خود کرده بود. لازمه مبارزه با اين غول از جان گذشتگی يک انسان بود و پس از آنکه قربانی خود را می‌گرفت، دوباره در غار خود پنهان می‌شد.

اما سال ۲۰۱۴ سالی‌ بود که در آن، اين بيماری مهلک، همه‌گير شد و علت آن پيشرفت‌های جاده‌سازی و سهولت حمل و نقل و شهری شدن ميليون‌ها نفر بود که از فقر در آمده بودند. اين بار ابولا به جوامع پر جمعيتی همچون ليبريا، گينه و سيرالئون رسيد و سفر خود را در نيجريه و مالی ادامه داد و خود را به اسپانيا، آلمان و ايالات متحده رساند.

اين بيماری پرستاران و دکترهايی را که با آن مبارزه می‌کردند هم طعمه خود کرد. تعداد مبتلايان، به رقمی غيرمنتظره رسيد و همه زيرساخت‌های بهداشت و درمان را که از قبل هم ضعيف بود، در کام خود کشاند.

در ليبريا تنها طی يک روز از ماه اوت، ۶ زن باردار فرزندان خود را بر اثر اين بيماری از دست دادند. اين اتفاق در شرايطی روی داد که بيمارستان‌ها قادر به پذيرش آنها نبودند. هر فردی که برای نجات مبتلايان به ابولا قدم جلو می‌گذاشت، خطر ابتلا به آن را به جان می‌خريد. اينجا بود که نياز به قلب قهرمانانی حس شد که دل شير داشته باشند.

اميد چندانی برای توقف شيوع بيماری وجود نداشت. دولت‌ها برای مبارزه با ابولا مجهز نبودند. سازمان بهداشت جهانی به انکار شرايط روی آورده بود و موضوع را جزو خطوط قرمز می‌دانست. حتی برخی از مبتلايان را متهم به ريختن اشک تمساح کرده بود. اما افرادی که در مناطق درگير حضور يافتند، شامل گروه پزشکان بدون مرز موسوم به «ام اس اف»، کارکنان تيم درمانی ساماريتان پرس و بسياری از داوطلبان ديگر از سراسر جهان پا به پای پزشکان و پرستاران منطقه، رانندگان آمبولانس‌ها و تيم خاکسپاری تلاش کردند.

وقتی از آنها می‌پرسيديم که چه عاملی باعث شد جان خود را به خطر بيندازند، برخی از خدا صحبت می‌کردند، برخی از ميهن خود و برخی هم پاسخ می‌دادند غريزه پريدن در آتش به جای فرار از آن. بسياری از آنان هم در اين راه جان خود را از دست دادند. به‌خاطر فعاليت‌های متهورانه و دلسوزانه، فداکاری‌ها و نجات ديگران، شخصيت سال ۲۰۱۴ تايم، مبارزان عليه ابولا هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016