پنجشنبه 20 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

نگرانی خانواده جیسون رضائیان از تشدید بیماری‌های جسمی و ضعف روحیه او


جیسون رضائیان

• خانواده جیسون رضائیان‌، خبرنگار زندانی "واشنگتن پست" در ایران، به شدت نگران وضعیت جسمانی و تضعیف روحیه او در زندان اوین هستند. این خبرنگار ایرانی آمریکایی که پنج ماه پیش بازداشت شد، از درد کمر و عفونت چشم رنج می‌برد.

دویچه وله ـ روزنامه "واشنگتن پست" پنج‌شنبه (۲۰ آذر/ ۱۱ دسامبر) با انتشار مطلبی در مورد وضعیت جیسون رضائیان، خبرنگار زندانی این روزنامه در ایران، از "پیامدهای ویرانگر" زندان بر وضعیت جسمی و روحی این خبرنگار ۳۸ ساله خبر داده است.

خانواده جیسون رضائیان به این روزنامه گفته‌اند که به شدت نگران سلامت او هستند. جیسون رضائیان ۱۴۱ روز پیش بازداشت شد. او از آن زمان تا کنون در زندان اوین نگهداری می‌شود. خانواده رضائیان گفته‌ا‌ند که در این مدت درد کمر او به دلیل خوابیدن بر روی یک نیمکت تشدید شده است و او برای تسکین این درد هیچ دارویی دریافت نمی‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جیسون رضائیان در زندان به عفونت چشم مبتلا شده و خانواده‌اش نگران هستند که این عفونت به بینایی او آسیب بزند. او همچنین بیش از یک ماه است که از التهاب کشاله ران رنج می‌برد و اکنون به زحمت می‌تواند روی پا بایستد.

حبس تا زمان نامعلوم در انزوای کامل

علی رضائیان، برادر جیسون که در کالیفرنیا زندگی می‌کند، به واشنگتن پست گفته است که بدتر از همه اینها فشار روحی است که برادرش در زندان تحمل می‌کند.

او افزوده که نمی‌داند تا چند وقت دیگر این شرایط، یعنی حبس در انزوای تقریبأ کامل، به درازا خواهد کشید. قوه قضاییه ایران بازداشت جیسون رضائیان را برای دو ماه تمدید کرده است.

علی رضائیان گفته است که آنها هر روز "در یک موقعیت تاز‌ه" هستند و اضافه کرده است: «هرگز یک خبرنگار غربی تا کنون اینقدر طولانی در ایران زندانی نبوده است. این شرایط بر سلامت جسمی و روحی او آثار ویرانگری گذاشته است.»

جیسون رضائیان ۳۸ ساله که دارای تابعیت ایرانی آمریکایی است حدود پنج ماه پیش، (۲۲ ژوئیه/ ۳۱ تیر) همراه همسرش، یگانه صالحی در تهران بازداشت شد.

یگانه صالحی چند هفته بعد از زندان آزاد شد. جیسون رضائیان تا کنون اجازه تماس با وکیل خود را نداشته و در این مدت تنها یک‌بار، در روز شکرگزاری با مادرش در آمریکا تلفنی صحبت کرده است.

ماری رضائیان به واشنگتن پست گفته است: «‌ابتدا فکر کردم که حالش خوب است اما وقتی بیشتر صحبت کردیم متوجه شدم که اینطور نیست.»

او افزوده است: «تلاش کردیم از روزهای شکرگزاری گذشته حرف بزنیم اما گریه اما‌ن‌مان نداد‌.» رضائیان از یک پدر ایرانی مهاجر و مادری آمریکایی در سانفرانسیسکو متولد شده است. او از سال ۲۰۱۲ میلادی برای روزنامه واشنگتن ‌پست از ایران مطلب تهیه می‌کرد.

مری رضائیان پس از بازداشت پسرش در ایران به "کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران" گفته بود که او خبرنگاری "بادقت و هوشیار" است.

او تاکید کرده بود که پسرش از "تصویر منفی" ایران در رسانه‌های آمریکایی ناراحت بوده و می‌‌خواسته در کار روزنامه‌نگاری خود "روایتی صادقانه" از ایران و مردم‌اش بیان کند.

برگزاری دادگاه بدون دسترسی به وکیل

قوه قضاییه ایران تا کنون توضیحی در مورد علت بازداشت جیسون رضائیان نداده‌ است. "واشنگتن پست" شنبه (۶ دسامبر/ ۱۵ آذر) از برگزاری دادگاهی طولانی مدت برای او خبر داده بود.

به گزارش این روزنامه، جیسون رضائیان در این دادگاه که ده ساعت به طول انجامیده، تفهیم اتهام شده است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا پس از انتشار این گزارش "تأسف عمیق و نگرانی" خود را از وضعیت جیسون رضائیان ابراز کرد.

او ضمن اشاره به ممانعت از دسترسی جیسون رضائیان به وکیل خود، تأکید کرد این مسئله "تخطی از قوانین خود ایران و همچنین نقض قوانین بین‌المللی" است.

وزیر خارجه آمریکا خواستار رفع تمامی اتهامات از این خبرنگار ایرانی آمریکایی و آزادی او شد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر و روزنامه‌ واشنگتن ‌پست نیز خواستار آزادی فوری جیسون رضائیان شده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016