پنجشنبه 20 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

گزارشگران بدون مرز: ادامه بازداشت خودسرانه جيسون رضاييان روزنامه‌نگار قربانی مذاکرات ايران و آمريکا

گزارش‌گران بدون مرز نگرانی جدی خود را از تفهيم اتهام جيسون رضاييان خبرنگار آمريکايی ايرانی تبار در تاريخ ۱۵ آذر ۱۳۹۳ اعلام می کند. گزارش‌گر واشنگتن پست در ايران از تاريخ ۳۰ تيرماه در بازداشت بسر می‌برد، به گفته خانواده‌اش حکم بازداشت موقت اين روزنامه‌نگار دو ماه ديگر تمديد شده است و وکيل خانواده تاکنون اجازه نيافته است با موکل خود ديدار و يا به پرونده دسترسی پيدا کند. تا امروز اتهامات اين روزنامه‌نگار از سوی دستگاه قضايی اعلام نشده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بنا بر اطلاعات منتشر شده در روزنامه واشنگتن پست، در روز شنبه، نزديک به ٥ ماه پس از بازداشت گزارش‌گر اين روزنامه به مدت ده ساعت در برابر يک نهاد قضايی مورد بازپرسی قرار گرفته است و تفهيم اتهام شده است. جان کری وزير خارجه آمريکا برای نخستين بار در بيانيه رسمی اعلام کرده است «ايالات متحده عميقا ناميد و نگران از شنيدن گزارشی است که نشان می‌دهد دستگاه قضايی ايران جيسون رضاييان را به اتهامات غيرمشخص متهم کرده و تقاضای او را برای آزادی به قيد وثيقه رد کرده است.»

رضا معينی مسئل دفتر ايران و افغانستان گزارش‌گران بدون مرز در اين باره اعلام کرد «سال‌هاست که شهروندان کشورهای غربی و به ويژه روزنامه‌نگاران، قربانی نگاه امنيتی و همه دشمن پنداری رهبران نظام و استفاده از آن‌ها برای مذاکرات ديپلماتيک هستند، و اين همه در سايه سکوت ياريگر جامعه جهانی انجام می‌شود. جيسون رضاييان هيچ جرمی مرتکب نشده است، او قربانی جنگ قدرت جناح‌های حاکم بر جمهوری اسلامی است. جامعه جهانی و به ويژه ايالات متحده آمريکا بايد اين سياست همسان با گروگان‌گيری را محکوم کنند و مساله نقض حقوق بشر را در اولويت مذاکرات خود با جمهوری اسلامی قرار دهند. »

در تاريخ ۳۰ تيرماه ۱۳۹۳، جيسون رضاييان، گزارش‌گر واشنگتن پست در تهران، روزنامه‌نگار سی و هفت ساله و دارای مليت ايرانی و آمريکايی، همسرش يگانه صالحی همکار نشريه انگليسی زبان نشنال در امارات متحده عربی، و دو شهروند ايرانی امريکايی ديگر در منازل خود از سوی ماموران لباس شخصی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت شده‌اند. به هنگام بازرسی منازل آن‌ها مورد به هم ريخته و رايانه‌‌ها و تلفن‌های همراه و ديگر وسائل شخصی‌شان مصادرشد. دو تن آخر، عکاس خبرنگار مستقل و همسرش که خانواده‌های آن‌ها خواهان افشای نامشان نيست، يک ماه پس از بازداشت و يگانه صالحی، نيز تاريخ۱۰ مرداد ۱۳۹۳، با سپردن وثيقه‌ای سنگين و در انتظار ادامه دادرسی آزاد شدند.

جيسون رضاييان که به شکل غير قانونی و خودسرانه بازداشت شده است، امروز در هزارتوی سيستم امنيتی سپاه پاسداران « ناپديد» شده است. در هفته‌های نخستين بازداشت نام اين زندانی در هيچ‌ کدام از دفاتر ثبت زندان‌های ايران ثبت نشده بود و تا امروز محل بازداشت وی نامعلوم است. وی از همه حقوق ابتدايی خود از اين ميان بهره‌مند شدن از مشورت با يک وکيل و ديدار با خانواده محروم است. نگاه‌داری جيسون رضاييان در سلول انفراد و تحت فشار قراردادن او برای اعتراف اجباری باعث شده است که از نظر جسمی و روحی به شدت ضعيف شود، چنانکه در مدت شصت نخستين روز بازداشت نزديک به سی کيلو وزن کم کند.

گزارش‌گران بدون مرز ياد آور می‌شود که بنابر ماده ١٦٨ قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران " رسيدگی به‏ جرايم‏ سياسی‏ و مطبوعاتی‏ علنی است‏ و با حضور هيات‏ منصفه‏ در محاکم‏ دادگستری‏ صورت‏ می‏ گيرد." با اين حال در ايران بسياری از محاکمات در پشت درهای بسته برگزار می شوند و گاه حتا متهم هم از برگزاری دادگاه خود بی اطلاع است و بعدا از محکوميت خود مطلع می شود. وکلای متهمان نيز نه به موکل و نه به پرونده وی دسترسی ندارند.

خانواده جيسون رضاييان که در روزهای اخير کارزاری برای آزادی وی و يگانه صالحی به راه انداخته است به گزارش‌گران بدون مرز اعلام کرد:‌ « خانواده ما از رهبر جمهوری اسلامی آيت‌الله علی خامنه ای خواهان آزادی فوری و بدون قيد و شرط حيسيون و يگانه است و به جامعه بين‌المللی نشان داده شود که ايران کشوری است که قوانين خود را محترم می‌شمارد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016