جمعه 21 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

برگزاری مذاکرات ايران و ۱+۵ در سطح معاونان ۲۶ آذر در ژنو


عباس عراقچی

ایسنا ـ معاون وزير امور خارجه از برگزاری مذاکرات ايران و ۱+۵ در سطح معاونان در ۲۶ آذر در ژنو خبر داد.

سيد عباس عراقچی عضو تيم مذاکره کننده هسته ای کشورمان پنج شنبه شب با اعلام اين مطلب به خبرنگار انرژی هسته ای خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) ادامه داد: دور بعدی مذاکرات ايران و ۱+۵ ۲۶ آذر (۱۷ دسامبر) در ژنو و در سطح معاونان وزيران خارجه دو طرف در چارچوب رايزنی های دوجانبه برگزار می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



بر اساس اين گزارش، تيم های مذاکره کننده دو طرف از ۲۴ آذر راهی ژنو می شوند و بحث های کارشناسی و فنی را از سر می گيرند.

اين دور از مذاکرات ايران و ۱+۵ بدون حضور محمد جواد ظريف و کاترين اشتون برگزار می شود.

در آخرين دور مذاکرات هسته‌ای پيشنهاد ها و ايده هايی از سوی دو طرف به ويژه ايران مطرح شده است که اين ايده ها موجب شد تا طرفين برای بحث و بررسی بيشتر به پايتخت هايشان بازگردند و اين مساله نيازمند آن بود تا مذاکرات و متقابلا برنامه اقدام مشترک برای مدت زمانی تمديد شود.

مذاکرات هسته ای ايران و ۱+۵ در سوم آذر و بعد از يک سال بدون دست يافتن به يک توافق جامع، برای هفت ماه ديگر تمديد شد. با اين حال دو طرف اعلام کردند که هيات های مذاکره کننده دو طرف در سطوح مختلف سعی دارند تا در کمترين زمان به چارچوب يک توافق سياسی و سپس توافق سياسی دست يابند که زمينه ساز يک توافق جامع خواهد بود.

بر اساس تفاهم دو طرف در مدت تمديد مذاکرات ماهانه ۷۰۰ ميليون دلار از دارايی های ايران آزاد می شود و در ازای آن تعهدات هسته ای ايران در چارچوب برنامه اقدام مشترک در دوره شش ماه و نيز دوره تمديد چهارماه نخست اجرا می شود.

تاکنون هفت ميليارد دلار از دارايی های ايران که در اثر تحريم های يک جانبه آمريکا و اروپا در بانک های خارجی بلوکه شده است در چارچوب توافق ژنو آزاد شده است.

به گزارش ايسنا، در دوره تمديد چهارماهه قرار شد ايران اورانيوم غنی‌ شده ۲۰ درصد خود را که به اکسيد تبديل شده است به سوخت برای راکتور تهران تبديل کند، بنابراين مقاديری که در شش ماه نخست اجرای توافق به اکسيد تبديل شد را ايران به سوخت برای راکتور تهران تبديل کرد، البته همه اکسيدهای ۲۰ درصدی در دوره تمديد چهارماهه به سوخت تبديل نشد بلکه در آن چهار ماه ۲۵ کيلو به سوخت تبديل شد و مقادير ديگر در چارچوب برنامه ايران قرار شد در ماه‌های بعد تبديل شود.

بر همين اساس در دومين دوره تمديد برنامه اقدام مشترک که هفت ماه است ايران مقادير باقی مانده از اکسيد اورانيوم ۲۰ درصدی اش را طبق برنامه به سوخت برای استفاده در راکتور تهران تبديل خواهد شد که اين اقدام طی هفت ماه بايد صورت گيرد.

در عين حال مقامات سازمان انرژی اتمی اعلام کرده اند که مقادير کافی سوخت برای استفاده در راکتور تهران توليد شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016