جمعه 21 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

احمد خاتمی: قبح فتنه از بين رفتنی نيست

ایسنا - خطيب اين هفته نماز جمعه تهران بر ضرورت ايجاد آشتی بين سلايق مختلف درون نظام تاکيد کرد.

به گزارش ايسنا، آيت‌الله سيد احمد خاتمی در خطبه های اين هفته نماز جمعه تهران با توجه به اهميت ايجاد آشتی در جامعه گفت: يکی از ابعاد آشتی ، ايجاد آشتی بين سليقه های سياسی است . ما دو نوع اختلاف سليقه داريم؛ يکی اختلاف سليقه در داخل نظام و بين کسانی است که اصول را قبول دارند و ديگری اختلاف سليقه با کسانی است که خارج از نظام هستند که البته من با گروه اخير بحثی ندارم اما بايد بين کسانی که داخل نظام هستند آشتی ايجاد شود و اگر اختلاف سليقه ای وجود دارد طوری نشود که اين اختلافات ها به جدايی بيانجامد يا به وحدت جامعه ضربه بزند.

وی ادامه داد: در ۳۷ سالی که از انقلاب می گذارد هميشه سلايقی مطرح بوده و هيچ سليقه ای نيز حذف کردنی نيست. در اين رابطه بايد توجه داشت که اصول غيرقابل تغيير است اما سليقه ها وحی منزل نيستند .

خطيب اين هفته نماز جمعه تهران با بيان اينکه اختلاف سليقه نبايد عامل حذف فيزيکی شود افزود: اين طور نباشد که يک سليقه سر کار بيايد و تمام افراد سليقه ديگر را جارو کند. اين روش نادرستی است و متاسفانه در طول اين ۳۷ سال وجود داشته است. در حالی که بايد در اين عرصه شايسته سالاری را مدنظر قرار داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه بايد بر محورهای مشترک تاکيد کرد، گفت:‌ باتکيه بر محورهای مشترک می توان سليقه ها را به هم نزديک کرد. همچنين بايد مراقب نفوذی ها يعنی کسانی که نانشان تفرقه است و از تفرقه لذت می برند، بود.

خاتمی گفت: در اين زمينه بايد توجه داشت کسانی که تريبون دارند بايد مراقب حرفهايشان باشند و هر کس نفوذ بيشتری دارد مسئوليت بيشتری نيز دارد.

وی با بيان اينکه دعواها نيازمند فصل الخطاب است افزود: قرآن برای حل و فصل دعاوی می‌گويد فاعتصموا‌ بحبل الله . حبل الله در تفاسير معانی مختلفی دارد که يکی از آن‌ها امير المومنين علی (ع) است و امروز تجلی ولايت در عصر زمان ولی فقيه است که ولايتش قطره ای از دريای ولايت امير المومنين است.

خطيب اين هفته نماز جمعه تهران ضمن گراميداشت سالگرد شهادت آيت الله دستغيب، ادامه داد: حضور بيش از ۲۰ ميليون زائر در کربلا گويای اين حقيقت است که حق گم شدنی نيست. چنانکه يک روز در همين سرزمين حسين (ع) تنهای تنها بود اما امروز بيش از ۲۰ ميليون نفر برای زيارت به کربلا می روند.

وی با اشاره به برگزاری همايش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد گفت: در اين همايش روسای سه قوه حضور داشتند و سخنرانی کردند ولی من در اينجا می خواهم هشت نکته را در اين رابطه بيان کنم. اول اينکه اصل اين دغدغه ستودنی است و کسانی که نسبت به مبارزه با فساد اداری اهتمام دارند را تحسين می کنم. دوم اينکه بايد باور کنيم که فساد اداری خوره هر نظام است ؛ چنانکه شهيد بهشتی فرمودند مهمترين عامل سقوط رژيم شاه فساد نظام اداری بود.

خاتمی ادامه داد:‌ سومين نکته اين است که مبارزه با فساد اداری برنامه ريزی و قاطعيت برای مبارزه با فساد می خواهد يعنی با همايش ، تحليل و مچ‌گيری از اين نهاد و آن نهاد مشکلی حل نمی شود. مطلب چهارم اين است که اين مسئله ملی است و اختصاصی به يک قوه ندارد بلکه همه برای آن بايد بسيج شوند.

وی اظهار کرد: مطلب پنجم اين است که بايد دقت کرد در اين زمينه افراط و تفريط نشود. اينکه فساد وجود دارد جای انکار ندارد اما اينکه طوری حرف زده شود که انگار فساد تمام تاروپود نظام را گرفته خودش فساد است.

خاتمی در بيان ششمين مطلب ، عزل و نصب های باندی و جناحی را از جمله عوامل فساد دانست و گفت: تا وقتی عزل و نصب جناحی باشد با کمال تاسف بايد بگوييم که فساد ادامه دارد. باز هم تاکيد می کنم که اين نکته تعريض به کسی نيست بلکه آسيبی است که طی ۳۷ سال ما شاهد آن بوده ايم و دوای اين درد نيز شايسته سالاری است.

وی تصريح کرد: نکته هفتم اين است که بی نظارتی طغيان می آورد. نظارت اولين و اساسی‌ترين راه مبارزه با فساد است.امام علی (ع) هم نظارت علنی و هم نظارت مخفی داشت و مسوولين مانيز بايد علاوه برنظارت علنی نظارت غير علنی نيز داشته باشند.

خطيب اين هفته نماز جمعه تهران گفت: هشتمين نکته در اين زمينه اين است که مسوولين در مقابله با فساد و مفسد بايد قاطع باشند و هيچ مفسدی نبايد در حاشيه امر باشد. مفسد را بايد به طور عبرت آموزی به مجازات برسانند تا ديگران نيز حساب کار خود را بکنند.

وی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به روز دانشجو و هفته وحدت حوزه و دانشگاه ياد شهيد دکتر مفتح را به عنوان پيشگام در امر وحدت حوزه و دانشگاه گرامی داشت.

خاتمی گفت: اين يک واقعيت است که مديران کشور از نهادهای علمی دانشگاه بر می خيزند و هيچ کسی نيست که اهميت اين نهاد را نداند. آنچه مهم است اين است که دانشگاه بايد سياسی باشد چون طبع دانشجويی اين اقتضا را دارد امابايد مراقب بود که دانشگاه باشگاه سياسی نشود چرا که اگر اين طور شد به علم ضربه می خورد.

وی با بيان اينکه روشن فکری طبع دانشجويی است افزود: روشنفکری با خفقان خود ساخته جور نيست. دانشجو بايد روشنفکر قرآنی باشد يعنی حرفها را بشنود و حرف خوب را انتخاب کند. ۱۶ آذر امسال اگرچه کفه يک سليقه سنگين تر بود که البته اين امر مهم نيست اما بايد گفت حدود ۶ دانشگاه افرادی را برای سخنرانی راه ندادند. من يقين دارم که اين دستور از بالا نبوده و مسئله‌ای فرعی است.

خاتمی افزود:‌ دانشگاه هايی که اين کار را کردند صميمانه عذرخواهی کنند و البته منتقدان هم به گونه ای انتقاد کنند که مقام معظم رهبری بر آن تاکيد دارند يعنی نقد منصفانه داشته باشند.

خطيب اين هفته نماز جمعه تهران تصريح کرد: احساس من اين است کسانی وارد ميدان شده اند و می خواهند قبح فتنه را از بين ببرند. اما قبح فتنه از بين رفتنی نيست. آمريکا ،‌انگليس و رژيم صهيونيستی از فتنه حمايت کرده و می‌کنند. کلينتون وزير سابق امور خارجه آمريکا در خاطرات خود می‌گويد پشيمان است که چرا بيشتر به فتنه کمک نکرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016