دوشنبه 24 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
4 شهریور» رشد هزينه مسکن ۲۸۴ درصد؛ درآمد ۱۹۹ درصد
پرخواننده ترین ها

وزیر راه: ۱.۵ ميليون خانوار در يک اتاق زندگی می‌کنند

وزير راه و شهرسازی با بيان اينکه نياز به ۱۲ ميليون واحد مسکونی داريم، گفت: ۱.۵ ميليون خانوار ايرانی در يک اتاق زندگی می‌کنند.

وزير راه و شهرسازی با بيان اينکه نياز به ۱۲ ميليون واحد مسکونی داريم، گفت: ۱.۵ ميليون خانوار ايرانی در يک اتاق زندگی می‌کنند.

به گزارش مهر عباس آخوندی امروز در چهاردهمين همايش سياست های توسعه مسکن در ايران، اظهار داشت: متاسفانه بخش مسکن به شکل گسترده ای با حوزه سياست گره خورده و اين باعث شده است که ما بخش عمده ای از متفکران و انديشمندان را در حوزه مسکن از دست بدهيم و نتوانيم از امکانات آنها بهره بگيريم.

وی افزود: به همين جهت که اين همايش را دوباره زنده کنيم، البته جای تاسف است که اين همايش با استقبال زيادی مواجه نشده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



وزير راه و شهرسازی تصريح کرد: در سال های ۷۳، ۷۴ و ۷۵ که اين همايش برگزار شد، تمام سالن پر از جمعيت بود و الان انتظار استقبال بيشتری را داشتم که نشان می دهد ما با مشکلات ساختاری مواجه هستيم.

آخوندی با بيان اينکه به طور حتم در سال های بعد با استقبال بيشتری از سوی جامعه علمی مواجه می شويم، گفت: مشکل اين است که جامعه علمی اعتماد خود را به نظام سياست گذاری از دست داده است، زيرا نظام سياست گذاری در گذشته جامعه علمی را کنار گذاشت.

وی با اعلام اينکه مسکن و سياست های شهری، موضوع اصلی اين بخش است، گفت: بايد شهرهای ما قابليت زندگی را داشته باشد و موضوع ديگر قابليت جابجايی در سطح شهرها است، زيرا اکنون به شهرهای ۲۵ هزار نفری هم شهر می گوييم و از سويی کلانشهر تهران را هم شهر می ناميم؛ در حالی که حمل و نقل و جابجايی در اين دو شهر تفاوت های زيادی با هم دارند.

وزير راه و شهرسازی با اشاره به اينکه پيوند نظام حمل و نقل و شهرسازی بايد در چارچوب قابليت شهری انجام شود، اظهار داشت: سهم بخش مسکن از سرمايه ثابت حدود ۳۰ درصد، سهم بخش مسکن از اشتغال مستقيم حدود ۱۲ درصد، سهم بخش مسکن از تسهيلات بانکی حدود ۲۵ درصد، سهم بخش مسکن از کل گردش نقدينگی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد، سهم دولت از کل سرمايه گذاری بخش مسکن نيم تا سه درصد و سهم مسکن از بودجه خانوار ۳۳ درصد است.

آخوندی با بيان اينکه بنابراين بخش مسکن متکی به بخش خصوصی است که مداخلات بی جای دولت می تواند تاثير زيادی را بر اين بخش بگذارد، افزود: يک سوم بودجه خانوار به بخش مسکن اختصاص می يابد که سهم بسيار بزرگی محسوب می شود و يک اتفاق در خانوار شهری است.

وی با اعلام اينکه يک واحد افزايش در ارزش افزوده بخش ساختمان و مسکن، توليد ناخالص داخلی را ۲.۱ واحد افزايش می دهد، افزود: يک واحد افزايش توليد ناخالص داخلی، ارزش افزوده بخش مسکن را ۱.۲ واحد افزايش می دهد، ضمن آنکه هر ۶۱.۴ مترمربع ساخت مسکن، يک نفر شغل مستقيم و ۰.۷ درصد شغل غيرمستقيم ايجاد می کند.

وزير راه و شهرسازی با بيان اينکه از سال ۷۵ تا سال ۹۰ جمعيت ايران از ۶۰ به ۷۵ ميليون نفر رسيد که رشد ۲۵ درصدی را نشان می دهد، بيان کرد: آمار رشد جمعيت و خانوار در ايران همسو است اما بعد خانوار از ۴.۸۴ در سال ۷۵ به ۳.۵ در سال ۹۰ رسيده است؛ به اين معنا که بعد خانوار منفی شده است.

آخوندی با بيان اينکه در سال های ۷۵-۶۵ رشد جمعيت دو درصد و رشد خانوار ۲.۵ درصد بوده است، افزود: طی سال های ۸۵ تا ۹۰ رشد جمعيت ۱.۳ درصد بوده اما رشد خانوار چهار درصد گزارش شده است.

وی با تاکيد بر اينکه نياز بخش مسکن بايد بر مبنای رشد خانوار تنظيم شود نه رشد جمعيت، اظهار داشت: کشوری که نرخ رشد خانوار چهار درصدی دارد، نشان می دهد تقاضای فزاينده ای در حال شکل گيری است، ضمن آنکه نوع نياز امروز مسکن با ۲۰ سال پيش متفاوت است، زيرا نوع خانوارها و تقاضاها عوض شده است.

وزير راه و شهرسازی با اشاره به اينکه بعد جمعيت، روند کاهشی تا ۳.۱۲ درصد تا سال ۱۴۰۵ را دارد، گفت: تعداد خانوار ايرانی از ۲۱ به ۲۸ ميليون نفر افزايش می يابد اما جمعيت ۱۲ ميليون نفر ديگر زياد می شود.

آخوندی به روند تحولات بخش مسکن اشاره کرد و افزود: نرخ رشد موجودی مسکن در سال ۶۵، ۸.۳ ميليون خانه بود که الان به ۲۰ ميليون رسيده است که رشد ۱۵۰ درصدی را نشان می دهد اما نحوه توزيع مسکن اهميت دارد.

وی با تاکيد بر افزايش خانه های خالی و توزيع نامناسب جغرافيايی مسکن، افزود: ۱.۵ ميليون خانوار ايرانی در يک اتاق زندگی می کنند.

وزير راه و شهرسازی با اشاره به اينکه در سال ۹۲ تعداد خانوارهای شهری ۱۶.۲ ميليون خانوار با ۱۵.۵ ميليون خانه بوده است، گفت: ۶۴۵ هزار کمبود مسکن شهری داريم و ۵۱۷ هزار کمبود مسکن روستايی که جمعا به يک ميليون و ۱۶۲ هزار کمبود مسکن می رسد.

آخوندی افزود: ما برای سال ۱۴۰۵، سه منبع تقاضا داريم که اول عرضه تقاضاهای جديد، دوم عملکرد موجود و سوم نوسازی مسکن فرسوده است.

وی با تاکيد بر اينکه در همين مدت سه ميليون واحد مسکونی هم نياز به نوسازی دارد، تصريح کرد: بنابراين نياز ما ساخت ۱۲ ميليون واحد مسکونی است که ميانگين تقاضای هر سال به يک ميليون واحد می رسد که ۲۰۰ هزار واحد در روستا و ۸۰۰ هزار واحد در شهر است.

وزير راه و شهرسازی با انتقاد از اينکه ۸۰ درصد از جامعه ايران را جمعيت شهری تشکيل می دهد، گفت: اين رقم بسيار بزرگی است که در مدت ۴۰ سال اتفاق افتاد، ضمن آنکه بخش بزرگی از جمعيت شهری بزرگ که بيش از ۵۰ درصد است، در ۱۰ شهر سکونت دارد.

وی تصريح کرد: در حالی که سواحل شمال کشور با مشکلات زيست محيطی ناشی از افزايش جمعيت روبرو است، دريای جنوب با کمبود جمعيت و رهاشدگی سرزمينی مواجه شده است.

آخوندی با تاکيد بر اينکه دارای مشکلات جدی ساختاری هستيم، بيان کرد: با يک نوع هرج و مرج در سياست های مسکن مواجهيم که بايد پيامدهای آن را تحمل کنيم.

وزير راه و شهرسازی به نظام پس انداز در حوزه مسکن اشاره کرد و افزود: نظام پس انداز از بين رفته و شعارهای بی موردی که برای مداخله در مسکن مهر داده شده است، گرفتاری را در اقتصاد کلان ايجاد کرد و تمرکز شديدی را در کلانشهرها به وجود آورد.

وی با بيان اينکه بيش از ۴۰۰ هزار مسکن مهر فقط در تهران ساخته شده در حالی که تهران از شدت تراکم در حال ترکيدن است، گفت: با شعار «تمرکززدايی» تعدادی کارمند را از تهران منتقل کردند اما در جای ديگر ۴۰۰ هزار نفر جمعيت بارگزاری جمعيتی انجام گرفت.

آخوندی با اشاره به اينکه اگر اقتصاد خانوار را به بخش کلان گره نزنيم، اين وضعيت نابه هنجار رخ می دهد، بيان کرد: قيمت زمين با ساخت مسکن مهر ۹ برابر و واحد مسکونی شش برابر شد و تمام بخش مسکن در حوزه سوداگری وارد شد.

وزير راه و شهرسازی با انتقاد از اينکه نظام شهرسازی ما هم با بحران مواجه شده است، افزود: در سال های پيش شميرانات مجموعه ای از باغ ها بود که می بينيد که الان به چه وضعيتی تبديل شده است. شمال تهران تبديل به قفس های شيک و مجللی شده است که کيفيت زندگی ندارد.

آخوندی مهم ترين وقايع بخش مسکن در دولت يازدهم را انجام مقدمات توسعه صندوق های پس انداز، پيگيری مسکن مهر و بافت های فرسوده اعلام کرد. وزير راه و شهرسازی افزود: سالانه ۳۰۰ هزار واحد مسکونی را به بافت های فرسوده برمی گردانيم که ۳۰ درصد تقاضا را پوشش می دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016