دوشنبه 24 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

گروگان‌گیر سیدنی یک مهاجر ایرانی بود + اخبار تکمیلی

سه کشته در پایان گروگان گیری در سیدنی استرالیا
بی بی سی - شانزده ساعت پس از شروع گروگان گیری در کافه ای در شهر سیدنی استرالیا که بنا به گزارش ها توسط یک مهاجر ایرانی الاصل انجام شد، این ماجرا با یورش کماندوها و مرگ سه نفر از جمله فرد گروگانگیر پایان یافته است.

haronmonis.jpg
این مرد مسلح ده ها نفر را در این کافه در محله مارتین پلیس در قلب سیدنی گروگان گرفته بود.

به گفته پلیس استرالیا مظنون گروگان‌گیری یک پناهنده ۵۰ ساله ایرانی به نام محمد حسن منطقی است که نام خود را به هارون مونس تغییر داده و به "شیخ هارون" شهرت دارد.

به فاصله کوتاهی پس از این خبر سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گروگان گیری در سیدنی را محکوم کرد: "توسل به شیوه‌های ضد انسانی و ایجاد رعب و وحشت به‌نام دین رحمانی اسلام تحت هیچ شرایطی توجیه‌پذیر نیست."

به گزارش ایسنا مرضیه افخم با ابراز تعجب از انتشار "اخبار غیردقیق و ناقص" در مورد پناهنده ایرانی که نامش به عنوان مظنون گروگان‌گیری مطرح شده، گفت: "سوابق و شرایط روحی - روانی این فرد که نزدیک به دو دهه قبل به استرالیا پناهنده شده، مکرراً با مقامات استرالیا مطرح شده است و وضعیت وی برای مسوولان ذی‌ربط آن کشور کاملا روشن بوده است."

در حادثه چهار نفر هم زخمی شدند از جلمه یک مامور پلیس که هدف اصابت ساچمه های تفنگ قرار گرفت.

صبح دوشنبه به وقت گرینویچ گزارش شد که فرد مهاجم به عنوان یک مهاجر ایرانی شناسایی شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بخش مرکزی شهر سیدنی از زمان شروع گروگان گیری در صبح دوشنبه به وقت استرالیا درحالت اضطراری قرار گرفت و بسیاری از مراکز تعطیل شدند.

گروگانگیر دو نفر از گروگان ها را وادار کرده بود یک پرچم سیاه رنگ اسلامی را پشت پنجره کافه لینت نگاه دارند.

گفته می شود که محمد حسن منطقی در سال ۱۹۹۶ در استرالیا پناهندگی سیاسی گرفت و اخیرا با اتهاماتی روبرو شده بود و با قرار وثیقه آزاد بود.

مرگ دو گروگان، یک مرد ۳۴ ساله و یک زن ۳۸ ساله، پس از انتقال آنها به بیمارستان اعلام شد. محمد حسن منطقی هم جزو کشته هاست.

سه زن هم دچار جراحاتی شده اند اما جانشان در خطر نیست.

تونی ابت نخست وزیر استرالیا در پیامی در توئیتر گفت:‌ "در غم و درد خانواده های دو گروگان کشته شده، زخمی ها و سایر گروگان ها شریک هستیم و برایشان دعا می کنیم."

اندرو سیپیون رئیس پلیس کشوری گفت که این یک 'حادثه منفک' بوده است.

او گفت که وضعیت هفده گروگان از جمله کسانی که پیشتر موفق به گریز شدند روشن شده است.

رسانه های محلی گزارش دادند که کماندوهای گردان سلطنتی استرالیا پس از شلیک گلوله هایی توسط مرد مسلح به ساختمان یورش بردند.

رئیس پلیس از مردم خواست از "گمانه زنی" در مورد آنچه در داخل کافه اتفاق افتاده خودداری کنند و گفت پلیس بر این باور بود که اگر حمله نمی کرد جان تعداد بیشتری از گروگان ها در خطر بود.

چندین نفر از گروگان ها پس از ساعت دو سه شنبه به وقت محلی (۱۵:۰۰ روز دوشنبه به وقت گرینویچ) از کافه فرار کردند.

دقایقی بعد کماندوها به داخل مغازه یورش بردند و با انداختن بمب های صوتی ظاهرا شروع به تیراندازی کردند.

صحنه های فرار گروگان ها و زخمی ها به طور زنده از تلویزیون ها پخش می شد.

رئیس پلیس استرالیا پایان گروگان گیری را در ساعت ۲:۴۴ به وقت محلی اعلام کرد.

پنج گروگان هم دوشنبه بعد از ظهر به وقت محلی موفق به فرار از طریق یک خروجی اضطراری شده بودند.

محمد حسن منطقی با اتهام یاری رساندن به قتل همسر سابقش روبرو و با قرار وثیقه آزاد بود. او همچنین با بیش از ۴۰ مورد اتهام تعرض جنسی و نامناسب روبرو بود.

او همچنین در ارتباط با ارسال نامه های توهین آمیز برای خانواده های سربازان استرالیایی کشته شده در جنگ مجرم شناخته شده بود.

او خود را در یک وبسایت یک مسلمان شیعه که به اسلام سنی گرویده توصیف کرده بود و وکیل سابقش او را آدمی "منزوی" توصیف می کرد.

یکی از درخواست ها او در جریان گروگان گیری این بود که پرچم سیاه گروه دولت اسلامی (داعش) به دست او رسانده شود.

گروهی از مردم استرالیا که می گویند نگران واکنش های منفی نسبت به مسلمانان هستند پیشنهاد حفاظت از مسلمانان در جریان حمل و نقل های شهری را داده اند. این ایده تحت عنوان illridewithyou در توئیتر مطرح شده است.
---------------------------------
رادیو زمانه ـ بنا بر اعلام پلیس استرالیا گروگان‌گیری که در استرالیا اقدام به گروگان‌ گرفتن تعدادی از افراد در یک کافه کرده، احتمالا یک پناهنده ایرانی است که نام خود را به «هارون مونس» تغییر داده است.

این فرد متهم است که در قتل همسر سابقش دست داشته. همچنین، او قبلا به دلیل ارسال نامه‌های توهین‌آمیز به اعضای خانواده سربازان استرالیایی کشته شده در افغانستان، محکوم شده است. ۴۰ مورد اتهام تعرض جنسی هم در پرونده این فرد وجود دارد.

پلیس استرالیا گفته که بر اساس پرونده‌های موجود در پلیس، او محمد حسین منطقی نام داشته و ملبس به لباس روحانیت شیعه بوده است. در وبسایتی که منسوب به اوست نوشته شده: «قبلا رافضی بودم، اما دیگر نیستم. اکنون الحمدلله مسلمانم.»

در ساعت‌های گذشته، کافه‌ای در «میدان مارتین» در یکی از محله‌های تجاری سیدنی، صحنه گروگان‌گیری بوده است. رویترز و شبکه خبری «سی‌ان‌ان» از تعداد ۲۰ گروگان خبر داده‌اند اما رئیس شرکت شکلات‌‌سازی «لیند استرالیا‌» که کافه به آن تعلق دارد، می‌گوید در کافه علاوه بر ۳۰ مشتری، حدود ۱۰ کارگر نیز حضور داشته‌اند.

[لینک به گزارش لحظه به لحظه گاردین]

ویدئویی منتشر شده که در آن ی گروگان‌گیر گفته که در ازای گرفتن پرچم داعش، یک گروگان را آزاد می‌کند و وعده داده که برای صحبت با نخست‌وزیر استرالیا هم پنج نفر را آزاد خواهد کرد. علاوه بر این او از رسانه‌ها خواسته اعلام کنند این گروگان‌گیری، منتسب به گروه موسوم به دولت اسلامی در سیدنی است. او برای اعلام تقاضاهایش از گروگان‌های خود خواسته با رسانه‌ها تماس بگیرند.

در تصاویر تلویزیون استرالیا دیده می‌شود که گروگان‌ها مجبور به نگهداشتن پرچم سیاهی با عبارت «لا اله الا الله، محمد رسول‌الله» در پشت پنجره شده‌اند. این پرچم، گمانه‌زنی پیرامون دست داشتن اسلامگرایان افراطی در این رویداد را تقویت کرده است.

تونی ابوت، نخست وزیر استرالیا می‌گوید نشانه‌هایی در باره سیاسی بودن انگیزه گروگان‌گیری وجود دارد. در تصاویر، مردی میانسال با ریش خاکستری و سربند نیز پشت پنجره کافه دیده می‌شود. او مدعی شده که ۴ بمب در نقاط مختلف شهر کار گذاشته است.

452542_981.jpg

منطقه تجاری محل گروگانگیری توسط نیروهای امنیتی محاصره شده و مردم از نزدیک شدن به این محله منع شده‌اند. ساختمان پارلمان و سایر مراکز اداری و از جمله کنسولگری آمریکا در سیدنی بسته شده‌اند.

پنج نفر از کارکنان کافه، دو زن و سه مرد، توانسته‌اند با کمک پلیس از محل گروگانگیری فرار کنند.

اپرای معروف سیدنی نیز تخلیه شده‌ است. یک سخنگوی پلیس ایالت «نیو ساوت ولز» اعلام کرده که به دلیل «یک اتفاق»، عملیاتی در این ساختمان معروف اجرا می‌شود. این سخنگو توضیح بیشتری در این مورد نداده که آیا اقدام پلیس در پیوند با ماجرای گروگانگیری در کافه است یا خیر.

تونی ابوت شورای امنیت ملی استرالیا را برای تشکیل جلسه فراخوانده است. او در عین حال به استرالیایی‌ها اطمینان خاطر داده که پلیس و نیروهای امنیتی به خوبی آموزش دیده و از عهده واکنش به این ماجرا بر خواهند آمد.

در استرالیا از ماه سپتامبر تاکنون به دلیل تهدیدهای تروریستی، ‌آماده‌باش امنیتی داده شده است. این آماده‌باش از نوع سوم است که معنای آن، محتمل بودن حملات تروریستی است.

پلیس استرالیا می‌گوید عملیات ضدترور ماه سپتامبر، از بروز حملاتی تروریستی در سبک و سیاق داعش پیشگیری کرد. در این عملیات گروهی دستگیر شدند که با شبه‌نظامیان «دولت اسلامی» (داعش) در عراق و سوریه در ارتباط بودند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016