چهارشنبه 26 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

١٨ ماه پس از وعده‌ى انتخاباتى روحانى، وزیر دادگسترى: رفع حصر، کار ما نیست!

sd56f4sd65f4s.jpg
راه دیگر - هزار و چهارصد روز از حصر رهبران جنبش سبز مى گذرد؛ وزیردادگستری مى‌گوید: دولت و قوه قضاییه به تنهایی نمی‌توانند برای رفع حصر پیگیری کنند. مضاف بر اینکه این بحث تا به امروز در دولت مطرح نبوده است.

به گفته مصطفی پورمحمدی، نهاد تصمیم‌گیری پیرامون مسئله حصر شورای امنیت ملی است. او در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره “مسئولیت ویژه خود در مورد حصر در دولت” نیز گفت: هیچگونه مسئولیت ویژه‌ای نداشته‌ام.

وزیر دادگسترى افزود: دولت در تصمیات دخیل نبوده٬ هرچند به عنوان شریک تصمیم‌گیری این نهاد محسوب می‌شود.

مصطفی پورمحمدی گفت: ممکن است آقای روحانی هم پیگیری‌های کرده‌اند ولی نمی‌دانم این پیگیرهای به کجا رسیده است. شاید ایشان هم در شورایعالی امنیت ملی پیگیر بوده‌اند، اما کلا پیگیری درون‌ دولتی در کار نبوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پیش تر، علی یونسی٬ دستیار ویژه حسن روحانی در امور اقوام واقلیت‌ها٬نیز گفته بود که در مساله‌ی حصر “دولت اختیاری” ندارد و تنها می‌تواند “زمینه را فراهم کند”.

این سخنان دو عضو کابینه در حالی بیان می‌شود که حسن روحانی٬ چه در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری و چه پس از رسیدن به این مقام٬ وعده رفع حصر داده بود. وعده‌ای که چند بار از سوی وی تکرار شد.

سال گذشته اعلام شده بود که شورای عالی امنیت ملی – با ریاست روحانی و دبیری علی شمخانی – مسوول تصمیم‌گیری درباره مساله حصر شده است. با این حال٬ این شورا هنوز نتوانسته تصمیم خاصی درباره حصر بگیرد و این مساله هم‌چنان ادامه دارد.

چندى پیش علی مطهری٬ نماینده مجلس٬ در نامه‌ای خطاب به روحانی٬‌از او خواسته بود برای رفع‌حصر تلاش کند٬ در غیر این‌صورت او را به مجلس احضار خواهد کرد؛ اما در پاسخ به نامه مطهری٬ محمدباقر نوبخت٬ سخن‌گوی دولت٬ گفته بود که این نماینده مجلس از همه چیز خبر ندارد و دولت نسبت به این مساله بی‌تفاوت نیست.

از سوى دیگر، حسام‌الدین آشنا٬ مشاور روحانی٬ دی‌ ماه سال گذشته به نشریه “اندیشه پویا” گفته بود که اگر تمام جوانب حصر حل شود “باز هم یک جانب باقی می‌ماند و آن کسی‌ست که تحت حصر است و باید تصمیماتی بگیرد”. او با اشاره به حصر آیت‌الله منتظری گفت که این حصر برداشته نشد “مگر این‌که ایشان هم قبول مسوولیت کرد”. نکته‌اى که از سوى فرزند آیت‌الله منتظرى تکذیب شد.

چند ماه پیش آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با فراکسیون شاهد مجلس و در پاسخ به سوال مطهری پیرامون وضعیت کروبی و موسوی گفته بود که تاکنون با موسوی و کروبی “به ملاطفت” برخورد شده و اگر آیت‌الله خمینی زنده بود “شدیدتر برخورد” می‌کرد و اگر “اینها محاکمه شوند، حکم‌شان خیلی سنگین خواهد بود”.

غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای، سخن‌گوی قوه‌قضاییه، نیز گفته بود که موسوی، کروبی و رهنورد نه تنها رفع حصر نخواهند شد، بلکه “باید ترتیباتی شود تا آنها تاوان جرم و گناه بزرگی که مرتکب شده‌اند را پس بدهند”.

میرحسین موسوی٬ مهدی کروبی و زهرا رهنورد از ۲۵ بهمن ماه سال ۸۹ و به دنبال دعوت به برگزاری تظاهرات در حمایت از اعتراض‌های مصر و تونس٬ در حصر خانگى به سر مى‌برند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016