شنبه 29 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

رکورد شمار آرای موافق با تعليق کامل مجازات اعدام، فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر

قطعنامه تعليق کامل مجازات اعدام که از سال ۲۰۰۷ تاکنون هر دو سال يک بار به تصويب رسيده است، هر بار آرای مثبت بيشتری دريافت می کند. آرای امسال به قطعنامه رکورد به شمار می روند: ۱۱۷ رأی موافق (با افزايش ۶ رأی در مقايسه با ۲۰۱۲)، ۳۷ رأی مخالف (با کاهش ۳ رأی در مقايسه با ۲۰۱۲) و ۳۴ رأی ممتنع (برابر با ۲۰۱۲)



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


https://www.fidh.org/16697

فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر از تصويب قطعنامه ۱۸ دسامبر مجمع عمومی سازمان ملل در مورد تعليق مجازات اعدام در سراسر جهان با افزايش کشورهای موافق استقبال می کند.

عبدالکريم لاهيجی، رييس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر که عضو ائتلاف جهانی عليه مجازات اعدام است، گفت: «امروز، اکثريت قاطع کشورها تعهد خود به الغای مجازات اعدام در سراسر جهان را مورد تاکيد قرار دادند. اين رأی نشانه مقطعی مهم در مسير جهان به سوی الغای اين رفتار ظالمانه، تحقيرآميز و غيرانسانی است. فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر اقليت مخالف را فرا می خواند تا به حرکت تاريخ به سوی الغای مجازات اعدام بپيوندند.»

قطعنامه تعليق که از سال ۲۰۰۷ تاکنون هر دو سال يک بار به تصويب رسيده است، هر بار آرای مثبت بيشتری دريافت می کند. آرای امسال به قطعنامه رکورد به شمار می روند: ۱۱۷ رأی موافق (با افزايش ۶ رأی در مقايسه با ۲۰۱۲)، ۳۷ رأی مخالف (با کاهش ۳ رأی در مقايسه با ۲۰۱۲) و ۳۴ رأی ممتنع (برابر با ۲۰۱۲).

گينه استوايی، اريتره، فيجی، نيجر و سورينام کشورهايی هستند که امسال به موافقان اين قطعنامه پيوستند. نشانه های مثبتی از بحرين، ميانمار و اوگاندا ديده شد که از صف مخالفان به گروه آرای ممتنع پيوستند. به عکس، پاپائو گينه نو رأی ممتنع خود را به رأی مخالف با قطعنامه تغيير داد.

عبدالکريم لاهيجی افزود: «اين قطعنامه با پشتيبانی کشورهايی از تمام مناطق جهان به طور آشکار ابراز می کند که مجازات اعدام نقض حقوق بشری است که هيچ دين يا اعتقاد ديگری نمی تواند از آن حمايت کند. پشتيبانی گسترده از آن بايستی به تقويت جنبش جهانی الغای مجازات اعدام بيانجامد.»
اين قطعنامه که به طور قانونی الزام آور نيست، از وزن سياسی و اخلاقی در حمايت از تمام تلاش های کشورها، جامعه بين المللی و جامعه مدنی در جهت الغای مجازات اعدام برخوردار است.

قطعنامه تازه، با تاثير مستقيم از فعاليت های انجام شده مرتبط با بيماری روانی و مجازات اعدام در روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۴، برای اولين بار از کشورها خواسته است با اعدام اشخاص دارای بيماری روانی و معلوليت ذهنی مخالفت کنند.

مجمع عمومی سازمان ملل خواهان احترام به موازين بين المللی در زمينه تضمين های حمايت از محکومان به اعدام؛ رعايت تعهدات مربوط به ارايه خدمات کنسولی به خارجيان متهم به جرايم مستوجب اعدام؛ انتشار اطلاعات مربوط به استفاده از مجازات اعدام؛ برقراری محدوديت های فزاينده بر استفاده از مجازات اعدام؛ رعايت محدوديت های صدور حکم اعدام برای اشخاصی که در زمان ارتکاب جرم اتهامی کمتر از ۱۸ سال داشته اند، زنان حامله و اشخاص دارای بيماری روانی و معلوليت ذهنی؛ کاهش شمار جرايم مستوجب اعدام و تعليق تمام احکام اعدام با در نظر داشتن الغای مجازات اعدام شد.

در بحث هايی که روز ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) در کميته سوم مجمع عمومی سازمان ملل درگرفت، يکی از اصلاحيه ها که عربستان سعودی پيشنهاد کرد و مورد حمايت ايالات متحده امريکا بود، خواهان افزايش ماده ای به قطعنامه برای شناسايی حق حاکميت ملی کشورها بود که رد شد.

تا امروز، ۱۳۷ کشور در سراسر جهان مجازات اعدام در عمل يا قانون ملغا کرده اند.

فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و ۱۷۸ سازمان عضو آن به مخالفت با مجازات اعدام برای تمام جرايم و در تمام شرايط و فعاليت برای الغای آن در جهان ادامه خواهند داد.

متن انگلیسی: https://www.fidh.org/16685


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016