شنبه 29 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

سخنان سخنگوی وزارت خارجه درباره تحول در روابط کوبا و آمريکا

ايسنا - يک مقام وزارت خارجه ايران تحول اخير در روابط آمريکا و کوبا را گامی رو به جلو در جهت کاهش تنش قلمداد کرد.

مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره تحول اخير در روابط کوبا و آمريکا اظهار داشت: مقاومت و ايستادگی ملت و دولتمردان کوبا بر سر اصول و آرمان‌های انقلاب خود در پنجاه سال گذشته نشان داد که تحميل سياست‌های انزوا و تحريم از سوی قدرت‌های سلطه‌جو در برابر اراده و پايداری ملت‌ها و دولت‌های مستقل بی‌نتيجه و ناکارآمد است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او با اشاره به اذعان دولت آمريکا به ناکارآمدی سياست‌های چند دهه گذشته آن کشور در قبال دولت انقلابی و مستقل کوبا افزود: تحول اخير در روابط دو کشور گامی رو به جلو در جهت کاهش تنش در آن منطقه قلمداد می‌شود که تداوم واقع‌بينانه و تکميل اين رويکرد می‌تواند آثار و نتايج مفيدی در مجموعه مناسبات کشورهای آمريکای لاتين و روند تحولات بين‌المللی داشته باشد.

رييس‌جمهوری آمريکا اعلام کرد که کشورش به رويکرد قديمی و منسوخ خود در قبال کوبا که مانع پيگيری منافع واشنگتن می‌شود، پايان خواهد داد.

به گزارش آسوشيتدپرس، باراک اوباما، رييس‌جمهوری آمريکا اعلام کرد که واشنگتن و هاوانا توافق کرده‌اند روابط ديپلماتيک خود را از سر گيرند و همکاری‌های اقتصادی و مسافرتی آزاد داشته باشند.

وی با اعلام اين که آمريکا روابط خود را با کوبا تغيير می‌دهد، تصريح کرد: در ۵۰ سال گذشته اين مهم‌ترين تغيير در سياست خارجی آمريکا در قبال کوبا است. انزوا موثر نبوده و لازم است رويکردی جديد به کار گرفته شود.

رييس‌جمهوری آمريکا گفت که بدين ترتيب واشنگتن اکنون عادی‌سازی روابط خود را با کوبا آغاز می‌کند و به دنبال رقم زدن فصلی جديد است.وی همچنين تصريح کرد که آمريکا در نظر دارد فرصت‌های بيشتری را برای همکاری آمريکايی‌ها و کوبايی‌ها فراهم کند.

خبرگزاری فرانسه نيز گزارش داد، باراک اوباما قبل از اين اظهارات تلفنی ۴۵ دقيقه با رائول کاسترو، رييس‌جمهوری کوبا درباره تغيير در سياست آمريکا در قبال هاوانا گفت‌وگو کرد. خبرگزاری فرانسه همچنين اعلام کرد، پاپ فرانسيس، رهبر کاتوليک‌های جهان نقش مهمی در مذاکرات برای عادی‌سازی روابط کوبا و آمريکا ايفا کرده است.

از سوی ديگر، خبرگزاری آسوشيتدپرس در گزارشی ديگر به بررسی اصلی‌ترين سرفصل‌های تغييرات سياست خارجی واشنگتن در قبال هاوانا پرداخته است. در اين گزارش ايجاد روابط ديپلماتيک، بهبود امکان سفر آمريکايی‌ها به کوبا، امکان تعاملات تجاری بيشتر ميان دو کشور و بازبينی واشنگتن در اين که هاوانا از تروريسم حمايت می‌کند، به عنوان محوری‌ترين سرفصل‌های تغيير در سياست‌های طرف آمريکايی مطرح شده است.

بعد از آن که واشنگتن و هاوانا از تصميم تاريخی خود برای از سر گيری روابط ديپلماتيک خبر دادند، کاخ سفيد احتمال سفر باراک اوباما به کوبا را رد نکرد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ رياست‌جمهوری آمريکا گفت: چيزی تاکنون پيش‌بينی نشده است اما من سفر رييس‌جمهور به کوبا در آينده را رد نمی‌کنم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارنست افزود: اگر رييس‌جمهور فرصتی برای سفر به کوبا داشته باشد، آن را از دست نخواهد داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016