سه شنبه 2 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
1 دی» صادرات نفت ايران با تخفيف بالا
27 آذر» سهم هر ایرانی از پول نفت چقدر است؟
پرخواننده ترین ها

شمخانی: ايران و عربستان درگير جنگ نفتی هستند

دبير شورای عالی امنيت ملی ايران در مصاحبه اختصاصی با روزنامه انگليسی فايننشال تايمز گفت: "ايران و عربستان سعودی درگير جنگ نفتی هستند و سعودی‌ها تاکنون در اين جنگ ۱۰۰ ميليارد دلار از دست داده‌اند که خيلی بيشتر از ضررهای ايران است." او از عدم علاقه تهران برای برقراری رابطه ديپلماتيک با آمريکا حتی در پی توافق هسته‌ای خبر داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فرارو ـ علی شمخانی، دبير شورای عالی امنيت ملی در تاريخ ۱۷ دسامبر، در مصاحبه‌ای با روزنامه انگليسی فايننشال تايمز شرکت کرد. فايننشال تايمز روز دوشنبه نسخه ويرايش شده اين مصاحبه را منتشر کرد.

گزيئه سخنان شمخانی را در ادامه ميخوانيد:

سنی‌های عراق بر اين باورند که دولت جديد عملکرد خوبی دارد. من پيش از تغيير دولت به عراق سفر کردم، شما نمی‌توانيد امروز را با آن روزها مقايسه کنيد. سنی‌ها و کردها از اين تغيير بسيار خوشحال‌اند. ما هم از اينکه مردم عراق خوشحال هستند، خوشحاليم.

در سوريه، مساله تلاش برای سرنگون کردن يک دولت به‌خاطر مشارکتش در محور مقاومت بود. در روزهای اوليه بحران در سوريه معترضين مسلح به سلاح بودند. آنها به‌دنبال اعتراض مسالمت‌آميز نبودند.

کاملا روشن است که چه کسی و چرا از سرنگونی دولت سوريه حمايت می‌کند. دليل آنها رها شدن از دست دولتی در سوريه است که با ايران و حزب‌الله متحد بوده و با رژيم صهيونيستی مخالف است.

ادعای کشتار سنی‌ها در عراق توسط شيعيان

علی شمخانی در پاسخ به سوالی با محوريت فوق، اين ادعا را رد کرده و تصريح کرد: آيا ائتلاف [ضد داعش] در حملاتش بين داعش و ساکنان محلی تفاوت قائل می‌شود؟ در حالی که اين اتفاق در حملات هوايی رخ می‌دهد، در عمليات بازپس‌گيری نمی‌تواند رخ دهد.

تقريبا در تمام عمليات‌های زمينی، به غيرنظاميان هشدار داده می‌شود که منطقه را تخليه کنند. تمام کسانی که باقی می‌مانند آنهايی هستند که عضو داعش بوده و دست به مقاومت می‌زنند. آنها نه شهروند هستند و نه سنی، حتی اگر هويتشان اهل سنت باشد.

همه آنها ريش‌های بلند و دشداشه‌های کوتاه دارند. بی‌ترديد، آنهايی که از سلاح خودکار استفاده می‌کنند، با آرپی‌جی مواجه می‌شوند. اين طبيعت جنگ است. به‌طور مثال در جرف‌الصخر، تنها ۶۰۰ نفر از بين ۳۰ تا ۴۰ هزار ساکن محلی منطقه را ترک نکردند. آنها اعضای داعش بودند و از بالای درخت‌های نخل اقدام به تيراندازی می‌کردند. چنين کسانی بايد کشته شوند.

کوچک شمردن پيروزی‌های بزرگ يک روش طبيعی جنگ روانی است. روند کلی جنگ روندی سالم است که در آن تنها اعضای داعش هدف قرار می‌گيرند. من منکر احتمال اشتباه در چنين درگيری‌های بزرگی نمی‌شوم اما چنين اتفاقاتی کم است.

حضور ايران در عراق

ايران در عراق مشاورين نظامی دارد. عراق خود دارای فرماندهان قوی است. در سپاه بدر، بسياری از فرماندهان به‌خوبی آموزش ديده‌اند. برخی گروه‌های ديگر همچون عصائب الحق هم شکل گرفته‌اند. برخی از اين گروه‌های عراقی دارای تجربه جنگ در سوريه هستند. نيروهای عراقی تجربيات خوبی در جنگ‌های چريکی دارند. ترکيب آنها با ارتش عراق قابليت‌های زيادی ايجاد می‌کند.

نيازی به حمله هوايی به عراق از سوی ايران نيست. اولا، عراق خود دارای جت‌های جنگنده است. ثانيا، اثر حملات هوايی کم است. داعش دارای يک خط دفاعی نيست که هدف حمله هوايی قرار بگيرد. اعضای داعش در منطقه يا منازل پراکنده‌اند. آنها در يک نقطه قابل بمب‌باران نيستند. به همين خاطر است که ائتلاف نتوانسته موفق شود. يک حمله با آرپی‌جی يا يک حمله توپخانه‌ای می‌تواند موثرتر از يک بمب‌باران باشد.

ايران و آمريکا هيچ‌گونه همکاری در عراق ندارند. اگر در عملياتی در نقطه‌ای از عراق نقش مشاوره داشته باشيم، به دولت عراق اعلام می‌کنيم که اگر آمريکايی‌ها دخالت کنند، ما وارد نمی‌شويم. به‌طور مثال، ما در حال برنامه‌ريزی برای آزادسازی «حمرين» هستيم. اگر ائتلاف دست به بمب‌باران بزند، ما هيچ کاری انجام نمی‌دهيم. اين همکاری نيست، تنها اطلاع دادن است.

حاميان داعش در ايران!

ما تعداد زيادی سنی در ايران داريم. در جريان پيروزی‌های بزرگ داعش در عراق و پروپاگاندای آنها، تنها اتفاقاتی که در مناطق سنی‌نشين ايران رخ داد اين بود که چند شعار بر روی يک يا دو ديوار نوشته شد، حدود ۱۰۰ گرم شکلات توزيع شد و در بين ۸۰۰ ميليون پيامک که روزانه در ايران تبادل می‌شود، چند پيامک مبادله شد و در يک روستا در غرب ايران نيز پرچم داعش بالا رفت.

اين نشان می‌دهد که بين سنی‌های ايران و داعش ارتباطی نيست. داعش از ايران نيرو جذب نکرده است. تعداد ايرانيانی که می‌خواستند به داعش بپيوندند و پيش از خروج از مرزها دستگير شدند، تنها ۲۲ نفر از جمعيت ۷۵ ميليونی ايران بود. اين از تعداد افرادی که از پاريس به داعش پيوستند کمتر است. در خصوص اين ۲۲ نفر هم، سنی‌های ايرانی بودند که به ما اطلاعات دادند که هيچ‌کدامشان هم شناخته‌شده نيستند. حتی در استان سيستان و بلوچستان، ما حتی يک پيرو داعش نداشته‌ايم.

رابطه با عربستان سعودی

خوشحال می‌شوم که بتوانم کمکی بکنم. برای ديدار از عربستان هنوز زود است. عدم تفاهم و رقابت‌های تلخ بايد از شکل خصومت‌آميز به شکل بازی‌های طبيعی سياسی درآيد. اين قابل انجام است. من می‌خواهم که در اين خصوص نقش داشته باشم. هنوز به اين اينکه چگونه می‌توان اين کار را کرد فکر می‌کنم. من خود را يکی از پتانسيل‌های انجام اين کار می‌دانم. ايران و عربستان سعودی درگير جنگ نفتی هستند و سعودی‌ها تاکنون در اين جنگ ۱۰۰ ميليارد دلار از دست داده‌اند که خيلی بيشتر از ضررهای ايران است.

فشار بر روی قيمت‌ نفت بد هم نيست. ما نقطه ضعفی به‌نام وابستگی به نفت داريم و هرکسی به ما کمک کند از اين وابستگی خلاص شويم، لطف کرده است.

مذاکرات هسته‌ای

با لحاظ کردن اهداف و نيات حسنه ايران و درخواست‌هايش بر اساس «ان‌پی‌تی» حصول توافق هسته‌ای در صورتی که حقوق کشور در آن نقض نشود، ميسر می‌باشد. البته اگر توافقی صورت نگيرد ما نخواهيم مرد و اگر هم موفقيتی در اين زمينه حاصل شود به بهشت نخواهيم رفت. ما تلاش می‌کنيم تا درهای گفت‌وگو را در حصول توافق با آن‌هايی که تعهدات قبلی خويش را نقض کرده‌اند (غرب) همچنان حفظ کنيم.

تيم مذاکره کننده هسته‌ای ما سعی کرده به تبيين آن‌چه که در پی آن هستيم بپردازد و تحليلگران غربی بايد برداشت خود از ايران را تغيير داده و بدانند که ايران در زير فشار تحريم‌ها خم نخواهد شد و همچنين اين‌که درخواست‌های غير مشروع آن‌ها بايد متوقف شده و آن‌ها نبايد درخواست جاهای ديگر (اسرائيل) را در مذاکره با ما مطالبه کنند.

احساس می‌کنم غرب متوجه شده است که دستگاه اطلاعاتی صهيونيست‌ها درباره تلاش ايران در مسير دستيابی به سلاح هسته‌ای مزخرف می‌گويند. سلاح هسته‌ای در دکترين دفاعی ما جايگاهی ندارد و چگونه می‌توان فتوای مقام رهبری ايران را نقض کرد؟

روابط ايران با آمريکا

مذاکرات ما با آن‌ها تنها در زمينه هسته‌ای می‌باشد. البته همه چيز بستگی به صداقت آمريکايی‌ها در گفت‌گوهای هسته‌ای دارد. اگر توافق هسته‌ای حاصل شود، بازهم ايران و آمريکا قادر به همکاری مشترک در منطقه نيستند. آمريکا بايد حمايت خود از رژيم صهيونيستی را متوقف کند و اين برای واشنگتن غير ممکن نيست. ايران و آمريکا قادر هستند در مسيری که انرژی‌هايشان عليه همديگر بکار نرود حرکت کنند. در اين بين توافق هسته‌ای نقش بسيار حياتی دارد.

پيشرفت در نبرد عليه داعش

داعش در رسيدن به ۲ هدف مهم خود که فتح بغداد و اربيل بود شکست خورد. همچنين داعش بسياری از مکان‌هايی را که از شيعيان و کردهای منطقه همچون آمرلی، جبال، حمرين، سعيديه و جرف الصخر اشغال کرده بود، از دست داده است. يکی از مهمترين علائم شکست داعش حضور بسيار انبوه عزاداران امام حسين(ع) در مراسم اربعين بود. داعش ابتدا با ارعاب و سر بريدن که همراه با تبليغ بود به‌پيش آمد اما اين جريان تمام شده است و البته شيعيان و بسياری ديگر از اين مسئله ناراحت شدند. هم اکنون اهالی عراق اطمينان خاطر خود را باز يافته‌اند.

داعش ديگر در نزديکی مرزهای ايران نيست. من به جرات می‌گويم که خطوط قرمز ما مرزهايمان، اماکن متبرکه و بغداد هستند که نبايد مورد تهديد قرار گيرند. داعش قدرت‌ خود را در حملات راهبردی از دست داده است. داعش در موصل نيز در وضعيت تدافعی قرار گرفته است.

مهمترين عامل در باز پس‌گيری موصل برادران سنی ما هستند. البته اين امر مستلزم زمان و عزم در اجرای آن است. هرگاه که نيروهای سنی مبادرت به انجام اين کار نمايند، اين امر محقق خواهد شد و البته زياد طول نخواهد کشيد. هر زمان که برادران سنی به بسيج مردمی در اين زمينه بپردازند اين مسئله ۲ يا ۳ ماه بيشتر طول نخواهد کشيد. البته نيروهای مبارز شيعه به طور قطع قادر به آزادسازی موصل هستند اما هزينه آن بيشتر از مزايای آن خواهد بود. البته در صورت طولانی‌تر شدن باز پس‌گيری اين شهر اين سنی‌ها هستند که بايد نگران باشند.

ائتلاف بين‌المللی به رهبری آمريکا

اين ائتلاف هيچ پيروزی نداشته بلکه در نبرد عليه داعش شکست خورده است. متاسفانه داعش می‌تواند در اين زمينه مدعی شود که ائتلاف آمريکا هيچ پيروزی نداشته است. البته داعش محبوبيت خود را از دست داده است و قطعا مشروعيت خويش را نيز از دست خواهد داد. اما در تقابل با نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا اين گروهک قادر است با حفظ مشروعيت خويش نيروهای بيشتری را به خدمت گيرد. اين را بگويم که ما نسبت به اهداف نيروهای ائتلاف مشکوک هستيم. هواپيماهای آمريکايی ۹۰ تن تجهيزات نظامی و غذا را برای نيروهای داعش در منطقه جلولا حدود يک ماه قبل و به مدت ۵ بار ارسال کردند.

آمريکايی‌ها در پی بازگشت به منطقه و بازيافت آنچه‌که از دست داده‌اند، می‌باشند. آن‌ها برای جبران عقب‌ماندگی و جلوگيری از موفقيت ايران در پی بازگشت به منطقه هستند. اگر ايران به عراق کمک نمی‌کرد، بغداد سقوط می‌کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016