سه شنبه 2 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مولانا عبدالحميد به عنوان "تلاشگر حقوق بشر" سال ۱۳۹۳ انتخاب شد


نرگس محمدی و مولانا عبدالحمید

مولوی عبدالحميد برنده جايزه تلاشگر حقوق بشر سال ۱۳۹۳ کانون مدافعان حقوق بشر

مولوی عبدالحميد اسماعيل‌زهی از سوی کانون مدافعان حقوق بشر به عنوان برنده جايزه "تلاشگر حقوق بشر" سال ۱۳۹۳ هجری شمسی معرفی شد.

کانون مدافعان حقوق بشر از سال ۱۳۸۶ هجری شمسی، هر سال از ميان تلاشگران حقوق بشر، يک نفر را به عنوان برنده جايزه "تلاشگر حقوق بشر" معرفی می کند. اين جايزه در روز جهانی حقوق بشر- ۱۰ دسامبر- اهداء می شود.

به گزارش سايت کانون مدافعان حقوق بشر، جايزه تلاشگر حقوق بشر در سال ۱۳۹۳ به پاس تلاش های بی وقفه و پيگيرانه مولوی عبدالحميد در سال‌های گذشته برای برقراری روابط آشتی جويانه بين اقوام و گرايش‌های مختلف مذهبی در استان سيستان و بلوچستان به اين روحانی برجسته اهل سنت تعلق گرفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کانون مدافعان حقوق بشر با انتشار بيانيه‌ای با اعلام اين خبر، به بيان چرايی اهدای جايزه "تلاشگر حقوق بشر" سال ۱۳۹۳ به مولوی عبدالحميد پرداخت.

در بيانيه کانون مدافعان حقوق بشر در خصوص جايزه "تلاشگر حقوق بشر" سال ۱۳۹۳ آمده است:

«بسيار مفتخر هستيم که جايزه "تلاشگر حقوق بشر" کانون مدافعان حقوق بشردر سال ۱۳۹۳ به آقای مولوی عبدالحميد، يکی ازعلمای اهل سنت در ايران تقديم می شود.

آقای مولوی عبدالحميد تلاش‌های بی وقفه و پيگيرانه‌ای در سال‌های گذشته برای برقراری روابط آشتی جويانه بين اقوام و گرايش‌های مذهبی مختلف در استان محروم سيستان و بلوچستان داشته است.

با وجود اينکه استان سيستان و بلوچستان يکی از استان های مرزی کشور ايران و همجوار با دو کشور افغانستان و پاکستان است و مردم دو کشور افغانستان و پاکستان سال‌ها دچار اختلاف‌ها و جنگ های قومی و مذهبی هستند اما آقای مولوی عبدالحميد تلاش کرده است تا از اختلاف‌های قومی، قبيله ای و مذهبی در اين استان کاسته و با ارائه الگويی تأثير گذار از زيست مسالمت آميز و توأم با صلح و مدارا و تحمل يکديگر، به امنيت و ثبات و جلوگيری از خشونت ياری رساند. مولوی عبدالحميد با تحمل سختی ها و فشارهای بسيار از هرگونه افراط و تفريط پرهيز کرده و با حضور فعال و چشمگير در عرصه های اجتماعی سعی در الگوسازی مناسب از زيست مسالمت آميز توأم با فعاليت علنی و شفاف کرده است.

چنين تلاش هايی در شرايط کنونی که آتش جنگ و خشونت و انسان کشی در کشورهای منطقه شعله ور گشته و جهان را متأثر کرده است، نه تنها خدمت به اهل سنت و بلوچ بلکه تلاشی بس گرانقدر در راه برقراری صلح و ثبات و امنيت در سرزمين سر بلند ايران و حتی ارائه مدل و الگويی از زندگی مسالمت آميز اقوام در کنار يکديگر برای جهانيان است.

اين در حالی است که مولوی عبدالحميد و خانواده محترم‌شان با فشار های بسيار مواجه بوده‌اند؛ از جمله بازداشت اعضای خانواده- آقايان محمد اسماعيل ملازهی و عبدالعليم شه بخش (همسران دخترانشان)- که ماه‌ها در سلول‌های انفرادی طويل المدت نگهداری شده و سپس به شهرستان‌های دور تبعيد شده اند و همچنين بازداشت مولوی احمد نارويی و مولوی عبدالفتی بدری از همکاران نزديک ايشان و ممنوع الخروج شدن اعضای خانواده و پسرانشان در سال‌های اخير. اما اين فشارها از سوی حکومت، نه تنها مولوی عبدالحميد را به دام خشونت و درگيری نکشانده يا منفعل نکرده است بلکه او را در پی‌گيری و تلاش مسالمت جويانه برای احقاق حقوق انسانی مصمم تر کرده است. چنانچه چندی پيش شاهد بوديم که با تمام قدرت و احساس مسئوليت و نوع دوستی برای آزادی سربازان گروگان گرفته شده ايرانی تلاش کرد که موفقيت آميز بود.

مولوی عبدالحميد همچنين با کمک و ياری رسانی به نهادهای مردمی و فعاليت های مدنی در حوزه های مختلف مانند بهداشت و سلامت تا مسائل مربوط به زنان سرپرست خانوار و حتی پرونده های قضايی اهالی منطقه و در گيری‌های قومی در استان سيستان و بلوچستان به سهم خود، تلاشی مؤثر و ماندگار در گسترش کار مدنی وشکل گيری نهادهای مردمی داشته است.

مولوی عبدالحميد همچنين تلاشی پی گير در جهت تحقق حقوق اساسی و بنيادين مردم که در قانون اساسی تصريح شده و همچنين حفظ کرامت والای انسان داشته است که آثار آن را هم در سخنرانی ها و مؤعظه‌هايشان و هم در عمل اجتماعی‌شان می توان ديد که تحقق اين حقوق در واقع تحقق موادی از اعلاميه جهانی حقوق بشر است.

کانون مدافعان حقوق بشر با برشمردن اندکی از ويژگی ها و تلاش های با ارزش مولوی عبدالحميد، عالم سنی و بلوچ در ايران که موفق به ارائه الگويی از زيست مسالمت جويانه انسان ها با عقايد و باورهای مختلف شده، اميدوار است تا با معرفی اين چهره های صلح جو و مدارا پيشه به مجامع حقوق بشری و افکار عمومی، خدمتی هرچند ناچيز بنمايد.»

بر همين اساس نرگس محمدی، نايب رييس کانون مدافعان حقوق بشر روز سه شنبه ۲۵ آذر ماه ۱۳۹۳ با سفر به استان سيستان و بلوچستان، تنديس منشور کوروش را به نشان جايزه تلاشگر حقوق بشر به مولوی عبدالحميد تقديم کرد.

مولوی عبدالحميد به هنگام دريافت جايزه تلاشگر حقوق بشر با بيان اينکه محور فکر و فعاليت هايشان بشريت و انسانيت بوده است، گفت که فکر می کند بايد تلاش کرد تا آتش جنگ و خونريزی خاموش شود و تمام اديان، مذاهب و عقايد بتوانند با صلح و آرامش و احترام به عقايد يکديگر در کنار هم زندگی کنند.

مولوی عبدالحميد همچنين توجه به حقوق اقليت ها و اقوام مختلف را امری ضروری دانست و برای جهان و بشريت آرزوی صلح و ثبات کرد.

نايب رييس کانون مدافعان حقوق بشر نيز با ابراز خوشحالی از چنين ديدار صميمانه‌ای که در منزل مولوی عبدالحميد انجام شد، تأکيد کرد که دليل تقديم اين جايزه به مولوی عبدالحميد، تلاش های مسالمت آميز اين روحانی برجسته اهل سنت در مسير نهادينه شدن صلح و امنيت بوده است.

خانم محمدی با اشاره به سختی و رنج فراوانی که مولوی عبدالحميد در اين راه کشيده است، گفت: «اين تنديس که منشور کورش است به رسم تقدير از تلاش های تلاشگری خستگی ناپذير که بی ادعا در منطقه ای محروم برای تحقق صلح و امنيت و زيستی مسالمت آميز و مدنی کوشيده است، اهدا می شود.»

نايب رييس کانون مدافعان حقوق بشر در پايان اين ديدار گفت: «ما در کنار شما هستيم و برای رسيدن به صلح و زندگی عاری از خشونت و خونريزی و همچنين برای رسيدن به درجه ای از شخصيت والای بشری که با مدارا و دوستی در کنار هم زندگی و حقوق انسانی يکديگر را رعايت کنيم، دست ياری به سوی شما دراز می کنيم تا شاهد صلحی پايدار در کشور و در جهان باشيم.»

کانون مدافعان حقوق بشر در سال ۱۳۸۶ عباس امير انتظام، در سال ۱۳۸۷ تقی رحمانی، در سال۱۳۸۸ آيت الله منتظری، در سال ۱۳۸۹ عزت الله سحابی و در سال ۱۳۹۲ محمد ملکی را به عنوان برنده جايزه "تلاشگر حقوق بشر" اعلام و تنديس منشور حقوق بشر را به آنان هديه کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016