چهارشنبه 17 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
1 دی» مردی در فرانسه با شعار "الله اکبر" با خودرو به عابران حمله کرد
پرخواننده ترین ها

چندين کشته در حمله مردان مسلح به نشريه «شارلی ابدو» در پاريس

پاریس صحنه تیراندازی‌های شدید شد. مردانی که به سلاح سنگین مسلح بودند به دفتر نشریه فکاهی «شارلی ابدو» حمله کردند. چندین نفر در این تیراندازی‌ها کشته شدند. احتمال می‌رود که این حمله کار اسلامگرایان تندرو باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رادیو زمانه ـ سه مرد مسلح به سلاح سنگين صبح امروز، چهارشنبه ۷ ژانويه/ ۱۷ دی به دفتر نشريه فکاهی «شارلی ابدو» در پاريس حمله کردند. در اين حمله چندين نفر کشته شدند.

به‌گفته پليس فرانسه مردان مسلح به کلاشنيکف و خمپاره‌انداز، وارد دفتر «شارلی ابدو» شدند و به اطراف خود شليک کردند.

نشريه «شارلی ابدو» در سال‌های اخير چندين بار مورد حمله اسلام‌گرايان تندرو قرار گرفته است.

شبکه خبری بی‌اف‌ام فرانسه گفته است در يک فيلم ويدئويی نشان داده می‌شود که حمله‌کنندگان يک مأمور پليس را به زمين زده و او را کتک می‌زنند و در همين حال يکی از آن‌ها فرياد می‌زند: «ما انتقام حضرت محمد را می‌گيريم. شارلی ابدو مُرده است.»

در يکی ديگر از فيلم‌هايی که روزنامه‌نگاران از پشت بام گرفته‌اند صدای «الله اکبر» به گوش می‌رسد و يکی از کارتونيست‌های نشريه «شارلی ابدو» به نام «کوکو» نيز به روزنامه اومانيته گفته است حمله‌کنندگان از شبکه القاعده بوده‌اند.

برنارد کازنُو، وزیر کشور فرانسه ظهر چهارشنبه با اعلام اینکه حمله‌کنندگان سه نفر بودند، گفت در این حمله ۱۲ نفر کشته و ۸ نفر زخمی شده‌اند که حال ۴ تن از زخمی‌شدگان وخیم است. در میان کشته‌شدگان دو مأمور پلیس و ۴ تن از طراحان نشریه «شارلی ابدو» دیده می‌شوند. حمله‌کنندگان اما متواری شده‌اند.

رنو لوزيه، کارتونيست «شارلی ابدو» نيز از «قربانيان» در اين رويداد سخن گفته و افزوده است در اين حمله از اسلحه خودکار نيز استفاده شد.

فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه در پيوند با حمله مسلحانه امروز گفت: «فرانسه در شوک به‌سر می‌برد. اين بدون شک يک اقدام تروريستی است و عاملان آن مورد تعقيب قرار خواهند گرفت.»

فرانسوا اولاند گفت اين اقدامی عليه روزنامه‌نگارانی است که برای دفاع از انديشه خود فعاليت می‌کردند.

فرانسوا اولاند ظهر چهارشنبه نشست ویژه‌ای با اعضای کابینه خود برگزار کرد تا آخرین تحولات مربوط به این رویداد و تدابیر لازم در این‌باره را بررسی کنند.

کاخ سفید نیز این اقدام تروریستی را به‌شدت محکوم و با فرانسه اعلام همبستگی کرد. جاش ارنست، سخنگوی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «کاخ سفید با خانواده‌های کسانی که در این حمله کشته شدند اعلام همبستگی می‌کند.»

ده‌ها سازمان و نهاد مدنی در دفاع از آزادی بیان و به یاد قربانیان کشتار روز چهارشنبه، در ساعت ۱۸ در میدان رپوبلیک پاریس گرد خواهند آمد. همچنین گردهمایی‌های دیگری در چندین شهر فرانسه نیز برگزار خواهد شد.

سه سال پيش نشريه فکاهی «شارلی ابدو» اعلام کرد که سردبير مهمانش محمد، پيامبر مسلمانان است و کاريکاتوری از او را روی جلدش منتشر می‌کند. پس از اين اعلام اسلام‌گرايان به دفتر اين نشريه در پاريس يورش بردند و آن را با کوکتل مولوتف به آتش کشيدند.

در پی اين حمله نزديک به ۱۰۰ نفر از مسلمانان تندرو مصر در برابر سفارت فرانسه در قاهره بر عليه اين نشريه تظاهرات کردند.

تابستان دو سال پيش نيز «شارلی ابدو»، کاريکاتور پيامبر اسلام را عريان به تصوير کشيد و مسلمانان فرانسه بار ديگر خواستند تا عليه اين نشريه تظاهرات کنند اما پليس فرانسه اجازه برگزاری اين تظاهرات را نداد. محمد موسوی، رهبر شورای مسلمانان فرانسه نيز با اين تظاهرات مخالفت کرد و از مسلمانان خواست تا خويشتن‌داری کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016