گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
10 آذر» ضرورت بازنگری انتقادی در سياستورزی جمهوریخواهان ايران، مهرداد درويشپور5 آذر» گسترش خشونت عليه زنان در ايران، مهرداد درويشپور
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! اسلامهراسی عريان در سوئد در پس خشونت عليه مسلمانان، مهرداد درويشپور - فرشته احمدیبه باور نويسندگان اين مطلب، حمله عليه مساجد در سوئد در روزهای اخير يک حادثه اتفاقی نبود، بسياری از سوئدیها نسبت به تنوع قومی در محيط کار و تحصيل نظری مثبت دارند. اما تعداد هرچه بيشتری نسبت به اسلام نظرشان منفی شده استحملات اخير به مساجد در سوئد فقط يک حادثه اتفاقی و در خود نبود، بلکه در اسلام هراسی فزاينده ای ريشه دارد که در سوئد و ديگر کشورهای اروپايی در حال رشد است. بسياری بر اين عقيده اند که پيشروی های بنيادگرايی اسلامی در خاورميانه و همچنين رشد اسلام سياسی در بين جوانان مسلمان در سوئد و ديگر کشورهای غربی به اين امر ياری رسانده که مخالفت با مسلمانان و مساجد گسترش يابد. همزمان تعداد زيادی از مردم در شهرهای گوناگون سوئد در روزهای اخير گردهم آمدند تا در تظاهرات مختلف حمايت خود را از آزادی مذهب و در محکوميت نژادپرستی و حمله به مساجد در اين کشور ابراز کنند. اين امر به روشنی در نتايج مطالعات ما از نظر سنجی درباره "چندفرهنگی بين سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ که هر ساله طرز تلقی افراد را دراينباره بررسی کرده است قابل مشاهده است. بيشتر جمعيت سوئد طرز تلقی مثبتی نسبت به چندفرهنگی بودن و گروه های مهاجر به ويژه درمحيط کار و تحصيل دارند. تعداد کسانی که به اين امر نظر منفی دارند از ۱۶ درصد در سال ۲۰۰۵ به ۹ درصد در سال ۲۰۱۴ کاهش يافته است. در سال ۲۰۰۶، ۶۵ درصد شرکت کنندگان در اين نظرسنجی عنوان کردند که تجربه مثبتی از ارتباط با گروه های مهاجر در اين محيط ها دارند. در سال ۲۰۱۴ اين رقم به ۷۱ درصد افزايش يافته است. اما همزمان اين نظرسنجی نشان می دهد که درباره برخی از سوال های حساس مثل فرهنگ های ديگر و اسلام، طرز تلقی ها نسبت به گذشته منفی تر شده است. در سال ۲۰۱۴، دو سوم شرکت کنندگان در نظرسنجی بر اين باور بودند که برخی از گروه ها قادر به ادغام در فرهنگ سوئدی نيستند. علاوه بر آن، ۸۰ درصد بيان کردند که افراد خارجی تبار موظفند خود را با فرهنگ و سنت های جامعه سوئد تطبيق دهند. اين بررسی نشان می دهد که طرز تلقی نسبت به اسلام در مقايسه با گذشته منفی تر شده است. در سال ۲۰۱۴، ۴۰ درصد از شرکت کنندگان در اين نظرسنجی بر اين باور بودند که حجاب کامل، قابل قبول است اما ۷۴ درصد گفته اند که برقع و روبنده به هيچ وجه قابل پذيرش نيست. يک اکثريت نيرومند نزديک به ۶۴ درصد بر اين باورند که زنان مسلمان بيشتر از ديگر زنان در سوئد تحت ستم و سرکوب قرار دارند. در اروپای امروز در پرتو بحران های اقتصادی گسترده، مليت همچون يک عامل اصيل و کاربردی برای همبستگی اجتماعی ، دوباره مورد توجه قرار گرفته است. اما پرسش اينجاست آيا اين ترديد و بدبينی نسبت به جامعه شديدا چندفرهنگی، و همچنين حمايت بيشتر از حزب خارجی ستيز دمکرات های سوئد و ايده های اسلام هراسی، ريشه در يک شکست سياست ادغام و بهم پيوستگی ندارد؟ به هم پيوستگی مبتنی بر حاشيه نشينی با اين خطر روبرو است که طرز تلقی های منفی را عليه گروه های مهاجر به ويژه آنها که از کشورهای اسلامی آمده اند تشديد کند. امری که به نوبه خود می تواند زمينه را برای حس طرد شدگی و تبعيض در ميان جوانان مهاجر افزايش داده و آنها را به سوی ايدئولوژی های افراطی همچون بنيادگرايی اسلامی جذب کند. خلاصه آنکه ما شاهد يک قطب بندی در طرز تلقی ها پيرامون جامعه چند فرهنگی در ميان مردم سوئد هستيم. در حالی که در محيط کار و تحصيل طرز تلقی ها نسبت به چندفرهنگی مثبت تر است، در زمينه مذهب و فرهنگ منفی تر است. اين قطب بندی در ميان گروه های مختلف اجتماعی نيز به چشم می خورد. مطالعات ما نشان می دهند که بيش از همه سالمندان، مردان و گروه های با تحصيلات پايين تر و افرادی که در شهرها و محيط های کوچک تر زندگی می کنند درباره مسلمانان نظر منفی دارند. مبارزه عليه خارجی ستيزی و اسلام هراسی هم از اين رو وظيفه ای پيچيده است که قبل از همه به يک تجديد نظر در سياست ادغام نياز دارد، به گونه ای که اين سياست بايد بر يک چشم انداز ضد تبعيض استوار باشد تا بتواند مشارکت را افزايش دهد و از اين طريق طرز تلقی نسبت به چندفرهنگی را مثبت تر سازد. مهرداد درويش پور، دکترای جامعه شناسی و استاد مددکاری اجتماعی در دانشگاه ملاردالن ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Copyright: gooya.com 2016
|