یکشنبه 21 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

حضور میلیونی مردم فرانسه در راهپیمایی علیه خشونت و افراطی‌گری

فرانسوا هولاند، رئیس جمهوری فرانسه، ساعتی پیش از آغاز راهیپمائی ملی همبستگی در پاریس، خطاب به اعضای کابینه‌اش گفت: امروز پاریس پایتخت جهان است. بیش از ١.۵ میلیون نفر برای اعلام همبستگی در راه مبارزه با تروریسم و دفاع از آزادی بیان به خیابان‌های پاریس آمدند



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی بی سی - راهپیمایی 'اتحاد' برای گرامیداشت کشته‌شدگان حملات اخیر فرانسه با شرکت‌ بیش از یک میلیون نفر در پاریس برگزار شد.

تخمین زده می‌شود در سراسر فرانسه حدود چهارمیلیون نفر و در پاریس یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در راهپیمایی شرکت کرده باشند.

دولت فرانسه این راهپیمایی را بزرگ‌ترین گردهمایی در تاریخ این کشور خوانده است.

150111152242.jpg

در صف اول راهپیمایی مقام‌ها، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و چند مقام دیگر در حالی که بازوهای همدیگر را گرفته بودند، راهپیمایی را آغاز کردند.

سران بیش از ۴۰ کشور دنیا برای ابراز همبستگی با فرانسه و حمایت از آزادی بیان در این تظاهرات حضور داشتند. سازمان "گزارشگران بدون مرز" از حضور رهبران کشورهایی که در آن‌ها "روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویس‌ها به صورت سیستماتیک مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند"، ابراز انزجار کرده است.

150111152244.jpg

150111152243.jpg

رداد فرحزاد، خبرنگار بی‌بی‌سی که در میدان جمهوری (ریپوبلیک) پاریس است می‌گوید، بسیاری با ملیت‌‌های متفاوت از آفریقا تا آسیا و ادیان مختلف مسلمان و غیرمسلمان، عرب و اروپایی با پلاکاردهای گوناگون از جمله تابلوهای فارسی 'من شارلی هستم' در تظاهرات میلیونی حضور داشتند.

در ردیف اول یکی از مسیرها خانواده ۱۷ نفری که در حملات چند روز گذشته فرانسه کشته شدند، حضور داشتند.

در سراسر میدان جمهوری، تظاهرات‌کنندگانی دیده می‌شدند که شعار 'من شارلی هستم' را بالای سر گرفته‌ بودند. شعاری که برای حمایت از کارکنان نشریه طنز شارلی‌ابدو به طور گسترده استفاده شده است.

میشل حسین، خبرنگار بی‎‌بی‌سی می‌گوید فضای میدان جمهوری (ریپوبلیک) فضایی احساسی بود و در روی بعضی تابلوها نوشته شده بود 'مسلمان، یهودی، مسیحی ما کنار هم هستیم.'

مقام‌های ارشد بیش از چهل کشور جهان برای شرکت در این مراسم به پاریس رفته‌اند.

حدود دو هزار مامور پلیس و ۱۳۵۰ سرباز برای تامین امنیت شرکت کنندگان در این راهپیمایی به سراسر پاریس اعزام شده‌اند.

محکومیت حضور 'دشمنان آزادی مطبوعات' در تظاهرات پاریس
سازمان "گزارشگران بدون مرز" در بیانیه‌ای که هم‌زمان با راهپیمایی روز یکشنبه پاریس منتشر کرده، ضمن استقبال از حضور رهبران خارجی در این تظاهرات، شرکت رهبران کشورهای "محدودکننده آزادی اطلاعات" را محکوم کرده است.

در این بیانیه این سوال مطرح شده که بر چه اساسی نمایندگان "رژیم‌های نابودگر آزادی مطبوعات" برای ادای احترام به نشریه شارلی ابدو به پاریس آمده‌اند، در حالی که این نشریه "همواره مدافع تند و تیزترین برداشت‌ها از آزادی بیان بوده است".

در این بیانیه از کشورهایی مانند مصر، روسیه، ترکیه و امارات متحده عربی نام برده شده و رتبه آنها در فهرست آزادی مطبوعات در سال ۲۰۱۴ مورد توجه قرار داده شده است.

سامح شکری، سرگی لاوروف و شیخ عبدالله بن‌زیاد آل‌نهیان وزرای خارجه مصر، روسیه و امارات و احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه امروز در راهپیمایی پاریس شرکت کردند.

کریستف دولوار، دبیر کل گزارشگران بدون مرز گفته است: "ما باید همبستگی خود را با شارلی ابدو نشان دهیم بدون آن که هیچ شارلی دیگری در جهان از یاد برده شود."

آقای دولوار همچنین گفت: "پذیرفتنی نیست که نمایندگان کشورهایی که صدای روزنامه‌نگاران را خاموش می‌کنند، با هدف بهره‌برداری از موج احساسات فعلی تلاش کنند که تصویر جهانی خود را بهبود بخشند و بعد از بازگشت به خانه همچنان سیاست‌های سرکوبگرانه خود را دنبال کنند."

150111152245.jpg


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016