دوشنبه 22 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

فرانسه ۱۰ هزار نیروی امنیتی به کار می‌گیرد

دولت فرانسه در واکنش به حملات پاریس، برای بررسی وضعیت امنیتی این کشور جلسه بحران تشکیل داده است. ژان ایو لودریان، وزیر دفاع فرانسه هم‌زمان با این نشست اعلام کرده است که ۱۰ هزار نیروی امنیتی حفاظت از مراکز حساس را به عهده خواهند گرفت. نیمی از این نیروها از ۷۰۰ مدرسه ویژه یهودیان محافظت خواهند کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش بی بی سی، مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه می‌گوید امدی کولیبالی، مهاجمی که در یک سوپرمارکت ویژه یهودیان (کوشر) چهار نفر را کشت، قطعا هم‌دست داشته است.

در جلسه امروز با ریاست فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه و وزرای کابینه، درباره حمله هفته گذشته به نشریه فکاهی شارلی ابدو و گروگان‌گیری در یک فروشگاه ویژه یهودیان (کوشر) بحث می‌شود.

نیروهای امنیتی فرانسه با این انتقاد مواجه هستند که چطور شبه‌نظامیان شناخته شده توانستند چنین حملاتی را در پاریس ساماندهی کنند.

در مجموع سه حادثه حمله به نشریه طنز شارلی ابدو، گروگان‌گیری در فروشگاه مخصوص یهودیان و حمله به یک مامور پلیس در مجموع ۱۷ نفر کشته شدند.

ظاهرا دلیل حمله به نشریه شارلی ابدو مجموعه کاریکاتورهایی بوده که حمله‌کنندگان آن را توهین به پیامبر مسلمانان می‌دانستند.

دیروز، یکشنبه ۱۱ ژانویه در فرانسه بیش از سه میلیون نفر برای اعلام همبستگی با خانواده کشته‌شدگان و حمایت از آزادی بیان در راهپیمایی شرکت کردند که به "راهپیمایی اتحاد" معروف شد.

حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در راهپیمایی شهر پاریس در پایتخت فرانسه حضور داشتند، از جمله بیش از ۴۰ نفر از سران کشورهای جهان.

جلسه امروز ستاد بحران دولت فرانسه با حضور نخست‌وزیر، وزاری کشور و مسئولان امنیتی و پلیس برگزار می‌شود.

بعد از آنکه مشخص شد دو برادر سعید و شریف کواشی و امدی کولیبالی، مظنونان کشته شده، سابقه فعالیت‌های افراط‌گرایانه داشته‌اند، مانوئل والس نخست وزیر فرانسه حملات پاریس را "شکستی آشکار" توصیف کرد.

برادران کواشی در فهرست افراد تحت نظر دولت بریتانیا و آمریکا بودند. آقای کولیبالی هم پیش‌تر به خاطر تلاش برای فراری دادند یک شبه‌نظامی شناخته شده از زندان، متهم شده بود.

آقای کولیبالی در زندان با برادران کواشی آشنا شده بود. دیروز ویدئویی از او منتشر شد که ضمن اعلام وفاداری به داعش، مسئولیت کشته شدن یک افسر پلیس زن را به عهده گرفته بود.

هر سه نفر این مظنونان روز جمعه در عملیات پلیس برای پایان دادن به دو گروگان‌گیری جداگانه در پاریس کشته شدند.

علاوه بر دولت فرانسه، در بریتانیا هم امروز دولت دیوید کامرون برای بررسی حملات پاریس و راهکارهای بریتانیا برای مقابله با حملات مشابه جلسه خواهد داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016