سه شنبه 23 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

هشدار روحانی به ۱+۵ برای سرعت بخشيدن به روند مذاکرات

• حسن روحانی: آنهايی که کاهش قيمت نفت را عليه برخی کشورها طراحی کرده‌اند بدانند پشيمان خواهند شد و اين راه برای آنها قابل ادامه نيست.

رئيس جمهور کشورمان خطاب به۱+۵ با تصريح بر اين‌ که دوران تهديد و تحريم سپری شده است، گفت که هر مقدار اين گروه در برابر ايران راه منطقی و سرعت عمل را در پيش نگيرند، ضرر خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين روحانی که در راستای دوازدهمين سفر استانی خود در استان بوشهر و در جمع مردم اين استان در ورزشگاه شهيد بهشتی سخن می‌گفت، اظهار کرد: مابايد اين وحدت، محبت و برادری را در سراسر اين سرزمين عزيز گسترش دهيم چون همه از يک کشوريم و همه زير پرچم يک نظام هستيم و همه با يک قانون اساسی پيوند داريم و همه ما از يک رهبری پيروی می‌کنيم و همه ما در دولت و نظام جمهوری اسلامی ايران هدف واحدی که سربلندی ايران عزيز است را دنبال می‌کنيم.

رييس جمهور کشورمان در ادامه سخنانش گفت: ما در اين مسير اولين گامی که برداشتيم اين بود که تحريمی را که بر ضد ملت ايران ظالمانه وضع شده بود و به طور طبيعی در زندگی اقتصادی و اجتماعی مردم تأثيرگذار بود با حمايت مردم و هدايت مقام معظم رهبری بشکنيم و ما اين راه را برای برداشتن کامل تحريم‌ به حول و قوه الهی ادامه خواهيم داد و تمام ملت ايران خواستار پايان تحريم ظالمانه عليه اين ملت هستند.

وی گفت: من به همه آنهايی که در اين تحريم ظالمانه قدم گذاشته بودند و امروز نيز ممکن است در اين مسير به فکر قدم گذاشتن باشند، اعلام می‌کنم که دوران تهديد و تحريم سپری شده است و هر مقدار گروه ۱+۵ و مذاکره کنندگان در برابر ايران راه منطقی و سرعت عمل را در پيش نگيرند، بدانند ضرر خواهند کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در چارچوب منافع ملی مذاکرات را ادامه می‌دهيم

رئيس جمهور با بيان اين‌که ما با منطق و استقلال و با حفظ حقوق ملت بزرگ ايران راه مذاکره، هم‌زيستی مسالمت‌آميز با جهان، راه تعقل و راه تعامل سازنده را ادامه خواهيم داد، گفت: به حول و قوه الهی در چارچوب منافع ملی ايران اين مسير و اين راه را پيگيری می‌کنيم.

روحانی در ادامه سخنان خود با مورد توجه قرار دادن موضوع کاهش بهای نفت، اظهار کرد: می‌دانيد مشکل جديدی که پيش روی مردم ايران به خيال خودشان باز کرده‌اند موضوع کاهش قيمت نفت است. اگرچه امروز قيمت نفت نسبت به ماه‌های قبل به حدود نصف کاهش پيدا کرده است اما آنهايی که کاهش قيمت نفت را عليه برخی کشورها طراحی کرده‌اند بدانند پشيمان خواهند شد و اين راه برای آنها قابل ادامه نيست. ضمن اين‌که اگر ايران از کاهش قيمت نفت ضرر می‌کند، کشورهای توليدکننده ديگر همچون عربستان و کويت بيش از ايران ضرر خواهند کرد.

وی افزود: آمار و ارقام نشان می‌دهد که کشور عربستان ۸۰ درصد بودجه سالانه‌اش به فروش نفت وابسته است و ۹۰ درصد صادرات اين کشور مربوط به فروش نفت خام می‌باشد. همچنين کويت ۹۵ درصد بودجه‌اش به نفت وابسته است و حدود ۹۵ درصد صادراتش مربوط به فروش نفت خام می‌باشد.

در بودجه ۹۳ ايران کمترين وابستگی به نفت وجود دارد

روحانی گفت: اين در حالی است که جمهوری اسلامی ايران از لحاظ بودجه امسال فقط ۳۳ درصد به نفت وابسته است و در دولت يازدهم در سال ۹۳ کمترين وابستگی به نفت در بودجه تقديمی به مجلس شورای اسلامی مشاهده می‌شود و به طور کلی ۱ درصد بودجه ما وابسته به فروش نفت است. ضمن اين‌که راه جبران اين کاهش را پيش‌بينی کرده‌ايم وبا کمک نمايندگان مجلس شورای اسلامی راه های موردنظر را پيش‌بينی می‌کنيم.

رئيس جمهور خاطرنشان کرد: از لحاظ صادرات فقط ۶۰ درصد صادرات ما مربوط به نفت می‌باشد در حالی که بقيه صادرات ما غيرنفتی است و ما امسال به حول و قوه الهی صادرات غيرنفتی را افزايش خواهيم داد.

روحانی با بيان اين‌که ايران تحت فشار کاهش قيمت قرار نخواهد گرفت، تأکيد کرد: همان‌طور که اين ملت بزرگوار در برابر انواع توطئه‌ها و مشکلات با وحدت و ايستادگی عبور کردند، در برابر اين توطئه هم عبور می‌کنند و کاهش قيمت نفت برای مدت طولانی نمی‌تواند ادامه پيدا کند.

وی تأکيد کرد: ملت بزرگ ايران همچون گذشته برای آرامش در بازار اقتصادی و رونق در زمينه اقتصاد و همچنين رشد حرکت خواهد کرد و اگر تمام کارگاه‌های توليدی کشور اعم از بخش خصوصی و دولتی تلاش کنند و هر ماه ۱ درصد به توليد خود اضافه کنند و در واقع در ماه بتوانيم ۱ درصد توليد را افزايش دهيم رشد اقتصادی ما بالاتر از ۸ درصد خواهد بود و اين کار از دست ملت ما به خوبی برمی‌آيد و اين برنامه‌ريزی و همت و تلاش و کوشش می‌خواهد.

روحانی در ادامه علاوه بر اين‌که بوشهر را سرزمين توليد برق اتمی و مرکز توليد انرژی کشورمان خواند، گفت: ما به بوشهر، بندرگاه بوشهر، مردم بوشهر و استعداد اين مردم همچنين عسلويه و خارک و جای جای اين سرزمين به عنوان سرزمين توسعه و حرکت افتخار می‌کنيم.

منطقه آزاد تجاری بوشهر به تصويب دولت رسيد

رييس‌جمهور در ادامه گفت: دولت منطقه آزاد تجاری بوشهر را به تصويب رسانده است.

وی اظهار کرد: ‌در اين سفر تصميم گرفته شد و دولت منطقه آزاد تجاری بوشهر را به تصويب رساند که به زودی لايحه آن تقديم مجلس شورای اسلامی خواهد شد. منطقه آزاد تجاری بوشهر موجب رونق کل استان بوشهر می‌شود. همچنين بندرگاه اين شهرستان که دروازه توسعه استان است با طرح‌هايی که دولت يازدهم دارد به دو برابر ظرفيت فعلی توسعه خواهد يافت.

وی اضافه کرد: روزگاری بوشهر بزرگ‌ترين بندر تجاری ايران بوده است. بوشهر بايد با همت شما مردم به سابقه ديرين توسعه و تجارتش باز گردد و اين دولت به عنوان خادم مردم ايران از جمله مردم استان بوشهر اعلام می‌کند که همه توان و امکان دولت در خدمت مردم و استان عزيز بوشهر خواهد بود. ان‌شاءالله به حول قوه الهی در دولت يازدهم قدم‌هايی را برای توسعه اين استان به کمک شما مردم و با همت همه مسئولان، کارگزاران، فرهيختگان و به ويژه جوانان اين استان برخواهيم داشت.

رييس‌جمهور با بيان اين‌که يکی از تصميمات دولت در سفر به بوشهر، ايجاد جاده جديد خروجی برای شهر بوشهر خواهد بود، افزود: ان‌شاءالله مسير و جاده خروجی دوم شهر بوشهر از سال آينده آغاز می‌شود و تلاش می‌کنيم تا پايان دولت و اوايل سال ۹۶ اين جاده را به اتمام برسانيم. اين يکی از خواست‌های اصلی مردم بوشهر در نظرسنجی‌ها بود و در جلسه مشترک استاندار و وزرای دولت مطرح شد.

روحانی ادامه داد: تکميل فاضلاب شهر بوشهر تصميم دوم دولت است. می‌دانم اين مساله سال‌هاست در دست اقدام است و در اين شهر وجود دارد که بخش‌هايی از آن انجام شده و بخش‌هايی باقی مانده است. اين طرح نياز به اعتبار قابل ملاحظه‌ای دارد که در طول چهار سال به اتمام خواهد رسيد و بخش اعظم آن در دولت يازدهم عملياتی و اجرايی خواهد شد.

رييس‌جمهور همچنين اضافه کرد: مساله بعدی جاده‌های استان بوشهر است که به دنبال تکميل باند دوم جاده برازجان، گناوه و باند گناوه ديلم هستيم. وزارت نفت نيز پنج طرح برای اين استان دارد که قول داده شده همه اين پنج طرح در دولت يازدهم اجرايی و عملياتی شود که امشب در شورای اداری استان تشريح خواهد شد.

وی با اشاره به صنعت در استان بوشهر، تاکيد کرد: برای بخش صنعت استان و رونق در بخش صنعتی از طريق بانک مرکزی به بانک‌ها اعلام شده که ۱۳۰ ميليارد تومان برای سرمايه در گردش و ۳۳۰ ميليارد تومان برای تکميل طرح‌ها، تسهيلات را در بخش صنعتی استان قرار دهيم.

روحانی اضافه کرد: يکی از طرح‌های مهم برای توسعه استان بوشهر طرح گردشگری است که دو نقطه برای ساخت دهکده توريستی در استان در اين سفر مصوب شده است. ان‌شاءالله دولت قدم‌های لازم برای زيرساخت اوليه بر می‌دارد و از همه سرمايه‌گذاران و کارآفرينان برای سرمايه‌گذاری دعوت خواهد کرد.

رييس‌جمهور با بيان اين‌که در اين سفر استانی مجموعا ۱۱ پروژه مهم تصويب و اعلام می‌شود، اظهار کرد: اين يازده پروژه با اعتبار ۶۰۳ ميليارد تومان مورد تصويب دولت است که به تفصيل در شورای اداری امشب تشريح خواهد شد. ما در کنار مردم، جوانان، کارآفرينان، انديشمندان، فرهيختگان، علما و کارگزاران بوشهر برای توسعه اين استان عزيز از هيچ کوششی دريغ نخواهيم کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016