سه شنبه 23 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

۱۸هزار ميليارد تومان از جيب دولت و ملت ايران رفت


خبرگزاری تسنيم: درحالی آمريکا و اروپا در جريان مذاکرات۱+۵ با بازگشت بخشی از درآمد نفت بلوکه شده ايران موافقت کرده بودند که با توطئه جديد اين کشورها و عربستان با کاهش قيمت نفت تاکنون۵.۲ميليارد دلار معادل ۱۸هزار ميليارد تومان درآمد نفت ايران کاهش يافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنيم، قيمت جهانی نفت و به‌تبع آن قيمت نفت ايران از ژوئن ۲۰۱۴ روندی نزولی را طی و در نتيجه، درآمد توليدکنندگان طلای سياه به‌شدت کاهش پيدا کرده و قيمت نفت ايران در حال حاضر به زير ۴۵ دلار رسيده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی اوپک قيمت نفت سنگين ايران از ژوئن ۲۰۱۴ تا کنون بيش از ۶۰ دلار کاهش يافته و از ۱۰۷.۴۵ دلار در ماه ژوئن به زير ۴۵ دلار در حال حاضر يعنی اواسط ژانويه ۲۰۱۵ رسيده است.

قيمت نفت ايران از ۱۰۷.۴۵ دلار در ماه ژوئن به ۱۰۶.۲۱ دلار در ماه جولای کاهش يافته است. اين رقم در ماه اوت با افت حدود ۵دلاری به ۱۰۱.۴۲ دلار در هر بشکه رسيده است. در ماه سپتامبر نيز هر بشکه نفت ايران در برابر ۹۶.۱۴ دلار معامله شده که اين رقم در ماه اکتبر حدود ۱۱ دلار کاهش داشته و به ۸۴.۶۱ دلار رسيده است. در ماه نوامبر نيز قيمت نفت ۱۰ دلار کاهش داشته و به ۷۴.۴۶ دلار رسيده است.

با فرض صادرات روزانه يک ميليون بشکه‌ای نفت ايران طی ماه‌های ژوئن تا نوامبر و با توجه به متوسط قيمت‌های ماهانه نفت ايران کل درآمد نفتی ايران در اين دوره ۱۷.۱۰۶ ميليارد دلار برآورد شده است.
بر اين اساس زيان ايران از افت قيمت نفت در ماه‌های ژوئن تا نوامبر بالغ بر ۲.۲۳۵ ميليارد دلار بوده است و به‌عبارتی ديگر درآمد نفتی ايران ۱۱ درصد کاهش يافته است. چنانچه قيمت نفت در سطح ۱۰۷.۴۵ دلار باقی می‌ماند درآمد نفتی ۱۹.۳۴۱ ميليارد دلاری در ماه‌های ژوئن تا نوامبر عايد ايران می‌شد.

از اول دسامبر برابر با ۳ آذر افت قيمت نفت شتاب بيشتری گرفته است و از بيش از ۶۰ دلار به زير ۴۵ دلار در حال حاضر رسيده است که بدين ترتيب طی ۵۰ روز گذشته نيز با افت بيش از ۶۰ دلاری متوسط قيمت نفت ايران حدود ۳ ميليارد دلار ديگر درآمد نفت ايران کاهش يافته و مجموع زيان ايران از کاهش قيمت نفت در سال جاری به بيش از ۵.۲ ميليارد دلار رسيده است که معادل بيش از ۱۸ هزار ميليارد تومان است.

زيان چند ميليارد دلاری ايران از افت قيمت نفت در حالی است که بسياری از تحليلگران انگشت اتهام را به‌سوی ديپلماسی نفتی کشور دراز کرده‌اند و معتقدند دستگاه نفتی کشور در استفاده از ظرفيت‌های کشور برای مقابله با سقوط قيمت‌ها با جديت عمل نکرده است.

در عين حال بسياری از تحليلگران هم معتقدند، گروه ۱+۵ به‌سرکردگی آمريکا در مقابل امتياز ناچيزی که در مذاکرات هسته‌ای با آزاد کردن چند ميليارد دلار درآمد نفتی بلوکه شده خودمان به ايران داده است، برای پس گرفتن اين امتياز با همکاری عربستان سعودی توطئه کاهش قيمت نفت را در پيش گرفته و تا کنون بيش از ۵ ميليارد دلار به‌ضرر ايران شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016