چهارشنبه 24 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

پايان ۱۰۰ دقيقه مذاکره ظريف و کری

دور اول مذاکرات محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران و جان کری وزير امور خارجه آمريکا پس از ۱۰۰ دقيقه در هتل «ماندارين» ژنو پايان يافت. ظریف گفت: بايد پيشنهادات تازه و جامعی مطرح شود و آمادگی داريم که همه موضوعات را به نتيجه برسانيم اما بايد ببينيم که طرف مقابل چقدر آمادگی دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش ايرنا، طرفين پس از صرف ناهار، در ساعت ۱۴ به وقت محلی مذاکرات خود را از سر می گيرند.

ظريف و کری در اين گفت و گوها که نخستين دور مذاکرات در اين سطح پس از مذاکرات نوامبر ٢٠١٤ وين و نيز نخستين مذاکرات در سال جديد ميلادی است، با يکديگر برای بررسی سرعت بخشيدن به روند مذاکرات ايران و ۱+۵ بحث و گفت وگو خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، ظريف پس از ورود به ژنو به خبرنگاران گفت: ما در حال حاضر به مرحله ای رسيده ايم که ضرورت دارد طرف مقابل تصميمات خود را بگيرد تا بتوانيم از اين طريق به سمت جلو به پيش برويم.

وزير امور خارجه گفت : بايد پيشنهادات تازه و جامعی مطرح شود و آمادگی داريم که همه موضوعات را به نتيجه برسانيم اما بايد ببينيم که طرف مقابل چقدر آمادگی دارد.

وزير امور خارجه با تاکيد بر اينکه ايران اعلام کرده که همواره آمادگی دارد، از طرف مقابل خواست تصميم گيری جدی کند و خط قرمز های بی مورد مخصوصا از سوی کشورهای غربی مطرح نشود.

ظريف در پاسخ به سوالی درباره چالش دولت آمريکا با کنگره اين کشور و تماس های اوباما با نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستی گفت: ما در مذاکرات هسته ای با دولت آمريکا به صورت يک مجموعه برخورد می کنيم؛ بنابراين همراه کردن قسمتهای مختلف دولت آمريکا و يکپارچه شدن سياست های آن برعهده قوه مجريه آمريکاست.

وزير امور خارجه اظهار داشت: اين نگرانی آنها بايد باشد البته ما احساس می کنيم که نياز به يک تصميم و اراده سياسی همراه با شجاعت است؛ تصميم گيری برای حل معضلی که می تواند بسياری از معادلات منطقه را به سمت بهبودی تغيير دهد.

«مرضيه افخم» سخنگوی وزارت امور خارجه نيز امروز (چهارشنبه) در نشست خبری اظهار داشت: وزارت امور خارجه نسبت به هر دوره از مذاکرات و روند آن ارزيابی هايی خواهد داشت و هر وقت احساس کنيم که متناسب با خواست ما نيست و مسير، مسيری نيست که به توافق جامع، عادلانه و عاقلانه و متناسب با خواست ما دست يابد، تصميمات جديدی را اتخاذ می کنيم.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی با بيان اين که استفاده از ابزار فرسوده کنگره برای تحريم ها اشتباه است، افزود: ناکارآمدی اين گونه اقدامات برای جهان اثبات شده و ملت ايران می تواند با توجه به برنامه های خود چشم اندازش را تعيين کند.

يک عضو تيم مذاکره کننده هسته ای پيش از عزيمت به ژنو به خبرنگار ايرنا گفت: طرفين درباره همه موضوع ها با يکديگر بحث و گفت وگو خواهند کرد.

حجم غنی سازی ايران و جدول زمانی لغو تحريمها و مدت زمان توافق جامع، از مهمترين محورهای اختلافی ميان طرفين است.

ظريف را در اين دور از مذاکرات، مجيد تخت روانچی و عباس عراقچی معاونان وی، اميرحسين زمانی نيا معاون بين الملل وزير نفت، حميد بعيدی نژاد، داود محمدنيا، محمد اميری و پژمان رحيميان همراهی می کنند.

ويليام جوزف برنز معروف به بيل برنز، وندی شرمن و جيک سوليوان نيز کری را در سفر ژنو همراهی می کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016