جمعه 26 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

همایش سراسری اصلاح‌طلبان بدون خاتمی برگزار شد

150115150704_reformists_640x360_isna.jpg
به گزارش بی‌بی‌سی٬ اعضای "شورای هماهنگی اصلاحات"، تشکل دربرگیرنده بسیاری از گروه‌های اصلاح‌طلب، جلسه‌ای با عنوان "همایش سراسری اصلاح‌طلبان" برگزار کرده‌اند. محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایران و رهبر عمده اصلاح‌طلبان، در این جلسه شرکت نداشته و برای آن پیامی فرستاده است.

محمدرضا عارف، که در دوره ریاست‌جمهوری آقای خاتمی معاون اول او بود، در این جلسه گفت: "امیدواریم که در آینده بتوانیم نه تنها از پیام بلکه از حضور رهبر اصلاحات استفاده کنیم."

عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت محمد خاتمی نیز گفت "روش حذفی جریان افراطی اصولگرایی" به نتیجه موردنظر نرسیده و گروه‌های اصلاح‌طلب همچنان پشتیبانی بخش‌های قابل توجهی از جامعه ایران را دارند.

گروه‌های اصلاح‌طلب در ایران شش سال جلسه فراگیر این چنینی برگزار نکرده بودند. از جمله جلسه‌ای که آنها قصد داشتند پیش از انتخابات ریاست جمهوری اخیر برگزار کنند با ممانعت مقام‌های امنیتی لغو شد.

سه روز پیش رحمان قلی‌زاده، از مسئولان برگزاری همایش امروز، اعلام کرد از محمد خاتمی به عنوان سخنران اصلی دعوت شده است.

به دنبال اعتراضات سال ۱۳۸۸ محدودیت‌هایی برای فعالیت چهره‌ها و گروه‌های اصلاح‌طلب به وجود آمد. از جمله میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی نزدیک به چهار سال است که در حبس خانگی هستند.

به گزارش رسانه‌های ایران در همایش امروز بعضی از سخنرانان خواهان پایان دادن به بازداشت خانگی آنان شده‌اند.

پس از تحولات سال ۱۳۸۸ محمد خاتمی هم با محدودیت‌هایی مواجه شد و از جمله ممنوع‌الخروج شده است. تابستان امسال هم شماری از نمایندگان تندروی مجلس از وزیر دادگستری خواستند برای اجرای "حکم ممنوع‌التصویر، ممنوع‌الخروج و ممنوع‌البیان بودن آقای خاتمی" تلاش کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فضای سیاسی باز

محمد خاتمی در پیام خود به همایش اصلاح‌طلبان ابراز امیدواری کرده است که در دولت حسن روحانی زمینه برای فعالیت‌های سیاسی گروه‌های مختلف فراهم شود "تا همه دلسوزان بتوانند نقش خود را در جهت پیشرفت کشور و نزدیک‌تر شدن به اهداف بلندی که انقلاب داشته است ایفا کنند."

آقای خاتمی از شوراهی هماهنگی جبهه اصلاحات نیز خواسته است که برای نزدیک کردن "جریان‌های گوناگون اصلاح طلب و نیز همه آن‌هایی که اصل نظام و تلاش برای استوار کردن پایه‌های جمهوری اسلامی را پذیرفته‌اند تلاش کنند."

به غیر از محمد خاتمی، اکبر هاشمی رفسنجانی نیز برای شرکت در این همایش دعوت شده بود. مصطفی کواکبیان دیروز به خبرگزاری مهر گفت که آقای رفسنجانی قطعا در این جلسه شرکت نمی‌کند، اما برای آن پیامی می‌فرستد.

اکبر هاشمی رفسنجانی در پیام خود از مقام‌های حکومتی خواسته است "زمینه‌ فعالیت رسمی و گسترده احزاب و تشکل‌های سیاسی را مهیا سازند و از اعمال شیوه‌هایی که موجب محدودیت حق انتخاب مردم و گردش آزاد و قانونمند قدرت می‌شود" خودداری کنند.

هدف: انتخابات مجلس

محمدرضا عارف در جلسه امروز اصلاح‌طلبان، که در کانون توحید برگزار شده، گفت: "برنامه ما در سال آینده پیروزی در انتخابات مجلس است. اگر مشارکت مردم در انتخابات سال آینده مجلس بالای ۵۰ درصد باشد قطعا پیروزی از آن اصلاح‌طلبان خواهد بود."

فاطمه راکعی، نماینده مجلس ششم نیز در سخنرانی امروز خود گفت: "ما مجلسی می‌خواهیم که در سایه قانون اساسی پیگیر مطالبات مردمی باشد." او از تشنج هنگام سخنرانی علی مطهری انتقاد کرد و گفت: "این چه مجلسی است که یک نماینده در آن نمی‌تواند آزادانه صحبت کند."

باشگاه خبرنگاران نیز از قول مصطفی کواکبیان نوشته است: "ما اکثریت کرسی‌های مجلس را نمی‌خواهیم، ما ۲۹۰ کرسی مجلس را می‌خواهیم."

هفته گذشته نیز شماری از گروه‌های محافظه‌کار جلسه‌ای برگزار کردند که آنان نیز پیروزی در انتخابات آینده مجلس را برنامه خود اعلام کردند.

شورای هماهنگی اصلاحات مجموعه از چندین حزب و تشکل اصلاح‌طلب، چون مجمع محققین و مدرسین، حزب کارگزاران و خانه کارگر است. جبهه مشارکت، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و دفتر تحکیم وحدت نیز پیشتر از اعضای این شورا بودند، اما فعالیت آنها به شدت محدود شده است.

در جلسه امروز اصلاح‌طلبان چهره‌هایی چون علی شکوری راد، معصومه ابتکار، مهدی خزعلی و هادی خامنه‌ای نیز حضور داشته‌اند. آقای خامنه‌ای در این جلسه گفت هدف اصلاح‌طلبان "بازگشت به دوران طلایی انقلاب است" که "همان تعبیری است که آقای موسوی نیز داشته‌اند."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016