چهارشنبه 1 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

روحانی: فاجعه‌بار است که توهين و تحريک احساسات مسلمانان را آزادی بناميم

روحانی با ابراز تأسف از توهين‌ به پيامبر در کشوری که مدعی آزادی است، گفت: فاجعه‌بار است که در دنيای امروز توهين، فحاشی و تحريک احساسات ديگران را آزادی بناميم.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از پايگاه اطلاع رسانی رياست جمهوری، حسن روحانی رييس‌ جمهوری در هفتصد و پنجاه و هشتمين جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهميت حوادث اخير گفت: اينکه عده‌ای بخواهند به نام دفاع از دين، خودسری کنند، بکشند و ترور کنند، شايسته نيست و اين حرکتها نه در شأن مسلمانان و نه در شأن اسلام است و نه با معيارهای دين مبين اسلام سازگار می‌باشد.

رييس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکيد بر اينکه همواره بايد نهی از منکر به انحاء و روش های مختلف وجود داشته باشد، تصريح کرد: اولين قدم در نهی از منکر با قلب، سپس با بيان و در جای لازم اقدام عملی است که بايد در چارچوب فقه و مقررات اسلام، انجام شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس جمهوری با اشاره به اينکه گروهی وابسته به سازمانی تروريستی، آنطور که گفته می‌شود القاعده مسئوليت حوادث پاريس را برعهده گرفته‌ است، افزود: جمهوری اسلامی ايران اساساً اين اعمال و خشونت‌ها را محکوم می‌کند و آن را نه منتسب به مسلمانان و نه منتسب به اسلام ميداند.

روحانی افزود: آن کسانی که به نام اسلام و مسلمانان ترور و خشونت انجام می‌دهند به دين خيانت می‌کنند که خوشبختانه کار زشت و قبيح آنها توسط همه علما و متفکران بزرگ دنيای اسلام محکوم شد و همه مسلمانان از اين رفتار تبری جسته‌اند.

رييس جمهوری با اشاره به اينکه هرکس کار خودسرانه از نوع ترور و خشونت انجام دهد، از نظر ما محکوم است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ايران در مقام بيان و عمل پرچمدار مبارزه با خشونت، افراطی‌گری و ترور است و امروز از کشورهای گرفتار تروريست‌ها و تروريسم حمايت کرده و به آنها کمک می‌کند.

رييس شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش ديگری از سخنانش با بيان اينکه کار زشت ديگری که انجام شد، توهين به اعتقادات يک و نيم ميليارد انسان بود، گفت: ظاهر اين حرف‌ها به نام و در حمايت از آزادی بود، اما در باطن تحريک احساسات مسلمانان را به دنبال داشت.

رييس جمهوری تصريح کرد: پيامبر اکرم(ص)، فقط به مسلمانان تعلق ندارد، بلکه همه انديشمندان، متفکران و شخصيت‌های بزرگ جهان به رسول اکرم(ص) احترام می‌گذارند.

روحانی با ابراز تأسف از وقوع اين توهين‌ها در کشوری که مدعی آزادی است، گفت: فاجعه‌بار است که در دنيای امروز توهين، فحاشی و تحريک احساسات ديگران را آزادی بناميم و جای تأسف دارد که در دنيای متمدن امروز و به دنبال پيشرفت‌های علم و دانش هنوز عده‌ای نتوانند اين مسايل ساده را تشخيص دهند که توهين کردن حتی به يک انسان ناشايست است تا چه رسد به شخصيت بزرگ رسول اکرم(ص).

رييس جمهوری ادامه داد: قرآن به ما می‌گويد حتی به کفار و بت‌پرستان و آنهايی که اعتقادی ندارند نبايد فحاشی کنيم، بلکه بايد با منطق و استدلال آنها را به راه مستقيم هدايت نماييم.

روحانی با تأکيد بر اينکه توهين و تحريک احساسات ديگران به نام آزادی افراط را شعله‌ور می‌کند همچون باروت که انفجاری بزرگ را مهيا می‌کند و نشان از آن دارد که دست‌هايی پشت پرده است تا نگذارند بين دنيای اسلام و دنيای ديگر ارتباط برقرار شود.

رييس جمهوری با بيان اينکه دولت جمهوری اسلامی ايران از اولين دولت‌هايی بود که به صراحت هر دو ماجرا را محکوم کرد، گفت: پس از اعلام محکوميت سخنگوی امور خارجه، وزير خارجه نيز در ژنو در مصاحبه‌ای به صراحت و به روشنی توهين به پيامبر اسلام(ص) را محکوم کرد و توضيح داد که اين اعمال چگونه می‌تواند افراطی‌گری را شعله‌ور کند.

رييس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در شرايط کنونی ما در داخل کشور نياز به وحدت و اتحاد داريم آن هم در شرايطی که درباره يک مسأله بزرگ در حال مذاکره هستيم و از نظر اقتصادی نيز وضعيت خاصی داريم.

رييس جمهوری با بيان اينکه امروز زمان اتحاد است و بيش از هر زمان ديگر به وحدت نياز داريم، گفت: انتقاد اشکالی ندارد، اينکه بخواهيم دولت موضع مستحکم‌تر داشته باشد درست است و اين دولت نيز که همه افتخار جمهوری اسلامی ايران را به اسلامی بودن انقلابش می‌داند و همواره پناهگاه مسلمانان تحت فشار بوده با صدايی قوی، قاطع و بلند هر دو ماجرا را محکوم می‌کند.

روحانی گفت: هم رفتارهای تحريک آميز و توهين به پيامبر اسلام(ص) و هم ترور و خشونت، خيانت به اسلام و مسلمانان است، کار اولی که مدعی اسلام نيست،غير انسانی و غيراخلاقی است و کار دومی که ظلمش بالاتر است، ضربه زدن به اسلام و راه حق است که هيچ ظلمی بدتر از آن نيست.

رييس جمهوری در ادامه خاطر نشان کرد که از نظر فرهنگی بايد در سطح دنيا خيلی کارها انجام دهيم و گفت: رسالت بزرگان، فرهيختگان و انديشمندان و صاحبان قلم در دنيای اسلام اين است که افکار عمومی را نسبت به اين فجايع، آگاه کنند، تا دنيا متوجه شود که توهين، فحاشی، ترور و خشونت نه آزادی است و نه دفاع از دين، بلکه منجر به تفرقه، اختلاف و دودستگی خواهد شد.

روحانی گفت: خشونت و افراطی‌گری، ريشه‌هايش از توهين و تحريک احساسات ديگران نشأت می‌گيرد و عده‌ای را وادار می‌کند تا به انجام کارهای غيرمعقول مبادرت کنند.

رييس جمهوری همچنين اظهار اميدواری کرد که همه بتوانند در معرفی اسلام و چهره رحمانی پيامبر(ص) وظيفه خود را انجام دهند و در برابر ظلم‌ها و اهانت به اسلام مقاومت و پايداری کنند و افکار عمومی دنيا را در مسير حق هدايت نمايند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016