چهارشنبه 1 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ظريف: آزادی بيان به معنای آزادی توهين نيست

وزير امور خارجه با اشاره به توهين به پيامبر اسلام در برخی رسانه‌های غربی به بهانه آزادی بيان، گفت: آزادی بيان به معنای آزادی توهين نيست.

محمد جواد ظريف در حاشيه سفر به افغانستان در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره اقدام موهن هفته نامه فرانسوی، گفت: توهين به ارزش‌ها يک نمود بارز افراط گرايی است و هيچ فرد معتدل و معتقد به آزادی انديشه و بيان از اين مفاهيم برای توهين به مقدسات ديگران سوء استفاده نمی‌کند.

وی تاکيد کرد: اين گونه اقدامات باعث تنفر و انزجار در آن جوامع و ساير جوامع خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ظريف با بيان اينکه اگر من جای مقامات غربی بودم نگاهی به جوانان کشورم می‌کردم که جذب داعش شده اند، ادامه داد: بسياری از شهروندان اين کشورها در عراق و سوريه به جنبش‌های افراطی پيوسته اند لذا مقامات اين کشورها بايد تلاش کنند يک آسيب شناسی مهم ارائه دهند که چرا اينقدر گرايش به افراط در کشورهای خودشان شکل گرفته است؟

وزير امور خارجه کشورمان افزود: بر اساس آمار بين ۲۰ تا ۵۰ درصد جنگجويانی که در سوريه و عراق قتل و غارت می‌کنند شهروندان کشورهای اروپايی هستند.

وی تاکيد کرد: آنها بايد از خودشان بپرسند چه سياست‌هايی باعث شده اين افراد که در درون کشورهای اروپايی تربيت شده اند به سمت داعش و ديگر جريان‌های تندرو گرايش پيدا کنند؟

ظريف با بيان اينکه آزادی بيان به معنای آزادی توهين نيست، ادامه داد: ما هر گونه اقدام تروريستی را محکوم می‌کنيم و مقامات مذهبی ما از تريبون نماز جمعه اين اقدام را به طور واضح محکوم کردند اما ثمره چنين توهين‌هايی همان است که در پاريس ديديد.

وی اضافه کرد: موضع ما به جای خود استوار است، اما آنها نبايد به خود اجازه توهين به مقدسات را بدهند.

حضور نيروهای خارجی در افغانستان باعث افزايش افراط گرايی شده است

وزير امور خارجه ايران در پاسخ به سئوال ديگر خبرنگار مهر درباره حضور داعش در افغانستان و تناقض اين مطلب با سرمايه گذاری بخش خصوصی در اين کشور، گفت: ما هميشه حضور فعالی در بازسازی افغانستان داشته ايم، قصد ما نيز اين است که اين حضور را احيا و تقويت کنيم.

وی تاکيد کرد: در اين سفر، استاندار خراسان رضوی نيز همراه ما بود و اقدامات مشترک در بسياری از حوزه ها را دنبال کرديم.

ظريف اضافه کرد: مبارزه با افراط و تندروی در افغانستان بسيار جدی است و داعش بخشی از افراط است.

وی تاکيد کرد: افراط در هر شکل از طالبان و القاعده گرفته تا داعش، تهديد است و حضور نيروهای خارجی نه تنها باعث کاهش افراط گری نشده، بلکه زمينه های افزايش آنرا نيز در پی داشته است.

وزير امور خارجه با اشاره به دو محوری که می‌تواند حضور افراط گرايی را در افغانستان کاهش دهد، گفت: بحث اول دولت وحدت ملی است که همه مردم فکر می‌کنند در دولت حضور دارند و همين مسئله می‌تواند در ايجاد فضايی مردمی تر مثمرثمر باشد.

وی با اشاره به محور دوم، گفت: خروج يا کاهش نيروهای خارجی نيز بسيار اثرگذار است زيرا با حضور آنها، مردم فکر می‌کنند هنوز در اشغال هستند و همين مسئله ای می‌شود برای افراط و تندروی.

تاکيد بر تعامل با همه همسايگان حتی عربستان

ظريف با اشاره به سياست خارجی جمهوری اسلامی ايران، گفت: سياست دولت يازدهم و نظر ما اين است که بتوانيم روابطی جدی با همه همسايگان خود داشته باشيم.

وی افزود: آنچه در اين رابطه نياز است اينکه دو طرف احساس کنند اين رابطه بر اساس احترام متقابل و منافع دوسويه شکل گرفته است.

وزير امور خارجه تاکيد کرد: اجازه نمی دهيم هيچکس منافع ما را ناديده بگيرد، زير سئوال ببرد يا خدشه دار کند و بر همين اساس با همسايگان و ديگر کشورها ارتباط برقرار کرده ايم؛ اين اصل سياست خارجی ماست.

وی با بيان اينکه نگاه ما مبتنی بر خويشتنداری، تعامل و احترام به طرف مقابل است، ادامه داد: در همين راستا ما از کنار برخی اظهارنظرها و گفته ها با کرامت عبور می‌کنيم که شاهديم گاه اين نوع برخورد باعث سوء برداشت در منطقه شده است.

ظريف افزود: اعتقاد داريم همکاری کشورهای بزرگ منطقه به نفع همه مردم منطقه و به نفع جهان اسلام و به نفع صلح و امنيت بين المللی است و اقداماتی که برخی کشورها در حمايت از افراط انجام می‌دهند در نهايت آسيبش به خودشان بازمی گردد.

وی با بيان اينکه بهترين سرمايه ما مردم هستند، گفت: مردم همواره در سختی‌ها و فشارها با نظام همراهی کرده اند و اينکه برخی کشورها می‌انديشند با پاره ای اقدامات می‌توانند بر ايران فشار بياورند، باوری نادرست است و در واقع به منافع خودشان ضربه می‌زنند و تصويری در ذهن مردم ايران ايجاد می‌کنند که اصلاح آن دشوار است.

بازگشايی سفارت انگليس روندی فنی است نه سياسی

وزير امور خارجه کشورمان همچنين درباره بازگشايی سفارت ايران و انگليس گفت: بازگشايی سفارت دو کشور بيش از آنکه روندی سياسی باشد، فنی است.

وی تاکيد کرد: برای بازگشايی اين سفارت نياز به توافق‌هايی است که در حال رايزنی درباره آنها هستيم.

ظريف تصريح کرد: ما آماده هستيم با سفارت انگليس مانند ديگر سفارت‌ها رفتار کنيم و توقع داريم دولت انگليس هم با سفارت ايران مانند ديگر سفارت‌ها برخورد و تعامل کند.

در چند روز آينده تاريخ سفر اشرف غنی به ايران مشخص می‌شود

وی با تاکيد بر اينکه تعامل با همسايگان اولويت ماست، گفت: قطعا ناامنی در کشور عربستان آثار مستقيمی بر امنيت ملی ما دارد ضمن اينکه توسعه روابط مشترک می‌تواند بر استان‌های شرقی ما نيز تاثيرگذار باشد. اين دو مسئله از موضوعاتی است که بر اهميت تعامل ايران و افغانستان می‌افزايد.

وزير امور خارجه با بيان اينکه تعامل سازنده و امنيت منطقه به صورت کلی در محيطی آرام و به دور از چالش ايجاد می‌شود، گفت: به همين دليل از ابتدای کار دولت، هم بنده و هم رئيس جمهور سفرها را به کشورهای همسايه آغاز کرديم و بيشترين توجه ما به کشورهای همسايه بود و در آينده نيز اين سياست را ادامه خواهيم داد.

وی با بيان اينکه ما يک دهه قبل در افغانستان با چالش مهم امنيت ملی و حضور طالبان روبرو بوديم، گفت: اين مسئله باعث شد ما بخش قابل توجهی از توان ملی‌مان را برای مقابله با اين مسئله صرف کنيم و همين چالش باعث شهادت ديپلمات‌های ما و يک خبرنگار ايرانی شد.

ظريف با اشاره به معضل مواد مخدر در افغانستان، گفت: می توان گفت بيشترين ميزان توليد مواد مخدر در دنيا مختص افغانستان است و هزينه اجتماعی، امنيتی و اقتصادی آن به جمهوری اسلامی ايران وارد می شود.

وی ادامه داد: اعتيادی که در ايران ايجاد می کند از يک سو و خطر آن در ايجاد باندهای جنايتکاری و معضل امنيتی برای ايران از مسائلی است که در سايه افغانستان آباد و توسعه يافته می توان با آن مقابله کرد.

وزير امور خارجه اضافه کرد: البته موضوعات ديگری مانند حضور گروه های افراطی در افغانستان نظير طالبان و ورود داعش به شرق اين کشور نيز وجود دارد که به عنوان تهديدی در منطقه محسوب می‌شود.

وی با اشاره به حضور نيروهای خارجی در اين کشور، گفت: نيروهای خارجی باعث ناامنی و افراط گرايی شده‌اند و بهانه به دست افراطيون می دهند.

ظريف با اشاره به ظرفيت ايران برای افغانستان و تعامل دو طرف نيز گفت: ايران از بسياری جهات می تواند برای افغانستان مفيد باشد از جمله اينکه می‌تواند بهترين و امن‌ترين مسير برای ترانزيت مواد معدنی افغانستان باشد. افغانستان از لحاظ مواد معدنی کشوری بسيار غنی است و اين می تواند فرصت بسيار خوبی برای هر دو کشور باشد.

وی تاکيد کرد: دولت يازدهم در نظر دارد از همه فرصت‌ها بهره بگيرد و با همه چالش ها برخورد کند. از همه فرصت‌ها به درستی بهره بگيريم می توانيم شرق کشورمان را به شدت آباد کنيم.

وزير امور خارجه با اشاره به توافق جامع بين المللی بين ايران و افغانستان، گفت: برای ما افغانستان بسيار مهم است و در دولت کرزای، روحانی و ايشان تعهد کردند که به توافقی جامع بين ايران و افغانستان دست يابند. تا حدود بسياری نيز اين توافق پيش رفت و گفتگوهای خوبی نيز داشتيم.

وی با اشاره به سفر اخير خود، گفت: در اين سفر نيز درباره حوزه های جديد همکاری در مسائل اقتصادی، سياسی، فرهنگی، منابع آب، محيط زيست، مبارزه با مواد مخدر و افراط گرايی بحث و تبادل نظر شد که می‌توان دورنمای بسيار مثبتی را برای روابط دو کشور در آينده ترسيم کرد.

ظريف با اشاره به سفر اشرف غنی به ايران، گفت: درباره تاريخ اين سفر گفتگوهايی داشتيم و زمان‌هايی مطرح شد و فکر می‌کنم در چند روز آينده تاريخ قطعی آن مشخص خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016