پنجشنبه 2 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

تداوم آزار مدافعان سرشناس حقوق بشر نرگس محمدی، مهديه گلرو و محمد سيف زاده، برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر

https://www.fidh.org/16830

پاريس ـ ژنو، ۲۱ ژانويه ۲۰۱۵ ( ۱ بهمن ۱۳۹۳) ـ برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، تداوم آزار مدافعان سرشناس حقوق بشر نرگس محمدی، مهديه گلرو و محمد سيف زاده را محکوم می کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هفته گذشته، خانم نرگس محمدی، سخنگو و نايب رييس کانون مدافعان حقوق بشر، به دادسرای انقلاب مستقر در زندان اوين احضار شد و آخرين دفاع خود عليه اتهام های کيفری را انجام داد. «اجتماع و تبانی عليه امنيت ملی»، «تبليغ عليه نظام جمهوری اسلامی» و «مخالفت با مجازات اعدام و عضويت در گروه لگام» [۱] از جمله اتهام‌های او هستند. دادسرا سپس پرونده او را به دادگاه انقلاب ارسال کرد و در گزارشی در پرونده نوشت که چون خانم محمدی با اعدام مخالف است، پس با قصاص [۲] نيز که از احکام شريعت است، مخالف است و بايد در اين زمينه پاسخ بگويد. با توجه به اين که دولتمردان ايران قصاص را بخشی از «قوانين الهی» می دانند، به نظر می رسد دادسرا در کوشش به تنبيه خانم محمدی به خاطر فعاليت های حقوق بشری، مصمم است او را بيشتر مورد آزار قضايی قرار دهد.

خانم محمدی در روز ۲۶ دسامبر ۲۰۱۴ (۵ دی ۱۳۹۳) در راه شرکت در مراسم سالگرد يکی از کشته‌شدگان اعتراض های سال ۸۸ بازداشت شد [۳] و ساعت ها مورد بازجويی خشن ماموران وزارت اطلاعات قرار گرفت.

برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر همچنين از خودداری مسؤولان قضايی از دادن اجازه درمان بيماری کليه به آقای محمد سيف زاده با وجود اين که پزشکان زندان ضرورت درمان در بيرون از زندان را تاييد کرده اند، نگران است. آقای سيف زاده، عضو بنيانگذار کانون مدافعان حقوق بشر، در حال حاضر در حبس خودسرانه به سر می برد. همچنين شايان توجه است که گرچه آقای سيف زاده در تاريخ ۷ ژانويه ۲۰۱۵ (۱۷ دی ۱۳۹۳) قرار دندانپزشکی داشت، مسؤولان زندان از اعزام او به مطب دندانپزشک سر باز زدند. شعبه ۵۴ دادگاه تجديد نظر در اوايل مهرماه ۱۳۹۲ حکم شش سال زندان آقای محمد سيف زاده را که دادگاه بدوی در تاريخ ۲ اسفند ۱۳۹۱ صادر کرده بود تاييد کرد. [۴]

سرانجام، برنامه نظارت از شرايط خانم مهديه گلرو، فعال حقوق زنان، نيز نگران است. خانم گلرو پس از اين که در تاريخ ۲۲ اکتبر ۲۰۱۴ (۳۰ مهر ۱۳۹۲) در اعتراض به يک رشته اسيدپاشی به زنان در اصفهان، در مرکز ايران، در جلوی مجلس ايران شرکت کرد، در تاريخ ۲۶ اکتبر (۴ آبان ۱۳۹۳) در خانه خود در تهران دستگير شد. خانم گلرو دو ماه در بند ۲الف زندان اوين که در اختيار سپاه پاسداران است در سلول انفرادی به سر برد و سپس به سلولی مشترک در همان بند زندان منتقل شد. پرونده خانم گلرو در تاريخ ۱۲ ژانويه ۲۰۱۵ (۲۲ دی ۱۳۹۳) به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران ارجاع شد. با وجود اين، او هنوز اجازه ديدار با وکيل برگزيده خانواده اش را نيافته است.

برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر از دولتمردان ايران می خواهد آقای سيف زاده و خانم گلرو را فوری و بدون قيد و شرط آزاد کنند، زيرا حبس آنها خودسرانه است و به ظاهر فقط قصد مجازات برای فعاليت های حقوق بشر آنها را دنبال می کند. به علاوه، برنامه نظارت از دولتمردان ايران می خواهد به تمام اقدامات آزار دهنده ـ از جمله در سطح قضايی ـ عليه آقای سيف زاده، خانم نرگس محمدی، خانم مهديه گلرو و تمام مدافعان حقوق بشر در ايران پايان دهند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پی نوشت ها:
[۱] گروه لگام کارزار لغو گام به گام اعدام است که چند تن از فعالان و مدافعان حقوق بشر از جمله خانم نسرين ستوده به راه انداخته اند.
[۲] قصاص مجازات تلافی جويانه در عمل برای جرايم و معادل «چشم در برابر چشم» است.
[۳] همچنين نگاه کنيد به پيام رسانه ای برنامه نظارت به تاريخ ۷ نوامبر ۲۰۱۴ (۱۶ آبان ۱۳۹۳)
[۴] نگاه کنيد به پيام رسانه ای برنامه نظارت به تاريخ ۱۸ اکتبر ۲۰۱۳ (۲۶ مهر ۱۳۹۲)

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تماس برای اطلاعات بيشتر:
FIDH: Arthur Manet / Audrey Couprie: + ۳۳ ۱ ۴۳ ۵۵ ۲۵ ۱۸
OMCT: Miguel Martín Zumalacárregui: + ۴۱ (۰) ۲۲ ۸۰۹ ۴۹ ۲۴

متن انگلیسی: https://www.fidh.org/16829


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016