پنجشنبه 2 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

گفتگو با مهرداد درويش پور درباره خشونت ناموسی در مدارس سوئد

"اميدوارم به آنها پشت نکنيد و چشم فرو نبنديد"! با اين کلمات فاطمه شاهين دال سخنان خود در سميناری درباره خشونت عليه زنان در پارلمان سوئد را به پايان رساند. او ۲۶ ساله بود و می خواست به آن گونه که مايل بود دوست پسر خود را انتخاب کند. روز ۲۱ ژانويه ۱۳ سال پيش او به خاطر آن که عاشق پسری سوئدی شده بود، توسط پدرش به قتل رسيد. اما بنا برتحقيق اداره اجتماعی جوانان حتی امروز نيز ۷۰ هزار جوان در سنين ۱۶ تا ۲۵ سال تحت ستم ناموسی بسر می برند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در دانشگاه ملاردالن مهرداد درويش پور، دکترای جامعه شناسی و استاد مددکاری اجتماعی در اين باره پژوهش کرده است. او به همراه پريو لاهدن پرا، پرفسور در علوم تربيتی در دانشگاه ملاردالن، به بررسی اجمالی مطالعات درباره فرهنگ ناموسی در مدارس سوئد پرداخته است.

مهرداد درويش پور می گويد: برپايه بررسی داده های ما هيچ نشانه ای از اين که خشونت ناموسی در مدارس سوئد کاهش يافته است، به چشم نمی خورد، به رغم آن که دولت و مقامات سرمايه گذاری های گوناگونی کرده اند. اين مسئله بايد به طور جدی مورد توجه قرار گرفته و برای روشن تر شدن تاثيرات و کمبودهای اين سرمايه گذاريها کار شود.


مراسم تشییع پیکر فاطمه شاهين دال

مطالعات اين حقيقت را که فرهنگ ناموسی مشکل بزرگی در مدراس سوئد هستند را تائيد ميکند. بين ۲۰ تا ۲۵ درصد از شاگردان زن در مدارس سوئد نوعی از محدوديت های ناشی از آن چه فرهنگ "ناموسی" خوانده می شود، را تجربه کرده اند.

- انديشه و فرهنگ ناموسی تنها دختران را در بر نمی گيرد، بلکه پسران هم از آن آزار می بينند. برای مثال بسياری از پسران ناگزيز از ازدواج خلاق ميل و انتخاب خود هستند و يا به اعمال خشونت و ستم ناموسی ترغيب می شوند.

- اين مشکل بزرگی است که بايد برای تامين برابری جنسيتی در مدراس مورد توجه قرار گيرد.ما اميدواريم که ميل و توجه بيشتر به به بررسی های بيشتر درباره برنامه عمل و راه حل های تاکنونی اجرا شده توسط دولت، آموزش و پروش و کارکنان مدارس وجود داشته باشد.

-هدف اين بررسی اجمالی، ارئه تصوير از مشکل فرهنگ ناموسی در مدارس سوئد و تشريح اقداماتی است که به مدارس سوئد توصيه شده تا بتوانند مشکل فرهنگ ناموسی را در گروه های آسيب ديده از آن برطرف سازند.

برای اين منظور، اين پژوهشگران رساله های دکترا و ديگر متون علمی و مقالات منتشر شده در مجلات سوئد در طی ۲۰ سال اخير را بررسی کرده اند. همچنين اسناد سياست گذاری و راهنمای عمل و داده های پژوهشی در اين باره را نيز بررسی کرده اند.

- بديهی است که مبنای کار مدارس در رابطه با برابری جنسيتی برخورداری مردان وزنان از ارزش های برابر و حق برابر در تحصيل است. والدين مجاز نيستند دختران را مجبور به خودداری از حضور در ساعات درس ورزشی، آموزش شنا و سفرهای دبيرستانی کنند.

مهرداد درويش پور می گويد به رغم آن که بخشی از پژوهشگران براين باورند که رويارويی با فرهنگ ناموسی، می تواند به ضد خود منجر شود و مشکل را بيشتر کرده و حتی به افزايش خارجی ستيزی بيانجامد، اما به نظر ما اين نبايد بهانه ای برای خودداری کارکنان مدارس برای مواجهه با اين مشکل و توجه به پيامدهای منفی فرهنگ ناموسی گردد.

در لينک زير می توانيد متن بررسی درباره مشکل ناموسی در مدارس سوئد را که به زبان انگليسی است بخوانيد. (اين مطلب برگردان مقاله ای است که در تاريخ ۱۹ ژانويه در سايت مدرسه عالی ملاردالن منتشر شده است).

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:738392/FULLTEXT01.pdf


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016