شنبه 4 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

رابطه جریان مشایی با مرگ ملک عبدالله

245527-186.jpg
«ملک عبدالله» مرد؛ مرگی که تاثیراتی سیاسی بر کشورش و منطقه گذاشت. در این میان علاوه بر برخی پیامدهای متداول جهانی همچون بالا رفتن قیمت نفت، حساسیت بر تعیین جانشین و... برخی نیز همگام با رویدادهای مذکور، به طرح مباحثی اعتقادی پرداختند.

به گزارش ایلنا، عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود ‏(۱ اوت ۱۹۲۴ – ۲۳ ژانویهٔ ۲۰۱۵) ششمین پادشاه عربستان سعودی و دوازدهمین فرزندِ عبدالعزیز آل سعود است که توانست در دوران 9 سال زمامداری‌اش بر عربستان موجب اتفاقاتی سرنوشت‌ساز در کشورش شود اما گویا دایره اختیارات این پادشاه بر اتفاقات منطقه را گسترده‌تر است.

آنگونه که چند سالی است (از تیر 1391 – اعلام اخبار بیماری ملک عبدالله) در برخی محافل و فضاهای مجازی مطرح می شود، چنین به نظر می‌آید ملک عبدالله با مباحث حوزه مهدویت مرتبط است! بر مبنای اعلام این محافل شبه‌مذهبی یا نیمه رسانه‌ای؛‌ درگذشت حاکم عربستان با نام مشخص «عبدالله»، از نشانه‌های بارز امام دوازدهم شیعیان است.

تحلیل جریان نارمک

برای نمونه، پایگاه خبری – تحلیلی میدان ۷۲ با گرایش شاخص به جریان نزدیک به مشایی و احمدی‌نژاد و اشاره نام آن به میدان محل سکونت رئیس‌جمهور پیشین آورده: «سرزمین حجاز (عربستان کنونی) در روایات مربوط به آخرالزمان، آبستن حوادث بسیار مهمی است».

این سایت در ادامه توضیح داده: «بسیاری از نشانه‌ها و وقایع نامبرده، مربوط به سال ظهور و یا اندکی پس از ظهور حضرت مهدی (عج) است که به همین دلیل بررسی آنها در حال حاضر امکان پذیر نیست؛ اما در این میان، وقایع مربوط به اختلافات خاندان پادشاهی حجاز و مرگ آخرین پادشاه مقتدر این خاندان به نام عبدالله، نشانه ای است که در سال‌های نزدیک به ظهور اتفاق می افتد و نشانه مهمی برای نزدیکی زمان ظهور است».

تحلیل همفکران مشایی

سایت u313 گرایشی همچون میدان ۷۲ دارد، نام خود را از روایات مربوط به تعداد یاران امام دوازدهم گرفته و گرایشاتی به برخی تفکرات اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر احمدی‌نژاد در دوران ریاست‌جمهوری دارد. این سایت با آوردن جملاتی همچون «خبری مهم و بشارت بخش» در باب درگذشت ملک عبدالله، آورده: ملک عبدالله مرد، آغاز تحولات بزرگ در منطقه و جهان!

سایت رایحه ظهور که در بخشی از طراحی صفحه خود تصویر محمود احمدی نژاد را نیز جای داده، در ارتباط با مسائل جانبی مرگ پادشاه عربستان، به نقل از کتاب غیبت نعمانی بیان داشته: «ما از زوایه ای دیگر این خبر بشارت بخش را باید سرآغاز تحولاتی بزرگ و تاریخی در عربستان و منطقه دانست، تحولاتی که در روایات عصر ظهور پیش بینی شده و بیانگر آغاز پیروزی‌های چشمگیر جبهه حق می باشد که روایات از آن بعنوان آغاز فرج و گشایش نام برده اند و امام صادق(ع) با خبری بشارت بخش چنین می فرمایند: همه فرج در به هلاکت رسیدن فلانی از بنی عباس است».

جعل انحرافی اخبار

در این میان، حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه و همچنین استاد دانشکده مفید قم در ارتباط به انطباق روایت امام صادق(ع) با حوادث اخیر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا معتقد است: مباحث مطروحه با واقعیت انطباق ندارد. پیرامون ظهور امام زمان(عج) اخبار خیلی دروغی جعل شده است.

وی می‌افزاید: بحث ظهور، هم مدعیان دروغینی داشته، هم جعل اخبار دروغی در این زمینه دارد. به نظرم کسانی که این مسئله را دامن می‌زنند دنبال بحرانی در منطقه هستند.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه تصریح کرد: هیچ نشانه مشخصی در این حوزه و در این بخشی که اخبار مذکور به آن پرداخته شده، نداریم؛ چیزی که بر ما مشخص باشد، این است که موارد مذکور به هیچ وجه قابل تایید نیستند و باید توجه داشت که پیرامون مسئله مهدویت، مدعیان دروغین زیادی بوده، هستند و در کنار آن نیز اخبار بسیار جعلی منتشر می‌شود.

استاد دانشکده مفید قم افزود: اینها بیشترش برای انحراف ذهن مردم از امور اصلی دین، جامعه و همچنین سوق دادن اذهان عمومی به سوی خرافه و مشغول کردن آنها به چیزهای دیگر است تا کسانی که پشت پرده‌های قدرت و ثروت نشسته‌اند، کارشان را بدون دغدغه انجام دهند.

اکرمی: قصد بهره‌برداری خاص

حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی، رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری و مشاور عالی وزیر کشور در امور روحانیت در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با مطالب اخیر برخی از سایت‌ها و شبکه های اجتماعی معتقد است: درمورد مسائل ظهورامام عصر (ارواحنا فدا) یک سری محکمات و یک سری متشابهات، علائم ظهور و قرائن ظهور وجود دارد. محکمات این است که این عالم و این جهان، حجت الهی دارد و این حجت الهی اکنون در قید حیات منتها غائب است و دسترسی تک تک مردم به ایشان میسر نیست؛ این یک حرف محکم و مستندی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری افزود: قرینه‌ها نشانگر ارتباط آنها با سایر مسائل هستند اما ما هیچ کدام از اینها را نمی‌توانیم جبری بدانیم؛ حجت همان مسئله است که بیان شد، یعنی آماده شدن نبض جهان برای حکومت واحد، قانون واحد، رهبر واحد، مدیریت واحد و....

اکرمی تاکید کرد: بقیه امور دیگر دکان باز کردن است. اینکه می‌گویند آن کلمه «عبدالله» در فلان حدیث مشخصا مربوط به آن فرد یا این فرد می‌شود، این دیگر درست نیست.

وی در ارتباط با اینکه آیا از این تشابه‌سازی‌ها قصد بهره‌برداری خاصی توسط طیف‌های سیاسی نیز هست، گفت: حتماً اهداف خاصی در پی این رفتارها وجود دارد. قطعاً بعضی از گروه‌ها مترصد سواستفاده از رویدادها برای رسیدن به مقاصد خود هستند؛ مردم باید بروند سراغ محکمات.

اکرمی متذکر شد: صداوسیما، حوزه‌ها، ائمه جمعه و جماعات، آنهایی که اهل قلم‌اند، آنهایی که اهل بیان‌اند و... باید بیایند روشنگری کنند. باید آگاه‌سازی بکنند و این کاسبی‌ها را هم از لحاظ فکری مقابله کنند و هم از نظر اماکنی که وجود دارد، با آنها برخورد کنند؛ چرا که این حرف‌ها اساساً معنا و جایگاهی ندارند.

نهاد نمایندگی: مهدویت دچار آسیب‌هایی شده

اداره مشاوره نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در سایت پرسمان دانشجویی در جواب این سوال که «آیا مرگ عبدالله پادشاه عربستان از نشانه های ظهور است؟» روایتی از امام صادق(ع) به نقل از کتاب بحارالانوار، جلد 52، صفحه 210 آورده: «هر کس مرگ عبدالله را برای من تضمین کند، من ظهور قائم را برای او ضمانت می کنم...».

این سایت در ادامه با استفاده از کتاب عصر ظهور، اشاره می‌کند: آقای کورانی درباره این روایت و مسائل مشابه آن به تفصیل بحث کرده است، اما تطبیق «عبدالله» در این روایت به ملک عبدالله، پادشاه عربستان، هر چند احتمال دارد اما قطعی نیست، چه بسا صد سال دیگر پادشاهی از خاندان آل سعود به نام عبدالله در آن سرزمین به مسند قدرت بنشیند و منظور از این روایت، او باشد.

سایت معاونت مطالعات راهبردی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ارتباط با شبهات اخیر اظهار داشته است: اندیشه مهدویت دچار آسیب‌هایی شده است. مسئله تطبیق یکی از این آسیب ها به شمار می رود که برخی با خواندن یا شنیدن چند روایت در علائم ظهور، آنها را بر افراد یا حوادثی خاص تطبیق می دهند.

آیت‌الله خامنه‌ای: مطالب غلط و انحرافی

رهبر انقلاب اسلامی نیز 18 تیر 1390 در دیدار جمعی از اساتید، کارشناسان، مؤلفان و فارغ‌التحصیلان تخصصی مهدویت، خاطرنشان کردند: «یکی از خطرهای بزرگ در موضوع مهدویت، کارهای عامیانه، جاهلانه، غیرمستند و متکی بر تخیلات و توهمات است که زمینه‌ساز مدعیان دروغین و دوری مردم از حقیقت واقعی انتظار خواهد شد.

ایشان با اشاره به مدعیان دروغینی که در طول تاریخ برخی علائم ظهور را بر خود یا دیگران تطبیق می‌دادند، افزودند: همه‌ این موارد غلط و انحرافی است زیرا برخی مطالب درباره‌ علائم ظهور، غیرقابل استناد و ضعیف است و مطالب معتبر را هم نمی‌توان براحتی تطبیق داد.

آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: اینگونه مطالب غلط و انحرافی، باعث می‌شوند، حقیقت اصلی مهدویت و انتظار مهجور بماند، بنابراین، باید به شدت از کارها و شایعات عوامانه پرهیز کرد».

پی آمدها: نومیدی و تشکیک

در نهایت، باید توجه داشت که این گونه تطبیق‌ها پی آمدهای نامطلوبی دارد: تعیین وقت و استعجال (عجله کردن و صبر و تحمل نکردن)، نومیدی و یاس بر اثر واقع نشدن ظهور و همچنین به دلیل احتمال تحقق نیافتن تطبیق‌های مطرح شده، افرادی به اصل ظهور بی‌اعتقاد می شوند یا در اصل روایات به شک می افتند.

از این رو، بهره‌برداری اینچنینی از وقایع سیاسی و تفسیر دینی از آن، می‌تواند تبعات منفی بسیاری رادر پی داشته باشد، تا آنجا که رویدادهای معمول همچون مرگ مسئولان کشوری دیگر را با روایات خاص و تخصصی شیعی انطباق دادن و عدم تحقق وعده داده شده، موجب وهن دین و از بین رفتن اعتقادات عده‌ای خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016